Op 6 september 2003 13:03:59 schreef Aedolon:
Om de IRF1010 te testen doe je het volgende
leg de fet op een werkblad
RAAK DE PINNETJES GEDURENDE DE HELE METING NIET MET JE LICHAAM AAN !! DIT VERKNOEIT DE METING. VERMIJD OOK CONTACT MET PLASTIEKEN OF ANDERE MATERIALEN DIE EEN HOGE STATISCHE LADING KUNNEN BEVATTEN
1 is gate
2 is drain
3 is source
Eerst gaan we de mosfet "sluiten" dus de gate ontladen
zet de meter op het weerstandsbereik
verbind de zwarte draad (com) met de gate (1) verbind de rode draad met de source (+)
op deze manier maken we de source positiever en zou de mosfet moeten sluiten
de enigste waarde die je mag meten is oneindig ! elke andere waarde betekent dat de gate is doorgeslagen, dan heeft het geen nut om verder te meten! (vuilbak)
Ok, we hebben een oneindige weerstand tussen s en g gemeten en de mosfet laten sperren
Nu verbinden we de drain (2) met het rood snoer (+) en de source (3) met het zwart snoer (com) nog steeds op ohmmeting, meten we hier NIET oneindig dan is de mosfet waarschijnlijk defect of de multimeter heeft een te lage test spanning in ohm meting, probeer stap 1 opnieuw of begin opnieuw met een andere meter
Ok, we hebben oneindig gemeten
laten we nu de snoeren omdraaien, we moeten nog steeds een open circuit meten,
zet nu de meter op diode meting en nu moeten we de drempelspanning meten van de parasiteire diode
Ok, dat was in orde mosfet werkt tot hier!
nu eventjes de fet aanschakelen
ga terug naar ohmmeting
zet de gate (1) op het rode snoer (+) en de source (3) op het zwarte snoer (com)
hier moeten we weer een oneindige weerstand meten anders is de fet toch kapot (zou heel vreemd zijn als je deze waarde kreeg...)
nu gaan we de weerstand tussen drain (2) en source (3) meten deze moet in beide richtingen bijna 0 zijn
als dit ook in orde is is de mosfet voor 90% in orde
als je ergens een sluiting meet voorbeeld tussen gate en source kijk dan eventueel mosfets na die parallel ermee staan en het drive circuit, is waarschijnlijk ook opgeblazen / is de oorzaak