78XX Koelen

Ja een dergelijke nippel is wat ik bedoelde. Maar waarschijnlijk hoef je in jouw geval niet electrisch te isoleren, dat is alleen nodig als er andere componenten op het koellichaam bevestigd zijn die op een andere potentiaal zitten of als het koellichaam aan een metalen behuizing zit die aan de aarde hangt (en je component behuizing niet). Hout aan een koellichaam is meestal niet zo'n goed idee als ze erg warm worden. Dat koelichaam met een warmteweerstand van 8.2 is nog steeds krap aan je Ta max wordt dan 150-(8.2+1+5)*7=50 C. Dwz je behuizing moet goed ventileren anders zit je zo aan de 50C.

[Bericht gewijzigd door Animal64 op maandag 30 augustus 2010 16:25:55 (18%)

Dit bericht is gepost met 100% gerecyclede electronen.

dus ik moet iets hebben van 10k/W?
Hout is dug geen goed idee, dus zoeken naar een voor op de print

EDIT: ik denk dat ik iets stom hebt gezegd.
Ik denk dat hoe lager het getal hoe beter de koeling?
Dan kan ik denk ik dit nemen:http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=1274
Dus de isolatie kan ik weglaten?
Bedankt voor de informatie !

[Bericht gewijzigd door LEDfan op maandag 30 augustus 2010 16:40:36 (54%)

Klopt hoe lager de warmteweerstand hoe makkelijker de warmte wegvloeid. De situatie is vergelijkbaar met electriciteit. Lees even het hierboven genoemde artikel. Reken ook zelf even na met genoemde formules wat 7 K/W in jouw geval betekent. Hout mag wel, maar niet naast een gloeiend hete heatsink, enfin je begrijpt waarom.

Dit bericht is gepost met 100% gerecyclede electronen.

Kijk ook eens in de datasheet van de 78** waarom je juist de isolatie mag weglaten. Want in sommige gevallen moet er isolatie tussen wanneer je meerdere componenten op 1 koellichaam zet!

Den Dries www.hulens.be

Ok bedankt iedereen!
Artikel heb ik al eens gelezen maarja.

Op 30 augustus 2010 16:46:04 schreef Animal64:
Klopt hoe lager de warmteweerstand hoe makkelijker de warmte wegvloeid. De situatie is vergelijkbaar met electriciteit. Lees even het hierboven genoemde artikel. Reken ook zelf even na met genoemde formules wat 7 K/W in jouw geval betekent. Hout mag wel, maar niet naast een gloeiend hete heatsink, enfin je begrijpt waarom.

Volgens mij ligt de ontbranding temp. van hout boven de 300 graden celcius dus ik zie het probleem niet zo........

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Henry S.

Moderator

Op 30 augustus 2010 15:33:10 schreef leime:
ik ben niet 100% zeker maar ik geloof dat bij het gebruik van een isolatieplaatje geen koelpasta gebruikt hoeft te worden.

Alleen bij sil-pads, anders overal pasta tussen doen. Tussen regelaar en isolatieplaatje, en ook tussen isolatieplaatje en koelprofiel.

Als je een 78xx en 79xx op 1 koelprofiel zet moet je een van de twee isoleren (hier niet van toepassing).

Op 30 augustus 2010 17:27:02 schreef Sparks:
Volgens mij ligt de ontbranding temp. van hout boven de 300 graden celcius dus ik zie het probleem niet zo........

Veel 'hout' zoals mdf/triplex/spaanplaat begint als het warm wordt giftige gassen te verspreiden.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 30 augustus 2010 16:39:06 schreef ledfan:
dus ik moet iets hebben van 10k/W?

Dat geeft een temperatuur stijging van (12*√2)-5*10=118 graden!
Is een beetje veel, ik zou eerder twee koellichamen onder de 5 kelvin/Watt nemen.

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford
Henry S.

Moderator

Als elk koelprofiel 5K/W moet zijn dan geldt voor een gezamelijk koelprofiel 2.5K/W (eigenlijk nog wat lager).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 30 augustus 2010 18:00:53 schreef Fire_IC:
[...]
Dat geeft een temperatuur stijging van (12*√2)-5*10=118 graden!

Hier snap ik helemaal niets van, kan je dat nader uitleggen?

Tja......

Bij bovenstaande thermische berekeningen ging ik uit van 1 regulator per koellichaam! Hout, hitte en electriciteit gaan niet samen, niet vanwege de pure ontbrandingstemperatuur maar zoals Henri opmerkt de gassen die kunnen vrijkomen en in hogere concentraties ophopen in de behuizing. Deze gassen zijn giftig en hebben een veel lagere ontbrandingstemperatuur. Het gaat dus echt om hitte, met handwarme koellichamen in een houten behuizing is weinig mis.

Dit bericht is gepost met 100% gerecyclede electronen.

Hier snap ik helemaal niets van, kan je dat nader uitleggen?

TS geeft aan dat de ingangs spanning 12 volt is. Ik heb een vermoede dat dit een AC spanning is afkomstig van een 12 volt trafo. Na gelijkrichten geeft dit een hogere spanning van 12*√2=17 volt.

Over de 7805 staat dus een spanning van 17-5=12 volt. Als er nu een stroom van 1A door heen loopt dan hebben we een vermoge van P=V*I=12 Watt

Als we nu even aannemen dat de spanningsregelaar zonder extra thermische weerstand bevestigd is op een 10 K/W koellichaam (wat betekent dat het koellichaam bij elke Watt 10 graden opwarmt) dan wordt het totale koellichaam 120 graden warmen als de omgevings temperatuur.

LET wel op:
Dit is eigenlijk niet de manier zoals je het normaal berekent, het geeft alleen de minimale waarde voor het koellichaam. Wil je het exact doen dan kun je beter deze berekeningen volgen.

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford

Ik gebruik een DC adapter zoals bij een gsm.
Voor de veiligheid...

@Sparks:

Volgens mij ligt de ontbranding temp. van hout boven de 300 graden celcius dus ik zie het probleem niet zo........

Niet doen! Levensgevaarlijk, hout kan bij een lagere temperatuur wel gaan smeulen en alsnog vlam vatten.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Henry S.

Moderator

Op 31 augustus 2010 09:17:38 schreef ledfan:
Ik gebruik een DC adapter zoals bij een gsm.
Voor de veiligheid...

Die gaat geen 1A leveren, en aagezien je daar wel van uit gaat zit je jezelf op kosten te jagen.

Kijk eerst maar eens hoeveel die adapter kan leveren.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik ga geen gsm lader gebruiken maar eentje van velleman die nog aangeschaft moet worden.
De gsm lader was als voorbeeld.
Ik ga dan maar die met printmontage kopen.

Ik wil ook graag er voor zorgen dat als ik kortsluiting maak alles uit gaat.

EDIT: Ik denk dat ik iets heb gevonden.
Maar is het niet beter om het met een zekering te doen?
Moet ik er dan hebben van 1A?

[Bericht gewijzigd door LEDfan op dinsdag 31 augustus 2010 13:09:11 (29%)

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@ Fred101 bedankt, maar dat is niet het gene wat ik zoek.
Ik moet 12/9 en 5 volt als uitgangspanning hebben.
Met max.1a voor mijn breadboard.
Ik kan er natuurlijk één nemen voor 3A ofzo.

Henry S.

Moderator

Op 31 augustus 2010 12:57:23 schreef ledfan:
Ik ga geen gsm lader gebruiken maar eentje van velleman die nog aangeschaft moet worden.
De gsm lader was als voorbeeld.
Ik ga dan maar die met printmontage kopen.

Dat is geen adapter, maar een transformator

Ik wil ook graag er voor zorgen dat als ik kortsluiting maak alles uit gaat.

Dat gaat zo niet, is ook niet 123 er bij te zetten.
Een 78xx begrenst uiteindelijk tot 1A (en minder als de boel warmer wordt).

EDIT: Ik denk dat ik iets heb gevonden.

Dat iets is heel wat anders: http://www.circuitsonline.net/schakelingen/33/voedingen/5-a-gestabilis…
En juist geen beveiliging.

Maar is het niet beter om het met een zekering te doen?
Moet ik er dan hebben van 1A?

Voor de trafo en de grootte is afhankelijk van de trafo.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ok bedankt, maar een kortsluitbeveiliging is dus niet nodig?

Als voeding bedoel ik dit.(is maar een voorbeeld)(even voor geen misverstanden)

Henry S.

Moderator

Op 31 augustus 2010 16:01:26 schreef ledfan:
Ok bedankt, maar een kortsluitbeveiliging is dus niet nodig?

Zelfs 1A kan veel te veel zijn, hangt af van waar je mee bezig bent.
Met http://www.circuitsonline.net/forum/view/33387/1/ heb je alles zelf in de hand.

Als voeding bedoel ik dit.(is maar een voorbeeld)(even voor geen misverstanden)

Een universele laptop adaptor, zo ik niet nemen, die dingen storen nogal, verder is de uitgangsstroom veel te hoog.

Maar als je zoiets bedoelt wat heeft 'die met printmontage' daar mee uit te staan?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ok bedankt!
Ik ga gewoon een universele lader gebruiken, heb er hier één liggen die 1.2A levert bij 12V, of kan dit niet?

Ik ben nog een beginner een labvoeding wordt wat te moeilijk.

Ik ga het koelblok van dick best nemen met de printmontage.

Sorry, dat ik een beetje onduidelijk was.

Als je toch bij dick besteld, neem dan deze...

http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=2275

Gebruik ik ook naar volle tevredenheid in diverse projecten.

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Henry S.

Moderator

Op 31 augustus 2010 16:41:02 schreef ledfan:
Ok bedankt!
Ik ga gewoon een universele lader gebruiken, heb er hier één liggen die 1.2A levert bij 12V, of kan dit niet?

Neem die voeding van Dick Best.

Ik ga het koelblok van dick best nemen met de printmontage.

Ok, dat is duidelijk.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Wauw bedankt voor de tip!!
Super goedkoop.
Heb je die dan gewoon afgeknipt?