Voeding bouwen

(opdracht van school als volgt:) "wie heeft voormij een schema van zoiets of kan dat maken??
'
Specificaties voeding PowerTheAmp

De voeding moet 4 verschillende spanningen leveren.

Uitgangsspanning 1: plus en min 16 Volt ongestabiliseerd, maximale stroom 1 A
Uitgangsspanning 2: plus en min 10 Volt gestabiliseerd, maximale stroom 200 mA

Uitgangsspanning 1 is nodig voor de voeding van de nog te bouwen eindversterker en uitgangsspanning 2 voor de voor- en regelversterker.

Voor plus en min 10 Volt kun je gebruik maken van geïntegreerde spanningsregulators in TO-220 behuizing.
Van de volgende onderdelen moet je door middel van een berekening aantonen of koeling noodzakelijk is:
* brugcel
* stabilisatoren

De transformator (trafo) wordt niet op de print geplaatst.

De trafowikkelingen moeten beschermd zijn bij overbelasting/kortsluiting van de voeding.

Van alle spanningen bepaal je de rimpelspanning bij meerdere stromen, bijvoorbeeld van 0,1 tot 1 A in stappen van 0,2 A en van 20 tot 200 mA in stappen van 40 mA. Verwerk de resultaten in Excel.

Bepaal van alle spanningen de belastingkarakteristiek. Verwerk de resultaten in Excel.

De print moet voldoen aan de volgende specificaties:

- afmetingen maximaal 10 bij 10 cm
- ontwerp de print zodanig dat je een minimum aan etsvloeistof gebruikt. Creëer hiervoor een zo groot mogelijk kopervlak dat aangesloten moet zijn aan de ground.
- gebruik voor de aansluitingen de bekende aansluitstrips.
- voor de laatste keer wijzen we jullie erop dat op alle vier hoeken van de print bevestigingsgaten moeten zijn geplaatst.
- je moet aantonen dat de gekozen spoorbreedtes voldoen voor de gegeven stromen.

Succes.

hmm dat is op een uurtje gedaan denk ik zo incl print ?

Welk programma gebruiken jullie om schema te tekenen ? ik teken wel even het schema

Welke transfo hebben jullie ?

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."
High met Henk

Special Member

M.A.W. doen jullie even mijn eindopdracht? ik wil je best helpen, maar geloof dat dit een beetje van de gekken is, je wilt alles door iemand anders laten doen? Waarom volg je dan geen andere opleiding? Zal je klein beetje op weg helpen.

Je kan zelf gelijkrichten, brug gelijkrichter nemen. Hier valt 1.4 V over (2 dioden) dat vermenigvuldig je met de stroom ( amp dus) dus hij moet 1.4 W kunnen dissiperen zonder koellichaam.

Daarachter maak je een 7810 (negatief een 7910) met de juiste weerstande, valt 6 V over, en loopt 200 mA. 6 * 200 mA = 1.2 W
dus hij moet 1.2 W dissiperen

Kijk je in de datasheets of je componenten kunt vinden die dit doen.

Het printontwerp zul je echt zelf moeten maken denk ik (of e rmoet hier een gek rondlopen die dit voor je doet, maar ik doe het enyweg niet)

Die overbelasting?? Dat heet zekeringen plaatsen. Dus een 1.5 A zekering doet wonderen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 25 februari 2004 12:52:50 schreef High met henk:
Je kan zelf gelijkrichten, brug gelijkrichter nemen. Hier valt 1.4 V over (2 dioden) dat vermenigvuldig je met de stroom ( amp dus) dus hij moet 1.4 W kunnen dissiperen zonder koellichaam.

Wil je niet weer tegen de schenen stampen maar...

per zijde is de spanningsval maar 1*Uf als je een symmetrische voeding maakt (dus tegenover de middenaftakking)

maar er zijn natuurlijk wel 2 diodes in geleiding maar dat is ook eentje voor de andere zijde. dus wel ongeveer 2W

1.2W is te doen *66 denk ik is ongeveer 110°C (incl omgevingstemperatuur, zal hij wel overleven is dat niet aanvaarbaar dan een heel klein vinnetje

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."
High met Henk

Special Member

hmm, ik denk dat hij 2 bruggelijkrichters nodig heeft Tov. de middenaftakking. Dus 1 voor de ene wikkeling en 1 voor de andere. je maakt dus feitelijk 2 identieke voedingen, alleen de ene is negatief.

En ik heb toch echt altijd geleerd 0.7 V over een diod. dus per gelijkrichter 1.4 V. Hoe kom je aan 1V? die snap ik nl ff niet.

en waarom die 0.66? ik dacht dat rms altijd 0.707 was
Maar de koeling hangt af van wat de datasheet zegt, sommige behuizingen zijn zelf al een koellichaam.
Is ooit eens een mega lang topic over geweest, was best complex. ook best interresant

Nee hij heeft één gelijkrichter nodig

Deze zet je op beide uiteinden van de spoelen en de middenaftakking is dan je referentie, de plus van de gelijkrichter is dan positief hiertegen en de min van de gelijkrichter negatief.

Ja, school... ze zeggen 0.7V om het makkelijk te houden (dit klopt grotendeels wel bij siliciumdiodes bij een kleine stroom), de spanning over een diode is afhankelijk van de stroom die hierdoor vloeit maar dit verloop is niet lineair.
Om dit te verduidelijken: http://www.fairchildsemi.com/ds/1N/1N4004.pdf
Pagina 2: Forward Characteristics

Ik doe *66 omdat ik dacht dat dat de temperatuurcoefficient was van een TO-220 behuizing zonder koelvin dus zo kan je de temprise berekenen

edit: hier op de site staat er zelfs een voorbeeld hoe je die gelijkrichter toepast bij een symmetrische voeding:

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/70

[Bericht gewijzigd door Evil Aedolon op 25 februari 2004 13:13:33

Op 25 februari 2004 12:51:29 schreef Evil Aedolon:
hmm dat is op een uurtje gedaan denk ik zo incl print ?

Welk programma gebruiken jullie om schema te tekenen ? ik teken wel even het schema

Welke transfo hebben jullie ?

haha aedolon:)

even offtopic

micas :( wanneer

het gaat ook over een voeding so..

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
High met Henk

Special Member

Op 25 februari 2004 13:09:43 schreef Evil Aedolon:
Nee hij heeft één gelijkrichter nodig

Deze zet je op beide uiteinden van de spoelen en de middenaftakking is dan je referentie, de plus van de gelijkrichter is dan positief hiertegen en de min van de gelijkrichter negatief.

idd, dit kan ook, ziet er veel logischer uit en je trekt "bijna" nooit een negatieven en positieve spanning tegelijk in dit ontwerp dus hij zal nooit teveel stroom op zijn donder krijgen.

Ja, school... ze zeggen 0.7V om het makkelijk te houden (dit klopt grotendeels wel bij siliciumdiodes bij een kleine stroom), de spanning over een diode is afhankelijk van de stroom die hierdoor vloeit maar dit verloop is niet lineair.
Om dit te verduidelijken: http://www.fairchildsemi.com/ds/1N/1N4004.pdf
Pagina 2: Forward Characteristics

Weer wat geleerd

Ik doe *66 omdat ik dacht dat dat de temperatuurcoefficient was van een TO-220 behuizing zonder koelvin dus zo kan je de temprise berekenen

Zocht hier op het forum, maar was iemand die had 1 post van 4 A4'tjes omtrent koellichaam berekening (heb het nog wel in hard copy liggen, maar moet toch ook op forum te vinden zijn) kwam echt veel bij kijken

Op 25 februari 2004 13:44:22 schreef High met henk:
Zocht hier op het forum, maar was iemand die had 1 post van 4 A4'tjes omtrent koellichaam berekening (heb het nog wel in hard copy liggen, maar moet toch ook op forum te vinden zijn) kwam echt veel bij kijken

Is waarschijnlijk met koelvin... die 66 is zonder koelvin dan komt er veel minder bij kijken geen overgangsweerstanden enzo :)

High met Henk

Special Member

hehehe, of vastpakken, als je vel erop blijft kleven wordt hij te warm :P

docent:

en wat is de werkwijze?

leerling:
dit is op de JBF methode, meneer

docent:
JBF?

leerling:
Jan Boeren fluitjes!!!!

[Bericht gewijzigd door High met Henk op 25 februari 2004 14:07:48

[offtopic]
HmH jij bent ook zo iemand die ff aan z'n soldeerbout voelt oftie al warm is?
Of tv's op hoogspanning onderzoekt door te "proeven"
:P
[/offtopic]

Wij tekenen in EWB electronic workbench

kan iemand mij ook wat vertellen over die + - spanningen??