Eerste robot project

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

Ik heb woensdag men breadboard en LEDs aangekregen.
Ik heb nu veel tijd om eens wat te testen.
Als ik een weerstand LED en LDR met elkaar in serie zet, heeft de lichtsterkte van de LED geen invloed op de hoeveelheid licht die op de LDR valt.

Weet iemand iets om wat met de LDR te experimenteren?

Ik heb ook een fotodiode bestelt maar dat is een zwarte klopt dit? Ik veronderstel dit wel maar heb in een filmpje gezien dat dit niet mag?

Alvast bedankt!

p.s. ik ga nu eerst een looplicht op men breadboard proberen op te bouwen.

De inputs voor de rechtse motor mis ik nog en pin 1 e 9 moeten aan de +5 of via de pic in laten schakelen.
4,5,12 en 13 moeten aan de gnd.
verder nog een c'tje van 100nf aan de + en - bij de pic plaatsen.

Als je een 16F82A wilt gebruiken i.p.v. een 16F628A zou ik een paar analoge poorten vrij houden voor evt. analoge sensors.

Zet eerst eens een pic op een breadboard, en oefen eens wat met de codes van picbasic.nl, daarna jou (aangepaste) schema.

P.s. ik hoop dat de mods het niet erg vinden dat jij en ik de enigste zijn die antwoorden.

Iedereen is vrij om te reageren, en ook om mij te verbeteren.
Op deze manier heb ik het hier ook geleerd, en dank die mensen dan ook hiervoor.

edit: ik denk dat 6V te weinig is om d.m.v. een 7805 een 5V voeding te maken. Hiervoor zou je de datasheet moeten raadplegen, wat het minimum voltage is, voor een 7805

[Bericht gewijzigd door Kareltje op zondag 10 oktober 2010 11:41:29 (11%)

Met die Galva-wisp heb ik helemaal geen ervaring mee, dit zou je hier even op moeten zoeken.

Ikzelf gebruik de Wisp-648 i.c.m. BumbleBee en ik ben hier erg tevreden over.
Hierbij zit ook een connector met losse draden, die je zo in een breadboard kan prikken.

Wat je misschien wel nodig hebt, maar niet echt noodzakelijk, is een verlengkabel tussen de Wisp en de pc
Als je een laptop hebt, kun je de Wisp er gewoon achter in steken.

Ik heb hier een pc'tje staan dat ik voor de elektronica gebruik, daar zit een seriele poort op, dus een verlengkabel zal wel handig zijn.
EDIT:Ik denk dat deze dan wel geschikt zal zijn.
EDIT2:Ik kan de 16f82A niet vinden op voti, maar deze hebben ze toch?

Dan ga ik denk ik maar de wisp648 gebruiken, maar ik heb niet gevonden wat die BumbleBee juist is.
Ik ga nog wat zoeken op picbasic en dan eens wat kijken bij voti.
Een breadboard heb ik sinds kort ook al.

Ik ga straks het schema tekenen.

Hey
Ik ga heel binnenkort bestellen en ben bezig met een lijstje op te stellen van wat ik allemaal nodig zal hebben. Ik heb hier een pakketje met weerstanden liggen dus deze ga ik (voorlopig) niet aankopen.
Wat code/artikel prijs aantal omgerekend winkel

--Code in PIC laden--
-wisp 648 programmeerder K-Wisp648 29.75 1 29.75 Voti

--voeding--
-apdaptertje 12@V1,5A ACCV-MINK259 2.95 1 2.95 Dick Best
-Votlage regulator Lm7805 POSG58 0.25 2 0.50 Dick Best
-koellichaam TO220-SOT32-TOP3 38mm KOE6204 1.30 2 2.60 Dick Best
-Condensator 1µF ELCT-TANH44 0.25 4 1.00 Dick Best
-Condensator 2200µF 0.22 4 0.96 Dick Best
-Condensator 10µF ELCH-1063 0.03 10 0.30 Dick Best

--PIC's--
-Condensator 100nF (50stuks) CONS-SIB946 2.95 1 2.95 Dick Best
-Condensator 47µF ELCH-1063 0.04 10 0.4 Dick Best
-16f628A PIC257 2.95 3 8.85 Dick Best
-Socket O110 0.35 4 1.4 Dick Best
-strip voor naast socket CON-CUP32 1.07 1 1.07 Voti

--Kabels--
-kabel PC-wisp648 CABLE-D9M-1-8-D9F 2.38 1 2.83 voti
-wisp648-breadboard/pic (inbegrepen bij wisp 648)

--gereedschap--
-IC trekker (simpel) GERX-IC009 1.10 1. 1.10 Dick Best

--extra om te experimenteren--
-CNy70sensor IC-CNY70 1.31 1 1.31 Voti
-Prefboard per 3eilandjes M-PERFBOARD-3ISL-50x100 1.55 1 1.55 Voti
-LCD 16x2 DISN-LCDD203 3.95 1 3.95 Dick Best

--verzending--
-Voti SH-E 6.00 1 6.00 Voti
-Dick Best

--totaal--
-Voti 42.06
-Dick Best

Heb ik nog iets nodig?
Alvast bedank!
EDIT:de lijst even aangepast, in een iets grotere.

[Bericht gewijzigd door LEDfan op zondag 12 december 2010 12:45:36 (73%)

Oh ik ben zenuwachtig of het gaat werken, omdat ik wat geld wil besparen en beter wil leren solderen heb ik de kit versie gekocht.
Maar nu heb ik de handleiding nog eens doorgelezen en daar zit denk ik een printkroonsteentje en een DC plug aan. Moet ik hier iets op aansluiten? Ik dacht dat die gewoon voeding kreeg van het breadboard. Maar ik denk dat je gewoon één van de 2 moet gebruiken.
En dan de jumper, deze moet ik toch niet aanzetten?

Alvast bedankt!

daar zit denk ik een printkroonsteentje en een DC plug aan. Moet ik hier iets op aansluiten?

ik heb hier een 12V adapter op aangesloten (DC plug)
Op het kroonsteentje hoeft dan niets aangesloten te worden
aangesloten.
op het breadboard hoeft dan geen spanning aangesloten te worden.
Die krijgt hij dan van de Wisp.
De jumper heb ik op disable staan.
Als programmersoftware gebruik ik Bumblebee, maar ieder is daar vrij in om te kiezen.

Ok weer al eens bedankt voor de reactie! Maar als ik op mijn breadboard 5V zet is het ook goed? Moet ik nog een keuze maken... Tussen 12v en 5v op het breadboard. Eens over nadenken wat het gemakkelijkste is. Ik denk dat ik ga gaan voor de 12V aan de wisp 648, dan heb ik nog een koellichaam en dergelijke over voor de schakelingen.

Dan heb ik nog een vraagje:
Als ik nu 1 LEDje wil laten knipperen, ik steek een LED+weerstand+PIC+programmeer kabels+voeding en c'tjes in het breadboard, ik programmeer de code erin, mag ik dan de wisp 648 die nog aan de computer is verbonden laten steken of moet ik deze eerst even los maken?
Ik ben hier sterk aan het twijfelen!

Sorry voor de velen vragen maar wil niet dat ik mijn wisp/648PIC's kapot maak.

Alvast bedankt!

P.s. met al deze vragen ga ik toch niet off-topic? (even voor de zekerheid)

Als ik nu 1 LEDje wil laten knipperen, ik steek een LED+weerstand+PIC+programmeer kabels+voeding en c'tjes in het breadboard, ik programmeer de code erin, mag ik dan de wisp 648 die nog aan de computer is verbonden laten steken of moet ik deze eerst even los maken?

De Wisp kun je gewoon aan het breadboard laten hangen.
Ik zou dan geen extra voeding op het breadboard zetten, daar de stroom voor de pic en het ledje laag genoeg is om door de wisp te laten voeden.
Een voeding op het breadboard is dubbel op.
Alleen als je met motoren en/of servos gaat werken is het verstandig om die extra te voeden.
Zo kun je telkens een stukje code uitproberen zonder alles los te hoeven koppelen.

Wat mij betreft mag je dit soort vragen gerust in dit topic zetten.
Alles heeft toch direct, of indirect, met jou project te maken.

Een betere uitleg als die van Loopycoaster kon ik niet geven :)
Ik denk dat Ledfan met dat koellichaam de bedoeling had om een eigen voeding op het breadboard te maken.
Zolang je er niet te gek veel aan hangt kan de voeding van de Wisp het allemaal makkelijk aan.

Met een draaiende servo en een felle backlight op m'n display kreeg mijn wisp het toch wel ff warm, maar het kan veel hebben.

Daarstraks de PIC's+voeding ontvangen. Dit heb ik gedaan:

  • 2 6V batterijen in serie gezet en deze aan de wisp aangesloten
  • Bumblebee opgestart en op programmer en dan indentify gedrukt
  • de wisp werkt herkend met firware versie 1.30
  • 16f628a van Dick Best (20ste week van 2009 is de bouwdatum) in mijn breadboard gestoken.
  • Dan bij bumblebee op target en dan identify gedrukt, en dan vind hij de 16f628a niet, zie foto onder
  • Nog eens na gemeten op de pinnen van de PIC komt 5.4-5.5V te staan
  • Dan heb ik een voeding gemaakt die mooi 5 V aflevert
  • Weer bij BumbleBee op target identify gedrukt,weer de foutmelding; zie foto onder
  • Xwisp geinstalleerd en ook eens uitgeprobeerd, en nee de PIC wordt niet herkend

Ik heb dit alles met 2 PIC's gedaan, maar geen verschil.

Ik wil zo snel mogelijk met mijn display en cursus aan de slag. Dus weet iemand wat ik fout heb gedaan???

Hier nog de foto.

Alvast héél erg bedankt!

EDIT;Ik heb denk ik bijna alle topics over de wisp al doorgelezen.

EDIT2:Ik heb trouwens een bugje in mijn bovenstaande code gevonden! Ik zeg nu als hij vooraan ergens tegen botst ga dan naar achter, maar dan moet ie weer vooruit, en hij botst terug hahah!:p

Op de wisp zit een 7805 die de spanning omzet, dus dit mag niet het probleem zijn.
Ik ga subiet nog een voedintje met een aparte 7805, zodanig dat ik de PIC en wisp voed vanaf het breadboard.

EDIT:Ik heb eens geprobeerd met een adaptertje en nee hoor nog altijd dezelfde fout. (wel rechtstreeks in de wisp geplopt)Wat mij wel opvalt is dat er uit de wisp 5.4V komt. Als ik zelf een voedingtje maak met een 7805 komt er 5 Vuit. Heb ik iets verkeerd gedaan??
Ik heb ook nog eens gemeten, er komt op de gele draad 13V te staan als ik in bumblebee zeg dat hij moet programerren. Dit is dus al positief.
Ik heb de wisp zelf in elkaar gesoldeerd.
Zou ik misschien iets moeten afvlakken ofzo?
Oja mijn 7805 heeft geen metalen behuizing maar een volledig plastieken.

Heb daarjuist eens zonder kabel geprobeerd, geen resultaat.
Ik ga morgen terug een 5V voeding maken en dan nog eens proberen zonder kabem.
Wie o wie kan mij helpen?

Alvast bedankt!

P.s @friets en wouter,ik weet dat dit aan mij zal liggen en niet aan de wisp!

EDIT:Loopycoaster heeft het waarschijnlijk gevonde, ik had een weerstand laten wegvallen, omdat ik die niet goed gesoldeerd kreeg en dacht dat die niet nodig was, wel dus! Ga morgen even kijken.
Wel bedankt aan iedereen!

Ik ben helemaal ten einde raad.

Ik heb deze morgen de vergeten weerstand proberen terug op de wisp te solderen. Dit heb ik op de onderkant moeten doen omdat dit niet lukte op de bovenkant. Ik heb er een beetje smeltlijm op gedaan zodat de weerstand geen verbinding kan maken met ander weerstanden/verbindingen.
Snel het eerste programma van de cursus in de code proberen te laten. En jawel de LED die op porta.1 is aangesloten knippert voor 3 keer en dan blijft hij aan?? Dit vond ik al gek. Even later probeer ik dat dan nog eens, en hij weigert een LEDje te laten opblinken, knipperen of wat dan ook. Ik heb met 3 PIC's geprobeerd. Zoals eerder vermeld komt er uit de wisp een slordige 5V (5.4V). Ik heb dan daarstraks een voeding gemaakt met een 7805 en wat condensators(volgens het schema op deze site). Daar krijg ik mooi 5V van. Nu heb ik altijd aan mijn voeding een multimeter hangen, en op mijn breadboard staat ook een LEDje en weerstand. Maar hij blijft mooi 5V, hij zakt dus niet in naargelang het verbruik.
Dan nog eens proberen te programmeren, code word er met succes ingeladen, maar weer doet de PIC niets....
Ik heb eens geprobeerd om met BumbleBee te kijken wat erin de PIC zit. Dit duurt een slordige minuut, en er komt alleen FF FF FF FF uit. Vind dit erg vreemd....

Wie weet de oplossing? Ik heb al gezocht op google en het forum maar nog niet veel nuttigs gevonden, ik ga nog wat verder zoeken.

P.s.@de mods, ik heb even een dubbelpost gemaakt om het overzicht te bewaren.

Alvast bedankt!

EDIT:Ik heb nog eens even geprobeerd met xwisp, en nee hoor weer niks.
Als ik met BumbleBee een verify test doe krijg ik deze foutmelding.
Ik blijf nog even verder zoeken.

EDIT2:Voor de duidelijkheid ik gebruik een externe voeding nu die mooi 5V levert.

EDIT3:Als ik met mijn multimeter op de draden die voor spanning zorgen naar de wisp (dus degene die je mee in je breadboard steekt) meet staat er rond de 0.1V op de wisp, is dit gewoon doordat hij nog is verboden met de PC? Het is geen condensator denk ik, want hij blijft altijd op 0.1V staan.(of zit ik weer eens verkeerd)

[Bericht gewijzigd door LEDfan op donderdag 6 januari 2011 16:41:44 (10%)

@Sky,dank je voor de interesse in dit topic, maar ben nu even bezig met te meten aan de wisp. Ik ga er zo snel mogelijk iets mee doen.

Ik heb dus wat nieuwe meetresultaten op een rijtje gezet voor de duidelijkheid.

code:

Meetresultaten
U voeding				5V
u breadboard (komt binnen via voeding)	4.98V
U kbael naar breadboard			4.98V
U Gele kabel tijdens programeren 	13.70V
U PIC in wisp (gemeten op pin 5 en 14)	4.71
U doel PIC (de 16f628a)			4.98

Zoals je ziet gaat er spanning verloren van de voeding naar het breadboard en van het breadboard naar de PIC van de wisp^.
Dit vind ik heel raar.
ALs er nog meer gemeten moet worden hoor ik het graag!

Ik zal straks enkele foto's van de wisp,de voeding en het breadboard plaatsen, maar de batterijtje moeten eerst opladen.

Snel het eerste programma van de cursus in de code proberen te laten. En jawel de LED die op porta.1 is aangesloten knippert voor 3 keer en dan blijft hij aan?? Dit vond ik al gek. Even later probeer ik dat dan nog eens, en hij weigert een LEDje te laten opblinken,

Hoe krijg jij dat progje uit de cursus in die pic, als jou programmer niet naar behoren werkt?

pic basic code:

DEVICE 16F628A                ;We gebruiken een 16F628A type
CONFIG INTRC_OSC_NOCLKOUT, WDT_OFF, PWRTE_ON, LVP_OFF, MCLRE_OFF
ALL_DIGITAL TRUE              ;Alle ingangen digitaal

WHILE 1 = 1                   ;Zolang 1 gelijk is aan 1...
  TOGGLE PORTA.1              ;Aan moet uit, uit moet aan
  DELAYMS 500                 ;500 milliseconden = 0,5 seconde
WEND                          ;...deze lus uitvoeren

END                           ;Einde programma

Heb je dit programma gebruikt, en in zijn geheel naar proton gecopieerd?

Die 5.4V zou voor de programmer geen probleem mogen zijn, een 16F628 mag max. 6.5V hebben.

Maak eens een foto van jou komplete opstelling, dus de programmer aangesloten op jou breadboard zodat al jou aansluitingen er goed op staan.

edit:
Hoe staan jou settings in bumblebee? en wat zie je als je op programmer identify klikt?

Iedereen is weer bedankt voor de hulp en interesse!
Dus aan de kabel zal het niet liggen.
Ik voed de wisp met 5V van het breadboard, dus die 7805 op de wisp gebruik ik niet.
Ik ben bezig met de foto's, dus die komen wel.

Hier is de link. Ik heb het even zo gedaan, anders staat dit topic nog vol met foto's van mijn wisp.:p

[Bericht gewijzigd door LEDfan op vrijdag 7 januari 2011 11:32:37 (29%)

Update
Nog geen tijd gehad om verder met het display te gaan.
Wel heb ik de wisp in een nieuwe 'behuizing' gestoken en hij werkt nog altijd naar behoren. Ik voed hem nu dus extern met een mooie 5V.

Ik heb een L293D op ebay gekocht. Dus de eerste onderdelen voor de robot zijn onderweg. Nu alleen nog wat drukknopjes regelen/zoeken.

Ik heb nog eens nagedacht over de code. En ik denk dat ik nog een klein foutje heb gevonden. Wanneer men 2 of meerdere knoppen gaat indrukken, denk ik dat de PIC een beetje raar gaat doen en de 2 instructies na elkaar uitvoeren. Dus ik heb de code nog wat aangepast. (Zie eerder bericht)

Ik denk dat de L293D nog wel een tijdje onderweg gaat blijven, dus kan ik de hele cursus nog eens doornemen, en nog wat onderdelen zoeken/kopen.

Ik hoop in de krokusvakantie (4-14 maart) een rijden breadboard te hebben dat bestuur baar is via drukknopjes.Ik ga tijdelijk 2 servo's* gebruiken. Zo kan ik voor rond de 5 euro al wat uittesten.

Ik ga nu een blok schema tekenen van de robot met al de ideeën erop. Zo kan ik snel een lijst maken vat wat ik allemaal nodig heb.

*= Servo zonder print en nokje. Dit doe ik zodat de code later met goede motoren hetzelfde kan blijven. De servo kan ik later wel weer in elkaar solderen en gebruiken voor andere toepassingen.

Ik ben momenteel bezig met de printen, voor het gemak heb ik een rj12 kabel besteld en daar headers aan gehangen, aan mijn printen hangen dan contras.

Nu heb ik de AB buiten het lcd hellemaal af maar daar heb ik nog headers voor nodig.
Ik wou de seriele bus nog een keer testen. Dus ik heb het nu gebouwd zodat ik maar één datalijn nodig heb, volgens het schema van frits dus. Ik gebruik dezelfde code alleen heb ik de code die het inlezen aan en uit zet er uitgehaald zodat de PIC zijn eigen verstuurde data ontvangt, dit als test.
Die code heb ik nog niet kunnen testen, omdat ik de PIC zelfs nog niet herken. Ik heb via xwisp de groene en blauwe kabel aan en uit gezet en dit singaal komt tot op het IC socket. De MLCR bedraagt meestal 14V maar soms ook 12.8 (ongeveer). Dit lijkt me dus allemaal te kloppen.

Maar toch kan ik de PIC niet herkennen. Ook niet met de hoofdprint waar de laatste code die nog in de PIC zat van werkt.

Heeft iemand van jullie dit al meegemaakt?

P.s. ik ga het nu op breadboard testen met een andere kabel.
P.s.2 de wisp wordt herkend, dus de connectie PC-wisp zou moeten werken.
P.s.3de motors zijn nog niet besteld, maar dat zal vanavond gebeuren.

Ik ben hier een beetje vergeten alles bij te houden wat ik nog heb gedaan, maar op men blog zou je alles moeten kunnen volgen, ben ook volop bezig met een nieuwe template(wel gedownload maar een beetje veranderd) hopelijk is die vanavond klaar, maar wanneer die online komt weet ik niet, de bedoeling is dat alles over men robot veel makkelijker is te volgen en ik maar 2pagina's moet verwijderen en 3 up te loaden. Dus dan kan ik kleinere updates dezelfde dag nog doen.
Klik hier voor de laatste update.
EDIT:Op mijn breadboard werkt het ook niet :(, de wisp heeft wel een tijdje in een plastice doos gelegen en dan in een kartonnen doos, ervoor werkte deze gewoon, zou dit er iets mee kunnen hebben maken?