defecte 4x175W versterker

Ik heb hier een AV Car Audio AV 700s 4x175W versterker. Deze hield er zomaar mee op terwijl hij helemaal niet hard stond. De voeding (en zekeringen) zijn in orde en het lampje van de VU meters doen het ook. Nu heb ik 'm eens even opengeschroeft en er waren twee draadbruggen die bijna tegen elkaar zaten, zou het kunnen dat deze door de hitte krom zijn getrokken en elkaar geraakt hebben? Dan zitten er een heleboel 1n4148 diodes in, als ik sommige van deze nameet is de staat er op mijn metertje 0,111 en dit is dus in beide richtingen, ze geleiden dus eigenlijk gewoon. Kan dit komen doordat ik in de schakeling zit te meten (lijkt me niet) of zijn ze gewoon kapot? Zo ja, hoe groot lijkt jullie de kans dat ie het weer doet als ik de diodes vervang?

zou je even een foto'tje kunnen schieten? dat maakt het verhaal meestal een heel stuk duidelijker.

Nee dat kan helaas niet. Maar mijn hoofdvraag is eigenlijk, die als die diodes in beide richting doorlaten en er bij meting 0.111 op mijn meter staat ipv 0,7 zijn ze dan zeker kapot? En als ik deze vervang hoe groot is de kans dat er iets anders kapot is?

Het beste is toch de diodes eens los te solderen (één pinnetje er uit halen is genoeg), want zo heb je geen betrouwbare meting. Ben je wel zeker dat de voeding nog werkt? De vu-meters kunnen gewoon op de 12 volt staan.
Overigens, bij autoversterkers is het in meer dan 90 % van de gevallen zo dat de fout in het vermogengedeelte zit.

En fouten die dan zoal voorkomen? Dan kan ik zo eens even wat dingetjes nameten.

Tja, dat ik die rare waarden van de diodes meet komt gewoon door de schakeling want als ik ze loshaal dan meet ik gewoon 0.6 dus... Maar goed, ik heb er dus even 12V aangehangen, en er zit een LED op waar POWER bij staat, en die brandt dus niet. Dus misschien dat het toch aan het voedingsgedeelte ligt. Ik heb nog nooit zo'n versterker open gehad en weet dus ook niet wat er precies inzit en hoe het werkt. In het voedingsgedeelte zie ik alleen een dikke diode een ontstoorspoel en wat condensatoren.

Verder herken ik er de 4 aparte uitgangen in, bij ieder blok zit een combinatie van een D718 en B688, dit zijn FET's?

Dat zijn de eindtransistoren. Je kunt deze eens doormeten of er geen in kortsluiting liggen, dit komt veel voor. (gewoonlijk kan je dit al meten als ze er nog inzitten)
In het voedingsgedeelte zitten normaal ook mosfets die ook soms de geest geven, deze zijn ook op het koelblok vastgezet zoals de eindtransistoren. Gewoonlijk zijn deze van het type IRFZ... of BUZ.. (Als er geen goede beveiliging in de versterker zit, kan het zijn dat er 1 eindtrap en de hele voeding stuk is)

In het voedingsgedeelte zit 6x een RPF50NO6 wat het is kan ik niet vinden. Het is een TO220 behuizing, wanneer ik tussen pin 2 en 3 meet geeft de multimeter 0ohm aan, maar als ik dan even wacht loopt deze weerstand op naar 2k ofzo. In de FET's in de eindtrap zit nergens een kortsluiting.

Hoi heb zelfde achtig probleem, ben met reparatie bezig van een zelfde achtige versterker. Bij mij alleen zeker de eindtrap defect. Bevat een defecte D718, blijkbaar een bekende dus maar kan er geen datasheets van vinden of eventueel equivalenten.

Iemand ervaring ermee?

Groeten!

Xplicit

Je hebt niet toevallig datasheets van die componenten uit het voedingsgedeelte? Want ik kan echt niets over die dingen vinden. Kan zo niet echt controleren of ze defect zijn of niet.

Datasheets eindtor zij gevonden dankzij andere topic :) Mijn probleem is dus opgelost.

Over de RFP50N06, dat is een N kanaals power mosfet. Is wel heel veel over te vinden hoor, jiou aangegeven type wordt gemaakt door Intersil, maar zijn verschillende andere bedrijven welke deze ook maken.

Site van intersil is de datasheet niet te vinden momenteel maar kijk bv eens op

http://www.st.com/stonline/books/pdf/docs/3152.pdf

Dat is vergelijkbaar.

Ohja je hebt te maken met fets dus gewoon doormeten alsof het een PNP of NPN transtistor is dan niet de oplossing, overgangen zijn nl totaal anders.

Suc6

Xplicit

Dankjewel, maar goed ik kan nu toch niet echt goed foutzoeken. Iemand een suggestie hoe ik kan controleren of die fets kapot zijn? Al denk ik zelf toch dat het een meer algemeen probleem is in het voedingsgedeelte, dit omdat de powerled niet aangaat. Maar ik zou zo niet weten waaraan te meten, behalve een spoel, condensatoren en een dikke diode zie ik daar niet veel zitten.

Het handigste is om de eind torren los te halen en dan vervolgens de 12v aan te sluiten.
Als dan de led gaat branden is de voeding goed.
Is dit niet het geval dan kan je de voedings spanning meten over de 2 elco's die in de voeding zitten.
De spanning zal ongeveer zo'n +/- 35V moeten zijn.
Is dit niet het geval dan is de voeding stuk en dan zal je alle fet's moeten vervangen!!

mvg g.bergh

Uit ander topic: Testen mosfet

Op 6 september 2003 13:03:59 schreef Aedolon:
Om de IRF1010 te testen doe je het volgende

leg de fet op een werkblad
RAAK DE PINNETJES GEDURENDE DE HELE METING NIET MET JE LICHAAM AAN !! DIT VERKNOEIT DE METING. VERMIJD OOK CONTACT MET PLASTIEKEN OF ANDERE MATERIALEN DIE EEN HOGE STATISCHE LADING KUNNEN BEVATTEN

1 is gate
2 is drain
3 is source

Eerst gaan we de mosfet "sluiten" dus de gate ontladen

zet de meter op het weerstandsbereik
verbind de zwarte draad (com) met de gate (1) verbind de rode draad met de source (+)
op deze manier maken we de source positiever en zou de mosfet moeten sluiten

de enigste waarde die je mag meten is oneindig ! elke andere waarde betekent dat de gate is doorgeslagen, dan heeft het geen nut om verder te meten! (vuilbak)

Ok, we hebben een oneindige weerstand tussen s en g gemeten en de mosfet laten sperren

Nu verbinden we de drain (2) met het rood snoer (+) en de source (3) met het zwart snoer (com) nog steeds op ohmmeting, meten we hier NIET oneindig dan is de mosfet waarschijnlijk defect of de multimeter heeft een te lage test spanning in ohm meting, probeer stap 1 opnieuw of begin opnieuw met een andere meter

Ok, we hebben oneindig gemeten
laten we nu de snoeren omdraaien, we moeten nog steeds een open circuit meten,
zet nu de meter op diode meting en nu moeten we de drempelspanning meten van de parasiteire diode

Ok, dat was in orde mosfet werkt tot hier!

nu eventjes de fet aanschakelen

ga terug naar ohmmeting
zet de gate (1) op het rode snoer (+) en de source (3) op het zwarte snoer (com)
hier moeten we weer een oneindige weerstand meten anders is de fet toch kapot (zou heel vreemd zijn als je deze waarde kreeg...)

nu gaan we de weerstand tussen drain (2) en source (3) meten deze moet in beide richtingen bijna 0 zijn

als dit ook in orde is is de mosfet voor 90% in orde

als je ergens een sluiting meet voorbeeld tussen gate en source kijk dan eventueel mosfets na die parallel ermee staan en het drive circuit, is waarschijnlijk ook opgeblazen / is de oorzaak

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

Ok bedankt, ik ga eens even aan het meten

Ik zal aanstaande donderdag wat metingen verrichten en deze posten mocht het probleem nog bestaan.

Tot die tijd
Suc6

Xplicit

Je moet anders even de voedings spanning meten over de elco's deze zal ongeveer +/- 30v zijn.
Is dit niet het geval is de kans groot dat de voeding stuk is.
Ik had begrepen dat je alle fet's in de voeding al had door gemeten op kortsluiting.
Wat het dan nog kan zijn is de condensators bij de brugcel.
(ongeveer 100nf).

High met Henk

Special Member

Op 22 februari 2004 12:58:16 schreef S@nder:
Ik heb hier een AV Car Audio AV 700s 4x175W versterker. Deze hield er zomaar mee op terwijl hij helemaal niet hard stond. De voeding (en zekeringen) zijn in orde en het lampje van de VU meters doen het ook.

lijkt mij niet dus

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Brugcel? Werkt op 12V voor in de auto.

Deze 12v wordt omgezet in een wissel spanning en deze wordt weer naar boven getransformeerd.
Anders kan je nooit een vermogen van 175W maken!!

High met Henk

Special Member

gnaf gnaf, met speaker < 1 ohm lukt het wel
maar je hebt gelijk de step up kan eruit liggen, de lampjes zullen gewoon op 12 V werken

[Bericht gewijzigd door High met Henk op donderdag 26 februari 2004 12:58:23

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Zoals ik al zei had ik geen verstand van versterkers, weer iets geleerd.