Stroom meting pic

Hoi mede CO gebruikers.

Ik zoek me helemaal het ongeluk naar een schamatje dat Pros hier ergs op het forum heeft gepost. Het schamatje bevat een schakeling die de stroom meting voor een pic regelt door middel van een opamp. Ik had het laats al gevonden en aan favorieten toegevoerd dacht ik maar niet dus. Nu kan ik het niet meer vinden.

Wie weet wat ik bedoel en wil me er aan helpen?
Al vast bedankt voor de hulp

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
klein is fijn

Moderator

Gezien het van pros is denk ik dat.. pros je eraan kan helpen. Mailtje kan wonderen doen. ;)

Oké, Zal pros wel even mailen. Want tussen de schema's die op zijn site staan zie ik hem ook niet.

Kijk hier eens naar, deze heb ik zelf tot volle tevredenheid gebruikt:
http://www.farnell.com/datasheets/5927.pdf

Dit is een ZXCT1081, current monitor, waarvoor je geen aparte voeding nodig hebt.

Kennis leert wat mogelijk is, ervaring wat onmogelijk.

Een opamp voor stoom? Gaaf!

@PE1MIU: op zich best een leuk ding, maar daar leer je natuurlijk verdomd weinig van. High-side meten is wel wat lastig, maar het kan wel. Als je het ding zelf maakt, heb je ook nog wat invloed over de filters, gain, etc. Als dit ding zijn werk niet goed doet in je toepassing, kun je weinig tot niets.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Nee gewoon een x10 opamp schakelingetje in een "handige" behuizing.

('t is maaar wat je handig noemt, als je sot23 lastig vind solderen dan is dit een ramp... Maar wel lekker klein!)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nee, dat is hem niet.

Inmiddels al antwoord van Pros Waarvoor veel dank!
Hier staat het.klik

Iedereen bedankt voor de hulp. Ik kan weer verder.

benleentje

Golden Member

Ik had het laats al gevonden en aan favorieten toegevoerd

Dat is op de lange termijn altijd een slecht idee. Site worden regelmatig opgeschoond en dan gaan de plaatjes als eerste weg heb ik gemerkt. De plaatjes staan ook niet op de CO site maar elders en die sites kunnen ook wel eens verhuizen naar een andere locatie met een andere naam. Als de naam veranderd is is het plaatje ook weg.

Ik sla daarom schema´s en plaatjes die ik wil bewaren direct op mijn eigen computer op.

Ja, nou je het zegt. maar ik denk dat ik dan in dit geval mzzl had gehad want Pros host zijn schema's op zijn eigen server. (doe ik ook) Dan worden ze niet zomaar verwijdert. Zoals ze bij imageshark en vele andere hosting sites die dat wel doen.

Toch weer even een kikje omdat het toch niet helemaal wil luken/werken.

Het volgende:

Ik heb de ampère(stroom) meting als volgt opgebouwd:

http://prosje.be/CO/Schemas/StroomNaarSpanningIV.png
Ik gebruik een CA3140 op pen 7 zit + 15 V en op pen 4 zit - 15V

zodra ik meer als 18.5 volt over de shunt laat lopen (zowel met als zonder belasting) dan gaat hij over zijn thee water en stuurt even + 15 V door. hoe kan dit?

mochten er nog vragen zijn hoor ik het graag

Wat is de spanning tussen shunt en grond?
Volgens de datasheet mag dit maximaal ~ +12V zijn (Common Mode Input Voltage Range bij Electrical Specifications, pag 4).
Ik ben een vergelijkbare stroommeter voor de CO labvoeding aan het bouwen met een single supply opamp die wel in de buurt van de 30V komt (LT1077), hierdoor kan ik R2/R3 zo kiezen dat ik voldoende gain heb om de PIC in het 5V bereik aan te sturen.

[Bericht gewijzigd door perceptor op maandag 27 september 2010 17:39:11 (20%)

de spanning tussen shunt en ground is die 18.5 volt. Maar dan weet ik het al denk ik. deze opamp is niet geschikt.

12V komt aardig overeen met de 2/3 * 18.5 = 12.3V die de TS op de ingang zet.

De opamp kan niet overweg met spanningen die te dicht bij of zelfs voorbij zijn voedingsspanning liggen. Dat is een probleem dat inherent is aan dit ontwerp.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

O ja, ik was die spanningsdeling vergeten. Wat je eventueel kan doen is een lagere uitgangsspanning van je opamp voor lief nemen en een wat lagere R2/R3 (en R4/R5) verhouding nemen.

Een lagere uitgang spanning... misschien niet zo slecht idee. :)

Dus even wat waardes gewijzigd.

R2 en R4 zijn nu 15K en R3 en R5 zijn ongewijzigd.

In het programma stroom maal 1.75. dat = 100 mA bij tien volt over een weerstand van 100 Ω alleen klopt het nog niet erg want hij wijkt bij 1 ampère 100 mA af is dat nog op een of andere manier weg te werken met een instelpotmeter?

He die komt uit mijn topic ^^
beetje late reactie ;)

heb je het geheel werkend gekregen?? en welke PIC heb jij gebruikt??

Gr. Red-E || There are only 10 types of people in the world. Those who understand binary, and those who don't ||

Nou T werkt nog niet helemaal zie hier. Maar dat legt niet aan het schema van Pros. Ik gebruik een Pic 16F876a