Defecte voeding Epson TW-700 Beamer ?

Goedenavond allemaal,

Ik heb een curieus probleem met mijn Epson TW-700 beamer. Namelijk als ik hem 100 keer uit en aanzet (230 eraf en erop), gaat hij er één keer van in standby.

Als ik hem (spreekwoordelijk) 100 keer start vanuit die standby modus, start hij daarvan 1 keer op en doet de beamer het naar behore.

De andere keren dat hij in standby komt en ik hem start begint er een lichtje te knipperen wat ook wel het duizend dingen ledje genoemd kan worden.
(Het kan namelijk Cinema filter Problem, Internal Problem, Fan Problem betekenen [suf!])

Als de beamer eenmaal een bepaalde status(standby, draaiend) heeft bereikt valt hij niet terug. Dus als de beamer eenmaal beeld geeft, kan ik de hele avond kijken.

Zelf heb ik het gevoel, en hoop ik, dat het in de voeding van het apparaat ligt. Ik heb eerder een digitenne
kastje gerepareerd met voedingsprobleempjes (elco's vervangen).

Zou het kunnen dat er ergens een rimpel in de spanningen ontstaat (ivm elco's op schakelende voeding)waardoor het hele controllerbord niet opstart?

De elco's zijn van kmq. Ik ken dit merk geenzins, misschien iemand wel?

De voeding bestaat uit twee printjes:

Dit is de eerste print :
edit: plaatje is nu offline
Het is de print waar 230 op binnenkomt en uitgangen heeft naar het controllerbord, en naar de lamp voeding.
Eén grote 450v 150u op het midden van het bord.
Eén klein elco'tje van 50v 10u midden op de print.

Twee 16v 1000u dichtbij de uitgang naar de controllerprint van de beamer.
en daarnaast nog eens twee 35v 560u tegen de uitgang naar de controllerprint aan.(links)

Dit is de tweede print: edit:
plaatje is nu offline

Deze stuurt de lamp aan.
Op de deze print zitten slechts twee kleine 25v 100u en een 47u

Denken jullie dat epson te slechte elco's op hun bordjes gegooid hebben, of dat er meer aan de hand is?

Misschien dat er iemand is die ooit deze beamer eens onder loep heeft gehad(ik kan er niet zoveel over vinden qua documentatie en problemen op fora)
Of mensen die deze voedingen uit ervaring kennen (lees ik namelijk ook wel eens :P)

Ik hoor het graag, echt alle hulp is welkom

Slechte elco's zijn wel te lokaliseren met een fohn, of met een scoop meten of er te veel hoogfreq. rommel op de elco staat.

Succes ermee, altijd lastig in te werken!
Als het in elkaar zit kun je er niet in meten, haal de boel uit elkaar dan kan je er wel in meten, maar dan het te toestel vaak niet meer aan.
Zijn niet mijn favoriete apparaten om te repareren.

Even een update:

Beamer heeft al een aantal keren volledig gewerkt.
Als vervolgens 230 er een tijdje helemaal af geweest is, wil hij daarna niet meer aan.

Bij het inschakelen van het apparaat hoor ik een van de ringspoelen een veld opbouwen, of in ieder geval een zoem geven. Ik denk niet dat dit het probleem is maar het is wel een teken van leven. Deze zoem geeft hij iedere keer, dus ook als hij niet eens in standby modus komt.

Ik heb aardig geluk gehad met informatie vergaren. Want toen ik Mservice belde. Kreeg een vriendelijke man aan de lijn die mij vertelde dat hij nog een voeding had liggen voor deze beamer, en dat ik die zo mag hebben. Wel dacht hij dat het aan het probleem in het mainboard zit en vertelde hij dat hij dit probleem nog niet gezien heeft.

Zoals eerder gezegd is er wel erg weinig info te vinden over deze beamer, maar ondertussen heb ik wel de technische documentatie van de emp-820 (qua opbouw lijken deze beamers allemaal best veel op elkaar) en een parts list van de tw700 met tekeningen van hoe de beamer in elkaar zit.

Volgende stap is de voeding afwachten zodat ik deze daarna kan beschuldigen of uitsluiten..

Verder is het zo dat er op sommige plekken in de beamer onderdelen verbonden zijn met een soort bruin/karamel kleurig tape. Dit ziet er gescheurd uit. Misschien dat een van de vorige eigenaren dit gedaan heeft.. Misschien warmte geleiding ofzo?

ik laat het snel weten

ps: hele leuke site gevonden die veel datasheets en spareparts heeft
http://www.mk-electronic.com/

De nieuwe voeding zit erin, maar heeft weinig invloed op de werking gehad.

Dit betekent dat het probleem zich verplaatst naar het moederbord.
Op het moederbord zit een bga ic'tje met ongeveer 100 balls.

Als ik hierop druk tijdens het opstarten start de beamer keurig op.
Als ik er niet op druk, dan gaat een error lampje branden.
Het lijkt dus of het probleem gevonden is.

Nu heb ik het een en ander gelezen over het reflowen van bga's.
Maar ik vind het op een bepaalde manier wel eng. Ik heb wel de beschikking over een aoyeu(ofzo) 680.

Grote vraag is welke top-temperatuur ik moet gebruiken. Want bij het reflowen van xbox 360's gaan ze tot 350-360 graden Celsius. Maar bij de hp laptops gaan ze maar 230.

Het ic is een epson ic type EV0207EA. Wederom lekker weinig over te vinden.

Zijn er mensen die me kunnen vertellen waar ik extra op moet letten tijdens het reflowen.

bedankt alvast

Reflowen doe ik zelf als volgt:

150 graden - de bga chip+ omgeving ervan rustig opwarmen, dit voorkomt kromtrekken van de print

200 graden - bga chip gelijkmatig aan alle kanten opwarmen 1 minuutje

280 graden - bga chip gelijkmatig aan alle kanten opwarmen 1 minuutje

350 graden - bga chip reflowen, zorg ervoor dat je van elke zijkant "erin" blaast zodat de warmte goed wordt overgebracht op alle balletjes, doe dit voor een kleine 3-5 minuten.

200 graden - rustig chip afkoelen ermee dus weer gelijkmatig verhitten 1 minuutje

Dan het reflow station uitschakelen en de print enkele minuten rustig laten afkoelen.

Voor mij levert dit bij het reflowen van laptops en xbox360's tot nu toe een succesrating op van 95%.

Succes!

Zegt die AVR: Dat Pic je toch niet?!

3-5 minuten op 350 is volgens mij erg veel. Het gaat erom dat de tin even smelt (reflowt). Als je er flux tussen heb gedaan "zoekt" de tin de juiste weg.
5 à 10 seconde op 350 graden is volgens mij meer als genoeg (op de thermometer).

Doe jij het met de verfbrander, of met een heteluchtstationnetje?

thx voor de input..

Ik heb vorige week een xbox en een laptop geflowed..
De laptop werkt weer, de xbox nog niet.

Ik heb er nu een nieuwe GPU voor besteld van ebay.
Deze is reeds geballed, en ik heb nu al zin om het ding erop te zetten:P

[Bericht gewijzigd door R.Appel op dinsdag 2 november 2010 15:51:43 (26%)

Ik doe het met een hetelucht station, en die tijd valt best wel mee. Vergeet niet dat de gehele chip moet warmworden zodat de binnenste balletjes ook hun temperatuur bereiken. Dit valt niet te behalen in 5-10 seconden hoor ;)

Zegt die AVR: Dat Pic je toch niet?!

Beste R.Appel

Ik vermoed dat mijn Epson emp-TW700 dezelfde kuren vertoont. Heel soms start hij op maar meestal gaat hij na het starten gelijk zoemen met een knipperend rood lampje.

Ik was dus op zoek op internet naar een oplossingsrichting en toen stuitte ik op dit erg oude topic.

Een computer reparateur in de buurt vermoed dat het moederbord niet meer goed is en dat repareren dus veel geld kost voor een beamer van inmiddels +/- 7 jaar oud.

Ik ben dus benieuwd of je de beamer destijds hebt kunnen fixen. En of ik met die tip naar een reparateur kan. Begrijp dat dit topic erg oud is en de kans op een reactie dus klein. Maar wie weet.

Groet,
Michel

maartenbakker

Golden Member

Ik lees dat de TS op een BGA IC drukte en dat het dan wel werkte. Als dat bij jou ook het geval is, dan zul je een monteur moeten zoeken die dat GOED kan reflowen (dus niet even in een oven flikkeren maar wel zoals hierboven beschreven) of liever nog kan reballen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@maartenbakker, Thanks. Ik zal dit bericht meenemen naar de computerreparateur. Hoop dat die hier iets mee kan.

Groet,
Michel