Labvoeding

Alleen berichten met de trefwoorden “digitale voeding” worden getoond. Alle berichten tonen

Hallo Allemaal,

Ik weet dat het waarschijnlijk niet zo netjes is, maar ik ben op naar een schema voor een Digitale labvoeding dus gewoon een regelbare voeding (het liefst met druktoets regelbaar) en een digitale display
ook het liefst met zekering en gewoon op 230 (uit stopcontact)ook dat als hij aan staat dat er dan een indicatie lampje brand en ook als de zekering kapot dat er dan een indicatie led brand.

Ik hoop dat iemand mij aan zo'n uitgebreid schema kan helpen want schema's lezen gaat schema's maken niet en het uitbreiden is een ramp
maar alles op zijn tijd ik heb nog een heel leven voor me

Al vast bedankt, Rick

in mijn bericht hierboven zijn eventuele fouten voorbehouden ;)
benleentje

Golden Member

Hoeveel Ampere moet de voeding kunnen leveren.

Het is alleen jammer dat je de term Labvoeding misbruikt. Alhoewel er geen vaste definitie is voor labvoeding moet de voeding aan een aantal eisen voldoen om labvoeding te mogen heten.

  • De spanning moet vanaf 0V regelbaar zijn.
  • Ook moet de stroom regelbaar zijn.
  • Voeding moet volledig kortsluit vast zijn.
  • Voeding moet uren aan kunnen staan zonder het te begeven
Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Turbokeu

Golden Member

maar wat is precies het verschil tussen spanning en stroom?

Ik denk dat het voor jou nog iets te vroeg is om een labvoeding te bezitten.

Ga eerst wat theorie (o.a. wet van Ohm) opfrissen...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Hugo Welther

Moderator

Op 23 augustus 2010 17:17:12 schreef rick6213:
...
maar ik pas hem wel aan dat er gewoon elke spanning mag maar wat is precies het verschil tussen spanning en stroom?

Spanning staat, stroom loopt.

Om je een hele hoop teleurstellng, magische rook en componenten die RIP zijn te besparen is het mischien raadzaam wat basis begrippen te leren alvorens aan een digitale lab-voeding te beginnen.

[edit]Turbokeu was sneller.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
benleentje

Golden Member

Spanning kan je vergelijken met de hoogte van de waterval. Hoe hoger hij is hoe harder het water op de grond spat. Je kan het nog beter vergelijken met waterdruk in een water leiding hoe meer druk hoe gevaarlijker en dat geld ook voor spanning.

De stroom kan je vergelijken met hoeveel water er PER SECONDE langs 1 punt passeert.

maar ik pas hem wel aan dat er gewoon elke spanning mag

Dat is nu juist wat een goede regelbare voeding moet kunnen doen. Elke spanning maken die in zijn gebied ligt.

maar ik pas hem wel aan dat er gewoon elke spanning mag

Met het stijgen van de stroom die de voeding moet kunnen leveren stijgen ook de kosten. Dus het hangt van je budget af wat haalbaar is voor je.
Maar tot 3A is nog wel goed te doen.

Ik heb hier een stok oude Philips voeding liggen die maar 180mA doet. Maar die is nu juist 1 van mijn favorieten om te gebruiken. Om schakeling te testen heb je vaak meer dan 1 voeding nodig. Het gebeurt me regelmatig dat ik 3 of 4 voedingen nodig heb.
Dus beter 2 voedingen van 2A bouwen dan 1 van 4A.

Voedingen boven de 5A koop je denk ook beter 2de hands dat is altijd goedkoper dan zelfbouwen. Tenzij je een hoop onderdelen gratis hebt of kunt krijgen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Kijk ook eens in de sectie V&A, daar staat onder meer een labvoeding van mij voor een prijs waar je zelf niets voor maakt als je alles moet kopen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.