Discrete spanningsstabilisator met verschilversterker

Op 14 april 2019 13:04:35 schreef dawmast:
Voor een betere stabiliteit kun je de belastingsweerstand R2 resp. R4 van de zenerdiode ook op de uitgang van deze voedingsschakeling aansluiten.

Dat kun je niet! dan heb je dubbele instabiliteit.
LDmicro user.
Elektuur publiceerde in april 1999 een discrete voeding met daarbij een verschilversterker uitgerust met PNP-tranistoren. Reden is dan dat de voedingsspanning dan regelbaar is vanaf 0 V tot het maximum. En verder wordt de deze spanning niet geregeld door de lusversterking (P-waarde) dm.v. de spanningsdeler P4/R5 te regelen, maar door, zoals het in de meet- en regeltechniek hoort, de setpoint (sollwert) met P1 in te stellen.

Universele voeding (Bron: Elektuur 4/99):
blackdog

Golden Member

Hi,

De oveelste Elektuur prul voeding.
Waarom, kijk naar C2, er schijnt 4,7uF als compensatie condensator nodig te zijn om het geheel stabiel te houden!
Ook de afwezigheid van basis emittor weerstanden van de 2N3055 en de BD140 valt op.

Tja...

Groet,
Bram
Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"
Philips gebruikte in de jaren '70 deze schakeling met de twee-transistorvoeding in zijn Hifi-apparatuur. Merk op dat de referentiezenerdiode aan de emitter van de vergelijkingstransistor (error amplifier) vanuit de uitgang van deze voedingsschakelingen wordt gevoed. En er zit in de bovenste twee voedingsschakelingen een laagdoorlaatfilter in de collectorbelastingsweerstand van de vergelijkingstransistor voor een betere onderdrukking van de rimpelspanning OP de ingang van de voeding.

Op "2 - The Next Step For Voltage Regulation", "2 - Conventional Regulator" en op "48V Phantom Feed Supply for Microphones" wordt deze schakeling uitgebreid beschreven.

Voeding Philips 22rh712:

Voeding Philips 22ah186

Voeding Philips N2521

Wat is de bedoeling van al die schema's te posten?
LDmicro user.
Wat is dat nu voor een vraag? Dit draadje gaat over voedingen, discreet opgebouwd, met een verschilversterker, en we krijgen enkele voorbeelden uit de industrie te zien. Ik vind dat behoorlijk leerrijk, en het is zeker on-topic.
hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Ik vroeg mij enkel af of we iets moesten beantwoorden, maar je hebt idd gelijk, heel leerrijk..en sorry moest het anders overgekomen zijn.

[Bericht gewijzigd door MGP op 16 april 2019 16:40:32 (19%)]

LDmicro user.
Op 16 april 2019 16:06:41 schreef big_fat_mama:
Wat is dat nu voor een vraag? Dit draadje gaat over voedingen, discreet opgebouwd, met een verschilversterker, en we krijgen enkele voorbeelden uit de industrie te zien. Ik vind dat behoorlijk leerrijk, en het is zeker on-topic.

Inderdaad, al was het alleen maar het consequente gebruik van zekeringen aan de secundaire kant van de trafo. Veel amateurs kunnen daar wat van leren.