Microcontroller aan uln2003 storing..

Ik ben de hele dag aan het testen, zoeken en proberen geweest; maar ik heb niet kunnen oplossen.

Ik heb een microcontroller (de attiny13) ik laat afwisselend op portb4 en portb3 een 1/0 staan. Met 1 ledje aan pb4 en een ander aan pb3 knipperen omstebeurd oneindig. Dit gaat prima.

maar ik wil graag 4 fel witte led's aan en uit laten gaan met pb4.

Dit doe ik dan met een uln2003. Ik verbind de ingangpootjes 1,2,3,4 van de uln met elkaar en aan uitgang hang ik de witte led (3.2V-20ma) met een weerstand van 65ohm en dan naar de VCC (4.5V in mijn geval-dat is de gebruikte voeding voor alles)elke uitgang heeft zijn eigen led en weestand. Ook sluit ik de gnd aan op pin 8 van de uln2003. De COM pin hoef ik bij leds niet aan te sluiten, die is alleen voor inductieve gelegenheden(ook al sluit ik de com wel aan, het maakt geen verschil) Als ik nu de ingangsdraad (die aan 1,2,3,4 van uln2003 zit) aan de vcc hang, dan gaan de leds allemaal keurig branden. Aan de gnd doen ze niks. dit werkt zoals gewenst.

Maar als ik dan de pb3 van de microcontroller aan de ingang (1,2,3,4 van de uln2003) hang dan gaan ze op het eerste gezicht prima knipperen. maar na een paar keer klopt de timing niet meer, en blijven ze branden of uit. klaar.

Gekke is ook, als ik uit pb3 een constante 1 laat gaan dan branden de leds aan de uln2003 even, en dan gaan ze uit. het meten van pb3 laat eerst een keurige vcc spanning zien, maar dan stort deze in naar 1.5V....

Zonder de uln2003 aan pb3 blijft deze keurig de vcc spanning bij een constante 1 uit pb3.

Ik heb een andere uln2003 een andere attiny en een atmega16 geprobeerd, maar geen verandering..

Ik begrijp niet wat ik fout doe...Excuus voor lange verhaal. Ik hoop dat iemand hier een helder (led)licht kan aandragen...

heb je pull down weerstanden hangen het kan zijn dat de restspanning de uln een vals hoog signaal geeft

vergissen is menselijk maar voor totale chaos is steeds een pc of elektronica nodig

toch graag een schema a.u.b,

[EDIT] volgens mij is een ULN2003 een driver, en is v.m. niet bedoeld om te 'sinken', probeer de leds andersom te plaatsen en dan naar GND.

mvg,
noone.

P.S. met een transistor bc547 en een 1k weerstand lukt het schakelen ook.

[Bericht gewijzigd door noone op zondag 22 augustus 2010 23:00:14 (37%)

483726095 / Een foto zegt meer dan 1000 woorden.

Op 22 augustus 2010 21:52:05 schreef noone:

[EDIT] volgens mij is een ULN2003 een driver, en is v.m. niet bedoeld om te 'sinken', probeer de leds andersom te plaatsen en dan naar GND.

Ohh, nou volgens mij zijn het npn darlingtonnen, daar ga je wel mee sinken vlgns mij.
Datasheet: http://www.datasheetcatalog.org/datasheet2/f/0c6x6a46ig46qlxf3j2qsaii8…

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

je hebt gelijk, dat kan wel :o,

@lenlux, waaraan had je pin 9# van de ULN2003 gehangen, +Vcc of GND?

mvg,
noone.

483726095 / Een foto zegt meer dan 1000 woorden.
klein is fijn

Moderator

Hang eens gewoon een rode LED met een 1kΩ weerstand aan die pin en probeer het nog eens. Dat sluit ATtiny problemen uit.

benleentje

Golden Member

Waarom hang je eigenlijk 4 ingangen van de uln parallel probeer er gewoon 1 en niet 4 te schakelen. Eerst dacht ik dat je door 4 ingangen tegelijk op de uitgang van de tiny aan te sluiten dat je de uitgang overbelast. maar volgens de data sheet verbruik 1 ingang slecht 1.35mA dus zou dat in totaal 5,4ma zijn. Of je hebt gewoon een brakke uln2003 die flink meer ingangsstroom vraagt.
Maar aan de andere kant is het gedrag van de tiny met het inzakken van de uitgangs spanning die van een overbelaste uitgang.

4 ingangen tegelijk doe je enkel om de uln2003 tot 2A per kanaal te laten gaan. Je let is 20mA dus 1 kanaal van 500mA is meer dan genoeg. Je moet het niet overdrijven he.

Voor 2 enkele leds kan je ook beter een bc transistor nemen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
free_electron

Silicon Member

uln2002 of 2003 is wel degelijk een verwchil hoor !
een uln2002 is gemaakt voor aansturen met 12 tot 25 volt...

een 2003 is gemaakt voor aansturen met 5 volt ...

de interne weerstandsdelers zijn anders ! je kan niet zomaar veranderen.

vlam er ene uln2003 in en het zxal werken.

ander punt: 4 ingangen parallel. dat gaat redelijk stroom trekken... kan je attiny wel 20 mA leveren ?

en je moet ook opletten om niet over de maximale stroom van 2.5 ampere te gaan door de grondpoot.

[Bericht gewijzigd door free_electron op maandag 23 augustus 2010 18:46:08 (27%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Sorry free, maar waar haal jij nu zo die uln2002 vandaan? Ik zie hier namelijk telkens uln2003 voorbij komen ;)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
free_electron

Silicon Member

toen ik mijn post plaatste was er wel degelijk sprake van een uln2002 !!!

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Was mij niet opgevallen free, maar dan heb ik niks gezegt ;)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Allemaal waanzinnig bedankt voor het meedenken !!

De common had ik aan de +5V.

Het volgende heb ik gedaan :

als eerst ben ik twee led's op uitgang 16 van de uln2003 gaan aansluiten, en gebruikte ik nog maar 1 ingang, ik ben nu overtuigt dat het parallel zetten van 1,2,3,4 geen enkel nut zou kunnen hebben. dus Pb3 zat nu aan ingang 1 van de uln2003 en twee led's met eigen serieweerstand aan uitgang 16 van de uln2003. dit werkte prima.

Maar bij het extra aansluiten van een derde led met serieweerstand ging de boel weer in de war,en liep het vast. Ik kon dit niet begrijpen. Op een helder moment dacht ik; 2 wel, 3 niet. zou de voeding overbelast worden dat deze inzakt ? Als test sloot ik na de regulator de stroommeter aan en liet ik twee led's knipperen. dit ging goed, de stroom was door de knipper minder dan 20ma meetbaar. Toen sloot ik een derde led constant aan, buiten alles om, gewoon op de voeding met weerstand. de stroom nam meetbaar 20ma toe, maar de schakeling bleef prima knipperen. Met de stroommeter ertussen sloot ik weer een derde led aan op de uln2003 - tot mijn verbazing werkte dit ; Ik sloot nu van de micro ook pb4 aan op een andere ingang van de 2003, en op de uitgang 2 led's met r, en alles werkte ongestoord !

Ik begrijp niet wat er gebeurd/verandert is. Misschien toch een draadbreuk ergens, of de regulator is niet zo betrouwbaar..Vreemd is het wel helaas. Ik krijg hier niet het gevoel van een betrouwbare schakeling...

Bedankt voor het meedenken en lezen !

benleentje

Golden Member

Werk je met een breadboard? Dan is het een kwestie van goede draadjes te gebruiken. Niet te dik maar ook zeker niet te dun. Dun draad wil eerder slecht contact maken. Met dik draad gaan je breadboard eerder kapot.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

@ benleentje, Ja met een breadboard. en nu je dit zegt heb ik het door (hoop ik) - de pennen van de regulator zijn veel te dik, waardoor waarschijnlijk de draden van gnd en vcc die daarop zaten hebben gehapert.. na het veranderen van de vcc draden om de stroommeter ertussen te doen is er wat verandert in het contact denk ik. Bedankt voor de ophelderende gedachte !