kookplaat en oven samen op kookgroep

Nu heb ik een combinatie kookplaat en oven op 1 kookgroep(2 x 16a) met perilex aansluiting.
De oven wordt direct gevoed door alle fasen en de kookplaat gaat over en electronische sturingskast.
Die kast is stuk en ik wil de Kookplaat vervangen.
Nieuwe kookplaten inductie zijn allemaal zo een 7200W. De oven staat voor 10kw in het boekje.
Dat lijkt mij wat veel voor 2 groepen.
Nu las ik dacht ik ergens dat een kookplaat niet meer trekt dan de groep aankan.
Dus zou die op 16amp aangesloten zijn dan trekt die plaat niet meer dan 16 amp.
Dan kan ik dus de oven en de kookplaat zonder problemen op de kookgroep aansluiten.
Of zit ik er helemaal naast??
graag advies van iemand die er verstand van heeft.

de oven is 10kw , dat is het max wat er over 3x 16amp te halen is . bedoel je niet 10 ampere wat ong 2200 watt is bij 230v . het kan wel op 1 groep maar niet tegelijk aangezet worden .

de kookplaten zijn maximaal 7200 watt , gemeten als je ze alle 4 tegelijk aanzet op max vermogen met een grote pan koud water op elke pit , komt niet veel voor en zeker niet voor lange perioden .

een 4 pits inductie is eigenlijk 2x 230v , het is een electronisch gestuurde spoel die per 2 pitten een eigen groep moet hebben . als je 3 fase in huis hebt is het beter om de oven op de 3e fase te zetten ( aparte groep )om gelijktijdig fornuis en oven te gebruiken .

maar 10 kilowatt is erg veel , dat trekt een bakkersoven die ook 200kilo weegt , niet een oven van 60x60cm voor 3 bakplaten .

als je 230v enkel hebt in huis ( hoofdschakelaar is dan 38mm breed ) dan moet de perilex aansluiting in de keuken 2 nullen en 2 fasen hebben anders is de stroom van het fornuis over 1 nuldraad veel te hoog en zal deze verbranden .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

@Testman maak het niet moeilijker dan het al is..

Je aansluiting is theoretisch 230 x 2 x 16A = 7360 Watt.
Je geeft aan dat alle platen 7200 Watt zijn.
Lijkt me sterk, tenzij je een industrie-plaat hebt.

Kijk het boekje nog eens goed na.

En, wat testman aangeeft, je gebruikt nooit alle 4(?) de platen en de oven gezamelijk op vol vermogen. Er staat er altijd wel 1of meer uit, of op gedeeltelijk vermogen.

En je kunt een zekering nog behoorlijk overbelasten voor dat deze er uit gaat. Gedurende 15 - 30 minuten kun je wel 10 kW uit je aansluiting halen, voor dat de zekeringen eruit gaan

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

het fornuis is 7200 watt totaal , dat staat er onderop .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

http://picasaweb.google.com/lh/photo/CFgcvgvI87GskdSC65Vu_w?feat=directlink

Zie foto informatieplaatje van de Oven.
Daar staat op Max 10,5Kw en M:35W en grillteken met 2800W

De groepen heb ik bekeken, het zijn twee gekoppelde groepen van 16a.
De kookplaat, nog aan te schaffen, heeft een aansluitwaarde van 7200W.
De vraag is of deze twee samen op de kookgroep kunnen

ah maar je fornuis had dezelfde stuurbox als de oven en hoorde bijeen , dan is die 10,5kw voor de pitten en de oven bijelkaar .

dus valt de stroom van de 4 pitten af , die is ook ongeveer 7000 watt .

de oven zal op heteluchtstand een 3kw zijn , de grill 2800w en de grill motor 35 watt . komt dus de vervangende kookplaat erbij , en dan zit je ongeveer gelijk aan het oude fornuis met stroomverbruik .

de kookplaat moet de 2 fasen ook direkt hebben , dus de aansluitbox ombouwen dat het fornuis ook voeding heeft . een 6mm2 kroonsteen waar de voeding van de perilexstkker binnenkomt , die je koppelt met het fornuis en de oven . de oven zal wrs 230v enkel zijn .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

tja...dat weet ik allemaal niet zo zeker denk ik.
ten eerste staat op de oven bevestigd plaatje staat 10.5 kw.
ten tweede zijn de twee fasen van perilex in de box direct doorgeleid naar de oven
en is er maar een fase doorgeleid naar de electronica in de box.
Ik heb het idee daardoor dat de oven twee groepen nodig heeft.
en de oude plaat, met twee inductie en twee keramische pitten,
met 1 groep doorkon, mede omdat de electronica de stroom reguleerde.

Terecht zeg je dat de kookgroep ook 2 groepen wil hebben.
De vraag is eigenlijk: als ik en de oven en de kookplaat
op de zelfde twee groepen zet, regelt dan de electronica de vraag.
Met andere woorden, stel ik zet alles vol aan dan is er niet meert dan 32amp (2x16amp)
beschikbaar. Gaan dan de pitten gewoon wat minder hard en de oven wat minder snel warm?
of worden de bedrading warm en slaat de stop door~??

http://picasaweb.google.com/lh/photo/CFgcvgvI87GskdSC65Vu_w?feat=direc…

Mod-edit: Gebruik de edit!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 4 september 2010 14:35:55 (0%)

De totale aansluitwaarde van uw apparaat is 10,5 KW en alleen van de oven 2,8KW.
Dus het totale benodigde plaatje was toch een 3fase + N 16A aansluiting.

U zult dan in uw nieuwe situatie toch een aparte 230V groep (> 2KW) voor de oven apart moeten monteren.
De bestaande 2groeps perilex kunt u dan wederom gebruiken voor de kookplaat.

De twee apparaten tesaam op een aansluiting in uw situatie gaat dus een permanente overbelasting geven, wat schadelijk kan zijn voor kontaktdoos en bedrading.
Uw kontaktdoos kan max een belasting hebben van 16A.
Maar bij deze nieuwe belasting op 1 fase gaat u een stroom laten lopen van 23A max. Voelt u het verschil?

heeft een groep even veel nuldraad nodig als fasedraden?
met andere worden mag ik 1 nuldraad gebruiken voor drie groepen?

Uit uw andere topic, Nee, dat mag u niet.

de oven en 2 pitten op halve kracht gaat wel maar niet en de oven en alle 4 pitten op max . dat gaat je veel naar de meterkast laten lopen . er zijn ook inductiefornuizen die maar max 2 pitten op max kunnen gebruiken , dus zet je 1 pit hoger gaat de andere lager omdat de 16amp wordt overschreden anders .

het hoeft niet zo te zijn dat de oven 2 fasen nodig heeft voor de hetelucht stand maar dat er 1 fase nodig is voor de gril , en die wordt vaak niet gebruikt . tenslotte kan er geen 2800watt en 3kw op 1 fase , meestal kunnen deze elementen dan ook niet samen aan .

je zult zelf ( of je vrouw een cursus geven ) in de gaten moeten houden dat de oven en 4 pitten niet samen gebruikt worden . maar als gezegd kan er 1 fase naar de grill gaan en zouden 2 pitten dus tegelijk met de oven aan kunnen op max vermogen .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

als je krachtstroom hebt mag de fornuisaansluiting 1 nul hebben maar heb je 1x 230v als hoofdaansluiting dan moeten er 2 nullen naar het fornuis gelegd zijn .

een krachtperilex is vrij makkelijk te voorzien van 2 fasen en 2 nullen door l2 op de automaat ipv een fase een nul te geven .

ik heb dit zelf eens gedaan bij een verandering van keramisch naar inductie , en er dus een fase ongebruikt bleef . dit niet zelf doen daar dit aan de primaire kant van de automaat moet gebeuren . jouw aansluiting is zo te horen gewoon een speciale fornuisgroep .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 4 september 2010 20:51:00 schreef testman:
een krachtperilex is vrij makkelijk te voorzien van 2 fasen en 2 nullen door l2 op de automaat ipv een fase een nul te geven .

U bedoeld de L3!
Nullen aan dezelfde zijde houden, en ook de fase aansluitingen.

klopt , het hoort l3 te zijn , dan zat in die kast fase3 met fase2 gewisseld . daar ik wel de nul en l1 heb behouden kwa plaats .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

dank voor alle reacties...daardoor heb ik een keuze kunnen maken (die me wel weer een hoop geld koste). Ik heb een nieuwe kookplaats gekocht en volgens de aanwijzingen aangesloten met de bestaande perilex op twee stoppen verbonden als kookgroep. Werkt uitstekend.
Maar nu...De oven was eveneens aangesloten op die twee groepen, dat is nu even te veel van het goede lijkt mij met een plaat van 7200W. De oven heeft ook 2 fase/2Nul/.aarde draden.

Er was nog een groep volledig vrij met een stopcontact in de keuken, en die groep zit op de zelfde rij op de groepenkast(de bovenste). Dus van de 2 fasen en 2 nullen draden van de oven heb ik een fase en en nul aangesloten en wel van op dat deel van de oven dat voor de verwarming zorgt. Dat werkt. De oven wordt warm.
Hou ik nog 1 fase en 1 nul over... de motor van de grill.
Die heb ik met een stekker aangesloten op een andere weinig belaste groep. Deze zit op de onderste laag van de groepenkast met andere aardlek dan de eerste.
Ik zorg ervoor dat fase op fase zit natuurlijk.
En nu gaat het fout. Steeds als ik de groepen aanzet gaat de laatste aardlek eruit. Draai ik de stekker om dan gaat de groep eruit. Waar zit de fout>??>??

Bijvoorbaat al dank voor de reacties die ik gekregen heb. Het heeft niet tot uiteindelijk reparatie geleid maar toch.. de oude kast en plaat heb ik in de container ged....

aardlekken pikken het niet dat je nullen en fasen samen hangt over meerdere groepen . , als er echt alleen maar een motortje op de 2e fase van de oven zit kan deze makkelijk op dezelfde fase als het element van de oven .

overigens was je kapotte 4pits inductieplaat ook rond de 7200watt aan vermogen dus waarom zou je de oven niet bij de aansluiting van de pitten hangen ? geen 2 losse groepen erbij gebruiken dat gaat fout als je ziet .

je kunt beter kijken welke pitten er op welke fase zitten , dus op welke de linker pitten en welke fase de rechter pitten . dan zet je de oven met de verwarming op de fase waar de pitten opzitten die je het minst gebruikt .

vergeet niet dat de oven toch uitvalt als de fase uitvalt waar de besturing opzit van de oven , die de verwarmingselementen aanstuurt , en als je maar 1x 230v in huis hebt is de hoofdaansluiting toch al te zwak voor 4 pitten tegelijk met de oven op vol vermogen daar je dan 25amp of 35 amp hebt aan hoofdaansluiting .

heb je een drie fasen hoofdaansluiting dan is het gunstiger om de perilex aan te passen naar een 3 fasen aansluiting waar ook de oven op aangesloten wordt .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

mode-edit: gebruik de edit ????
kennelijk moet ik bij foto's plaatsen de edit gebruiken van de forum-operator.
heb echter geen idee wat er wordt bedoeld. sorry.

elke post van jezelf heeft in de rechterbovenhoek een editknop , die klik je aan als je iets wilt bijvoegen , dat scheelt in posts over de jaren . anders moet hugo zijn huis verbouwen om de servers kwijt te kunnen :)

je hebt wel 3 aardlekken dus kan er een 3 fasen hoofdaansluiting zijn maar ik gok van niet en dus eerder een 1x 35amp aansluiting , gezien de bovenste groepen later aangelegd lijken te zijn .

je kunt het aan de meter zien of je 400v krachtstroom hebt , dan staat er 3x 400v 25amp op . maar ik denk dat je een 230v 10 (30a) meter hebt .

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 9 september 2010 21:43:00 (44%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

okee...even antwoord op testmans trouwens steeds uitstekende aanwijzingen.
1) de oude plaats was en combinatie halogeen/inductie, volgens mij minder dan 7200W.
De besturing van de oven werkt op de groep die voor de warmte zorgt, doet het goed.
En ik zeg wel dat de andere fasedraden op de oven alleen voor de motor van de grill is..maar zeker weten...??
Ik heb geen idee of ik 1 x 230 of meer, of zelfd drie fase.. .
Ik heb geen krachtgroep meter. Daarom ook de foto's van de groepenkast, misschien kan iemand zien wat ik wel/niet heb.
Wat wel anders is dan in antwoorden aangegeven, staat er op mijn groepen, zie foto, bij beide rijen op de eerste stop 40A..... heb ik dan 2 x 40 Amp????

De ' 2e extra' groep is de groep die ik bij de oven wilde gebruiken mar er steeds uitslaat.
Hij zit op een andere rij dan de overige aangesloten stoppen.

dat zijn geen stoppen maar aardlekken , die zijn voor max 40ampere gemaakt . heb je een doorzichtige hoofzekeringkast ? dat was wel meer in het verleden nl.

maar echt ga je de 4 pitten gelijk gebruiken met de oven ? dat is zelfs met kerst al zeldzaam , en dan zullen de overige verbruiker in je huis de hoofdzekering doen trippen , monteurs zijn niet erg snel met kerst .....

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Ik ben jaren terug een tijdje klachtenmonteur geweest. Ik kwam nogal eens bij klanten die hun aansluiting 3 fasig hadden laten maken.
Meestal was dat dan een verzwaring van 1x35 naar 3x25A en dat er geen nette verdeling was uitgevoerd door de installateur. Gewoon, twee fasen erbij, de kookplaat daar op met een tweegroeps kookgroep kastje. Wat dan veel voorkwam, was dat die ene fase die vroeger met 35A was uitgevoerd, nu met z'n 25A overbelast raakte. Ook regelmatig uitgebrande patroonhouders daardoor.
Als je elektrisch comfort op deze schaal wilt, dus onbekommerd je elektrisch kooktoestel, je microwave, je waterkoker, wasmachine en droger wilt gebruiken, adviseer ik een 3x35Amp laten aanleggen.
Geeft een rustig gevoel.
Alternatief is zo af en toe de klachtenmonteur op de koffie.

3x 35amp , dat heeft vrijwel niemand in een huisaansluiting zitten . aan 3x 25amp heb je al zat mits goed verdeeld . had ik thuis ook en we hebben er in 35 jaar nooit een zekering uitgejast ondanks het bedrijf , wel de onderverdeling naar het bedrijf die er nogal eens uitlag .

ik heb zelf ook 1x 35amp en de amperemeter zit voor m'n neus , als ik in de zomer ga koken met de airco aan dan loopt er vlot 50 ampere en toch is dat altijd goed gegaan , dat zijn wel merendeels ohmse lasten .

maar met een 10kilowatt fornuis en weet ik wat nog meer in je huis zou ik ook voor 3x 25amp gaan , anders ga je nog eens genieten van tv bij kaarslicht:)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Elektrische installaties en delen daarvan moeten niet langdurig zwaarder belast worden dan waarvoor ze uitgelegd zijn. De boel droogt uit, en in het slechtste geval fikt het af. Een garagebedrijf bij mij in de buurt heeft een 100A aansluiting, ze hebben een puntlasapparaat, en nu is de aansluiting net niet zwaar genoeg. Meneer wil graag naar 125A, maar dan moet de boel verbouwd worden en komt hij in een heel ander tarief terecht. Maar die 25A is eigenlijk niet genoeg, hij trekt op z'n 100A aansluiting uren aan elkaar 140A, de aansluiting zal ook na verzwaring naar 125A overbelast zijn. Ik begrijp niet dat mensen met deze dingen zo veel risico nemen.

het blijven nederlanders , beter wat lager als het gaat als hoger zitten voor niks .....

ik ken woonhuizen met 125 amp voeding omdat de eigenaar alles tegelijk wou aan kunnen zetten in huis , dan komt er een eigen trafo met de bijbehorende kosten , maar die vielen ook niet op in een huis zo groot .

op m'n werk zit ook maar 3x 35 en daar zitten 13 airco's op met bijbehorende aanloopstroom en een zut verlichting en inductieve lasten , maar het zou me niet verbazen dat er "eigenlijk" 70 amp zit .

je kijkt als ondernemer ook naar hoe vaak het uitvalt , is dit bij de verzwaring naar 125amp maar 2x per jaar dan zal het wel , denken ze vaak .

m'n vorige werk ging in 10 jaar van 215KVa naar 750 KVa , de laatste verzwaring was zonde van het geld daar 2 maanden later 315KVa last weg was . ook bleek al veel langer dat de verdeling slecht was , 350a op l3 en 500a op l2 en l1 was 750a belast op een bepaald tijdstip , dan liep ik net de kantine in en lap alles plat door de 75Kva frituur die net te veel was op dat moment .

waar rook was, werkt nu iets niet meer