ruitenwisser motors voor karretje

hallo,
Aangezien mijn vorige project te lastig bleek te worden wilde ik een soort karretje met 2 ruitenwisser motors rechtstreeks op 2 wielen aan sluiten, en met 1 zwenk wieltje en een flinke trekker accu.

nu wilde ik weten of die twee ruitenwisser motors genoeg kracht hebben om die accu mee te vervoeren en of ik er dan zelfs op kan gaan staan? of trekken die motors dat niet? of breken de assen? en hoe hard zal ik dan ongeveer gaan? ik heb hier gelezen dat die motors heel sterk zijn maar sterk genoeg?

ik wil dus het ene motortje op het linker wiel en als die draait gaat hij dus naar rechts en rechts hetzelfde en kan hij dan ook achteruit?

ik wil hem misschien later uitbreiden bijv. afstandsbestuurbaar en met een arm erop of zoiets.

alvast bedankt,

je kan inderdaad voor en achteruit rijden, daar moet natuurlijk een schakeling voor komen. meestal wordt daar een h-brug voor gebruikt.

dan kun je voor en achteruit en eventueel ook snelheid regelen.

Ik denk overigens dat die motoren die belasting niet kunnen hebben. de ruitenwissermotoren die ik ken hebben een vrij dun asje. sterk genoeg voor een ruitenwisser en een kleine robot. maar voor zoveel gewicht heb je echt sterk spul nodig

bedankt voor de reactie

je kan inderdaad voor en achteruit rijden, daar moet natuurlijk een schakeling voor komen. meestal wordt daar een h-brug voor gebruikt.

dan kun je voor en achteruit en eventueel ook snelheid regelen.

oké maar kan ik niet gewoon simpele knop vooruit/achteruit voor links en simpele knop vooruit/achteruit voor rechts?

Ik denk overigens dat die motoren die belasting niet kunnen hebben. de ruitenwissermotoren die ik ken hebben een vrij dun asje. sterk genoeg voor een ruitenwisser en een kleine robot. maar voor zoveel gewicht heb je echt sterk spul nodig

en als ik nou vanachteren 2 zwenk wieltjes doe en zorg dat mijn gewicht (ong 60 kg) voornamelijk daar op komt te steunen en het gewicht van de accu voornamelijk op de assen van het motertje? zouden de motertjes het dan wel aankunnen?

met een simpele knop zou het natuurlijk ook kunnen.

of de motoren het houden zou ik je niet durven zeggen, daar ken ik ze niet goed genoeg voor.

En of ze sterk genoeg zijn om je voort te trekken weet ik al helemaal niet, het is wel een motor met een stevige vertraging (in de overbrenging) dat is goed, maar of het genoeg is weet ik niet.

moet je even wachten op mensen die meer ervaring hebben met die motoren

Ik durf bijna met zekerheid te zeggen, dat ruitenwissermotoren dat gewicht niet kunnen trekken.
Ik ben zelf met een 25kg zware robot bezig, en heb hier motoren uit Amerika laten komen, die volgens de specs sterker zijn dan ruitenwissermotoren.
Ik kan 123 zo geen cijfers uit mijn mouw schudden, maar kijk eens op deze site
Hier vind je ruitenwissermotoren met alle specs erbij.
In mijn robot heb ik deze gemonteerd, en hoewel die beresterk zijn, zou ik er geen 70 kg op durven zetten.
Ook de H-brug zal een erg zwaar type moeten worden, wil je de motoren zo zwaar kunnen belasten.

ok bedankt,

ik denk dat ik dan op zoek moet naar iets anders of meerdere motoren ofzo met een vertraging erop denk ik dat ik ongeveer niet meer vooruit kom. of wel? ik wil wieltjes gaan gebruiken met een straal van ong 10 cm.

zou ik misschien iets kunnen met een wasmachine motor en een vertraging met kettingen? ik heb hier nog een paar wasmachine motors liggen. en er is een auto sloop hier in de buurt (ruitenwisser motor) dus wil ik het liefst iets met een van deze doen.

snelheid kun je uitrekenen aan de hand van het toerental.

Een wasmachine motor?
Met een verlengkabel achter op het karretje?
Blijf beter even van 220V motoren af

snelheid kun je uitrekenen aan de hand van het toerental.

oké aantal omwentelingen per seconden X omtrek wiel?

maar hoe kom ik er achter hoe vaak ik het motertje moet vertragen?

is er een formule voor: koppel X straal van wiel / gewicht ofzo?

Een wasmachine motor?
Met een verlengkabel achter op het karretje?

haha nee dit was ik vroeger altijd van plan :P

ik zat meer te denken aan een soort omvormer of zoiets maar dit zal wel te lastig worden.

ik wil het eigenlijk allemaal zo simpel en goedkoop mogelijk houden.

alvast bedankt,

Wanneer je met tandwielen gaat werken, zou je de ruitenwissermotoren (van bus of truk) waarschijnlijk wel gebruiken. Ik gebruik voor zo een dingen motoren uit garagepoorten. Je moet er wel aanraken natuurlijk. Die garagepoort motoren kunnen dat gewicht zonder extra tandwielvertraging trouwens wel voorttrekken. De as van de motor zit wel langs 1 kant in een kogellager omzo niet al het gewicht op de motor te hebben.

Den Dries www.hulens.be

Ik zou een startmotor pakken, stukken sterker. (qwa vermogen en constructie)

Maar niet geschikt om meer dan 1 minuut continue te draaien :p Spreek uit ervaring (ooit eens gemaakt met een step, motor werd heel heet!)

Den Dries www.hulens.be

die garagedeur motoren zijn inderdaad beresterk. ik kan hier aan de deur gaan hangen en ik wordt zo mee opgetild

een extra houder aan weerszijden van de wielen lijkt me sowieso praktisch

ga anders een rondzoeken naar motoren uit bijvoorbeeld scootmobielen of elektrische steps

[Bericht gewijzigd door timberleek op donderdag 2 september 2010 00:12:50 (20%)

bedankt voor de reacties
maar die garagedeuren zijn waarschijnlijk ook bereduur?

en ik heb hier ook nog een motortje van een elektrische step liggen maar die is 24v en ik wil het eigenlijk voor elkaar krijgen met mijn grote trekker accu aangezien ik die nog liggen heb

iemand nog andere ideeën? of nog iets over ruitenwisser motors? :P

alvast bedankt,

Totale beginner

Golden Member

Hallo,

mijn robot wordt ook door twee ruitenwissermotoren aangestuurd. Mijn robot weegt 15 kg en ikzelf (90 kg) kan me er zonder problemen opzetten. Ik heb dit echter enkel voor een klein eindje getest dus ik kan niet zeggen of de motoren het mechanisch lang uithouden, maar krachtig genoeg zijn ze wel.

Misschien kan je het gewicht van de as van de motoren halen door met een kettingoverbrenging te werken.

Mvg,
TB

oke bedankt eigenlijk was dit al ong. wat ik me af vroeg

maar heeft u met een overbrenging gewerkt? en ook met een vertraging? en hoe hard gaat hij ongeveer? en wat is de grote van uw wielen?

sorry als ik te veel vraag...

alvast bedankt,

[Bericht gewijzigd door ikweetnogweinig op donderdag 2 september 2010 12:42:42 (22%)

Kettingaandrijving werkt op zich heel goed, maar zorg wel dat de wielen goed gelagerd worden, maar daar zal op de sloop ook wel het een en ander te vinden zijn.
Ik heb voor mijn robot zelf een lagerhuis gemaakt, en als je iemand hebt, die een beetje handig met metaal om kan gaan, is dit echt niet moeilijk te maken.
Het ziet er allemaal zo uit

de snelheid zal je zelf uit moeten rekenen.
Mijn robot loopt ongeveer 26 meter per minuut.
Dat is een kleine halve meter per seconde.

Totale beginner

Golden Member

Ik heb de wielen rechtstreeks op de motor aangesloten. Hij gaat niet zo hard, ik schat een 5 km/h. Als wielen gebruik ik oude kinderwagenwielen, maar een foto zegt waarschijnlijk wat meer:

http://home.euphonynet.be/dpcomputers/DSCN3984.JPG
(het is een grote foto)

Ik weet wel niet of de assen het zouden houden moest je er lang zo'n grote belasting op zou plaatsen. Mijn robot wordt gemaakt om tuinklussen te doen en niet om op te rijden, ik had het gewoon eens getest omdat ik me afvroeg hoe krachtig deze motoren waren.

Mvg,
TB

Een strak afgewerkt karretje, mooi werk.
Jij gebruikt 2 automaten om beide wielen apart in te schakelen?
Een relais i.p.v. een h-brug, ook van de autosloperij, ik heb er ook ooit een stuk of 10 gekocht voor 5 euro.
Ruitenwissermotoren, of motoren voor de raambediening heb ik ook lang naar gezocht, alleen, ik had het probleem, dat ik persé een linker, en een rechtermotor moest hebben, dus daar ben ik op afgehaakt.

Ik weet wel niet of de assen het zouden houden moest je er lang zo'n grote belasting op zou plaatsen.

Je zou een as door 2 lagerblokken kunnen laten lopen, en op de kop van de as de motor, opgehangen in rubberen doorvoeren voor de speling op te heffen.

Als je ooit een 'werkende' klusrobot voor mekaar hebt, laat het mij dan weten, ik zoek er al jaren eentje :+

p.s. geen topic-kaap, maar ideeën richting TS

Totale beginner

Golden Member

De automaten zijn beveiliging voor de twee 12 volt batterijen. Ik gebruik inderdaad relais om de motor van richting te doen veranderen. Het moeilijkste is om de robot recht te laten rijden, maar dat wil ik oplossen doormiddel van een digitaal kompas.

Voor het moment ben ik bezig met de PWM controllers om snelheid te regelen en ik heb een WRT54G gemod zodat mijn robot via wifi te besturen is met een programma dat ik in C# geschreven heb.

Maar ik denk dat het voor de TS dus ook het gemakkelijkst is om automotive relaissen te gebruiken om de motoren aan te sturen met eventueel een PWM regelaar.

Mvg,
TB

P.S. @Kareltje: jouw robot ziet er ook prachtig uit

P.S. @Kareltje: jouw robot ziet er ook prachtig uit

Dank je :)
Om niet teveel off-topic te gaan, over mijn robot loopt hier een flink topic, incl. pwm besturing.
Misschien kan je daar nog iets van opsteken.
Maar voor de TS lijkt het mij ook beter om op de sloop een handje vol relais te kopen, hij gaf al aan, een simpele (knop)bediening te willen gebruiken, en dat gaat prima met relais en 2 tuimelschakelaartjes met middenstand.

alvast bedankt voor de vele reacties

Kettingaandrijving werkt op zich heel goed, maar zorg wel dat de wielen goed gelagerd worden

misschien met 2 lagers uit een boormachine??

Ik heb de wielen rechtstreeks op de motor aangesloten. Hij gaat niet zo hard, ik schat een 5 km/h. Als wielen gebruik ik oude kinderwagenwielen, maar een foto zegt waarschijnlijk wat meer:

dit lijkt al heel veel op wat ik wilde maken

Ruitenwissermotoren, of motoren voor de raambediening heb ik ook lang naar gezocht, alleen, ik had het probleem, dat ik persé een linker, en een rechtermotor moest hebben, dus daar ben ik op afgehaakt.

motor omdraaien en de andere kant op laten draaien zal voor mijn projectje toch ook wel gaan?

Je zou een as door 2 lagerblokken kunnen laten lopen, en op de kop van de as de motor, opgehangen in rubberen doorvoeren voor de speling op te heffen.

een al aan mijn wielen maken en die in lagers laten draaien een aan het uiteinde mijn motortje bevestigen? of mijn wiel aan mijn motortje en aan de andere kant van mijn wiel één lager als mijn as daar lang genoeg voor is?

een simpele (knop)bediening te willen gebruiken, en dat gaat prima met relais en 2 tuimelschakelaartjes met middenstand.

percies wat ik van plan was :P

maar 2 ruitenwissermotors zonder een vertraging kunnen mij dus als ik net zo'n karretje bouw als totale beginner en er vanachter op ga staan (op de zwenkwieltjes) wel voort trekken met een snelheid van rond de 4 km/u ?

want als dit kan ga ik zo even om 2 motortjes

beetje lange post geworden met veel vragen sorry.

zitten er in boormachines wel bruikbare lagers? alles wat ik eruit ken zit in de behuizing vast en het is een beetje lager een tandwielkast in een.

dan kun je denk ik beter gewoon losse lagers kopen.

als ik hier kijk. (ik hoop dat ik zo kan linken). Dan heb je een kogellager voor 2 euro. Daar kun je niet voor knutselen imo.
en het lijkt me het beste om aan weerszijden van elk wiel een lager te plaatsen. Die zijn ervoor gemaakt om zulke krachten te dragen waar het loopwerk van een raambediening oid daar vermoedelijk niet voor gemaakt is.

Je haalt je spullen toch op de sloop? daar zullen ze wel linker en rechter motoren hebben.

Boormachinelagers zijn meestal te klein, en je dient 2 boormachines te slopen voor 4 lagers.
Die lager die Timberleek bedoeld, heb ik ook in mijn robot zitten.
Maten:32x12x9 buitendiameter/gat/lagerhoogte
Kosten: € 1,99
Mijn lagerhuizen bestaan uit een stuk buis met een binnendiameter van +/- 30 mm met een wanddikte van 2,5 mm, de heb ik uitgedraaid naar 32 mm, en daar 2 lagers ingeperst.
In jou geval zou je er 2 strippen aan kunnen lassen, en je hebt 2 mooie lagerhuizen.
Misschien heb ik wel makkelijk praten, daar ik zelf in de metaal werk, maar je zou even ergens een metaalbedrijfje op kunnen zoeken, of ergens in jou vrinendenkring.

beetje lange post geworden met veel vragen sorry.

Maak je geen zorgen, als je ECHT iets wil maken heb je goede informatiebronnen nodig.
De topic over mijn robot is inmiddels 8 pagina's lang (179 posts)
En nog is het einde niet in zicht :+

bedankt voor alle reacties.

ben ondertussen naar de auto sloop geweest 25 euro voor 1 motortje ik heb dit nog maar niet gedaan, ga eerst nog maar eens op marktplaats ofzo kijken en anders iets anders zoeken :( ik vond het vrij duur aangezien het zomaar voor even een klein projectje was aangezien ik nu de kennis denk ik nog niet heb om hem veel te verbeteren...

ik heb nog wel een motorstep motortje (24v) mischien iemand daar nog een iedee mee? (ik wil hem op 12v laten draaien)

mvg,