Siemens toaster TT91100

Goedendag.

Ik heb een probleem met mijn broodrooster.
Heeft 't altijd goed gedaan, maar na een tijdje stil te hebben gestaan, heeft ie kuren.

Je kunt door een tiptoets de standen instellen; 1 tot en met 6.

Tijdens het roosteren gaat de eerste led knipperen, dan de tweede, dan de derde, enz, net zo lang totdat de ingestelde waarde is bereikt en de broodrooster stopt en je brood omhoog komt. Heel mooi allemaal, maar nu het probleem.

Als ik m'n brood laat zakken, blijft het mechaniek niet beneden staan, maar gaat weer omhoog alsof ie klaar is. Zet ik hem op stand 6, dan blijft ie wel staan, maar raak je dan een tiptoets aan, dan stopt ie weer.
Bij stand 1, 2, 3, 4 en 5 doet ie dit, bij stand 6 blijft ie wel aan.
Er zit ook een 'release' knop op, om het roosteren te onderbreken.
Deze knop onderbreekt de stroom door de spoel op de print, die als elektromagneet het mechanisme omlaag houdt.

Hierbij een paar foto's.

De print:

http://img860.imageshack.us/img860/5672/img1124202930.jpg

Bij neergelaten mechanisme zie je het metalen plaatje op de spoel, in het midden en de schakelaar rechts, die de elementen en de spoel schakelt.

http://img545.imageshack.us/img545/9118/img1124202868.jpg

De print met rechts de instel/indicatorprint:

http://img16.imageshack.us/img16/7512/img1124202722.jpg

http://94.100.124.148/1124200001-1124250000/1124202701-1124202800/1124202722_5_x86h.jpeg

Het doorzichtige kokertje bovenin, is een valbeveiliging, met een kogeltje erin. Links daarvan zit de onderbreek-knop. Deze staat parallel aan de valbeveiliging.

Als het apparaat is ingeschakeld, zorgt een klein tikje al, dat hij afslaat. Dit klopt ook al niet.
Ik weet niet waar ik het moet zoeken.

Misschien heeft iemand tips of kent het probleem?
Het apparaat is verder schoon en redelijk ongebruikt. Maar wel 6 jaar oud.

Bij voorbaat dank.

Arjen

fripster

Golden Member

soldeer de valbeveiliging er eens uit en test hem dan. Als hij het dan wel doet, is de valbeveiligingsschakelaar (3x woordwaarde) kapot. Wel terugplaatsen hoor!

fripster

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Deze heb ik wel los getest, als ik hem rechtop heb staan, is de spoel bekrachtigd, als ik hem kantel, gaat ie uit.
Dit kokertje bestaat uit 4 pennetjes in iedere hoek met een kogeltje ertussen.

Ik gok zelf op de elektronische sturing, maar daar kan ik weinig aan meten.

In de middelste stand van de indicator, is de spoel niet genoeg bekrachtigd om het mechaniek omlaag te houden. In stand 6 voel je zeker verschil in kracht en blijft het mechaniek wel omlaag.
Bij het kiezen van een andere stand (1-6) gaat het mechaniek direct omhoog, dit hoort pas te gebeuren als de indicator-led de ingestelde-waarde-led bereikt... :(

Nog even een aanvulling.
Er zijn 6 indicatieleds. Dus 11 standen om in te stellen, de 6 leds + tussenstanden, waarbij steeds 2 leds branden.
Als ik een volle stand kies, dus 1 led brandt, dan blijft ie 't doen.
Als ik een tussenstand kies, waarbij 2 leds branden, kan ik hem niet aanzetten. Heel vreemd, maar in dit geval, ik ben er net achter gekomen, is er best mee te leven.

Het lijkt alsof de spoel om het mechaniek neer te houden, minder stroom krijgt wanneer er twee leds tegelijk branden. Dat is dus in de standen 2, 4, 6, 8 en 10...
Dat betekent dat ie het in de standen 1, 3, 5, 7, 9 en 11 wel doet.
Al is ie nog steeds erg gevoelig voor stootjes en slaat ie af zodra de indicatorled oploopt naar de volgende led.

Als ik een oneven stand kies, waarbij er dus 1 led brandt, dan branden ze constant, maar wanneer ik een tussenstand kies, waarbij er 2 leds branden, dan knipperen ze onregelmatig en ook knipperen ze mee met de indicatorled. In deze stand blijft 't mechaniek dus niet omlaag.

Ik blijf het maar vreemd vinden.

Groet.

Meet even over de zenerdiode of de voedingsspanning voor de elektronika voldoende hoog is (mogelijk zakt die in)

Hoe werkt de bruiningsgraad? Tijdgebonden of met fotocel?

Waar vind ik de zener en wat moet ik meten?

De bruiningsgraad werkt op timing...

Het is vrij irritant dat als je hem een standje hoger wilt zetten, de toaster uitgaat. Dit was voorheen niet zo...

het lijkt erop dat de rooster denkt dat de temperatuur in de rooster al stand 5 is met aanzetten , kan de sensor zijn die losligt , maar ik zie dat de linker elco scheef staat , is dit door het solderen of is deze bol gaan staan ( dan werkt de voeding niet goed meer )

je kunt eens proberen of de stekker omdraaien iets doet , en het ding staat toch niet langs een tft , gsm of draadloze telefoon oid ?

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 8 oktober 2010 18:11:30 (20%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Voor zover ik van op afstand dit kan zien zit de zener rechts onderaan tussen de witte condensator van 0,47µ en de weerstand van (ik vermoed)4k7.(Op de onderste foto.)Daarover kan je dan de spanning meten in werking. Deze zou niet door de knieën mogen gaan bij het inschakelen van de toaster noch tijdens het aftellen, als het goed is.
Nog wel kontroleren a d h van het codenr.
Ik ga er van uit dat je weet dat op de volledige schakeling 230V komt te staan! Wees dus voorzichtig. Geïsoleerd opstellen!

Ik ben maar weer eens gaan meten in mijn toaster. Op de betreffende diode staat: "41 48 PH"

Nu snap ik vrij weinig van datasheets, maar heb dus begrepen dat dit de zenerdiode is.

Als ik meet met de rode meetpen op de diode aan de kant van het zwarte streepje, dan meet ik in ruststand 1,7V~.
Als ik de toaster aanzet, meet ik 46V~.

Het geval wil dus dat de spoel niet genoeg bekrachtigd wordt om het mechaniek naar beneden te houden.

Wat nu verder?

Shiptronic

Overleden

Ik heb dezelfde rooster, maar kan je de foto's op nieuw uloaden ? die van 2-jaar geleden daar zijn de meeste niet meer zichtbaar.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

is dit niet een gevalletje condensatorvoeding met rotte mkp in serie met de fase ? zodra de magneet inkomt zakt de spanning in en raakt de regeling van slag af.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 14 augustus 2012 14:03:38 schreef Shiptronic:
Ik heb dezelfde rooster, maar kan je de foto's op nieuw uloaden ? die van 2-jaar geleden daar zijn de meeste niet meer zichtbaar.

Ik heb ze net vernieuwd, maar ik zal eens kijken, ze zijn bij mij zichtbaar...
@Testman: MKP? Een vrij groot rechthoekig blok? Kan ik hier iets op meten?

Dat is een condensator, de grijze die in de hoek staat bij de blauwe draad, X2 staat er ook op.

Kan ik die meten of zal ik die meteen vervangen?

maartenbakker

Golden Member

De 4148 is een 1N4148, dus geen zener.

Ik dacht zelf ook al even aan het senseo-syndroom. Is inderdaad te herkennen aan het inzakken van de voeding (bij belasting door die magneetspoel bijvoorbeeld), maar in een onbekend apparaat is dat niet altijd simpel te meten. Ook kan je er tijdens de werking vaak niet goed bij. Dan kan het handiger zijn om op een vermoeden af te gaan en de bijbehorende componenten afzonderlijk te testen.

Je kan die grijze condensator uitnemen en op de capaciteitsstand van je multimeter doormeten. Dit geeft in dit geval een vrij betrouwbare indicatie. Andere kandidaten voor slijtage zijn de 2 blauwe elco'tjes, die zijn niet altijd goed op een multimeter te testen maar als ze zelfs daarop al een afwijking vertonen weet je in elk geval zeker dat ze aan vervanging toe zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik probeer nu de onderdelen te bestellen. Bij C vind ik een van de condensatoren niet. Het betreft een 22µF 100V. De ander is een 100µF 25V en die vind ik wel. Iemand suggesties?
De MKP heb ik al.

De capaciteit moet hetzelfde zijn, maar het de spanning mag afwijken naar boven, toch?

maartenbakker

Golden Member

Let wel op dat de MKP een X2-type moet zijn (liefst expliciet geschikt voor serievoedingen) of een normaal exemplaar met 630V of liever 1000V werkspanning.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Top, ik heb ze besteld bij C. Nu even wachten en preventief vervangen, dan kijken wat ie doet ;)

Bedankt! Ik laat 't weten!

Hoi, ik heb de aangegeven condensatoren vervangen en hij doet het weer perfect!!

Dank allen voor de info en tips!

Arjen ;)

Shiptronic

Overleden

Mooi edat je nog even meld dat het gelukt is, dan weet ik ook hoe ik de mijne aan kan pakken als deze kuren vertoont. Toch jammer als je favoriete hamburger rooster het niet meer doet ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Haha, jazekers! Waarschijnlijk lag het toch aan de mkp x2. De LED's blijven nu mooi fel branden en de spoel wordt goed bekrachtigd! ;)

Afgelopen week een haperende Siemens toaster TT91100/04 ter reparatie aangeboden gekregen. Heeft exact hetzelfde euvel als in dit topic beschreven.
Foto’s van 2012 zijn waarschijnlijk niet meer beschikbaarr (Shiptonic?). Ook demontage van omhulling schijnt wat onhandig te zijn. Misschien kan iemand nog wat info verstrekken?

Hoi,

De behuizing zit vast met twee schroefjes. Volgens mij staat me iets bij dat je de plastic zijkant, de kant zonder leds, eruit haalt en dan de aluminium behuizing eruit schuift. Dan komt alles tevoorschijn.
De rest wijst voor zich. De foto's heb ik niet meer. De toaster werkt nog steeds naar behoren.