GPS electronica component

@Gyrbo:
Ik wil best meer geld uitgeven dan de kostprijs van de kastje. Ik wil het gewoon graag leren en dit project lijkt me leuk om met pics kennis te maken. Ik ben parallel bezig met IR sluis, loadcell en plc en dat bevalt me prima. Hobby en leren tegelijkerijd mooier kan niet.

Wat is het verschil tussen die GPS module uit de jaren 90 en de moderne is dat de verbindingkwaliteit? Ik heb gelezen dat die nieuwe GPS modules voor 5 euros te koop zijn maar waar weet ik ook niet?

Weet jij dan een goede adres waar je les kan krijgen ik hoor het graag van je.

@free_electron:
Sorry wat bedoel je met eendert welke cpu kan dat simpel werkje klaren?

Ja dat heb ik gelezen over die NMEA je hebt ook nog een taal maar NMEA wordt het meest gebruikt.

Omdat het niet is om de prijs of om het goedkoper te doen maar gewoon in eerste instantie om van te leren. In de tweede instantie als het me lukt wil ik gaan optimaliseren en uitbreiden en als het even meezit zou een droom uitkomen als ik het op de markt kan droppen. Maar goed even nuchter gezegd ik wil graag leren en deze project met GPS GSM en PIC en geheugen en interface met computer trekt me.

En ben jullie dankbaar dat jullie me bijstaan met jullie ervaring en kennis. Ben erg blij met deze forum had ik eerder moeten doen.

Als je GPS modules voor 5 EUR vind hoor ik het graag :). Het verschil tussen die oude modules is dat ze meer tijd nodig hebben om een "fix" te krijgen, ze kunnen minder satellieten tracken (= moeilijker een fix krijgen in slechte omstandigheden) en zijn minder gevoelig. Als het voor het plezier/lering is zijn deze goed genoeg.

OK, het is dus duidelijk dat het voor kennis op te doen is, dan kan je inderdaad niet zomaar iets kopen. Als je met PICs wilt werken is er de volgende site die hier regelmatig vermeld wordt: http://www.picbasic.nl/
Ik gebruik zelf AVRs, maar daar weet ik zo 1-2-3 geen Nederlanse site voor.

Op de markt droppen kan je trouwens nu al vergeten, tenzij je iets innovatiefs hebt kunnen ze het goedkoper maken in China.

@Gyrbo:

Jammer, wat kosten die nieuwe GPS modules die sneller een fix krijgen?

En programmeer jij AVRs? Is dat echt heel anders of gaat dat ook gemakkelijk? En waar kan ik praktijk les volgen?

Als je de link van tombaugh volgt, dan kosten ze 22 EUR + verzendingskosten (4 EUR). De enige "problemen" zijn dat ze een 2mm header gebruiken ipv. de 2.54mm die voor de meeste gaatjesborden gebruik wordt en dat je ze niet rechtstreeks aan een 5V controller kan hangen.

Tja, de PIC vs AVR discussie is een beetje een heilige oorlog. Beiden doen grofweg hetzelfde. Het is uiteindelijke een kwestie van voorkeur. Over het algemeen werken PICs vaker met Basic en AVRs met C.
De ontwikkelomgeving voor AVRs is volledig gratis, je hebt enkel een programmer nodig (AVRDragon voor ~50EUR).
Bij PIC zijn de gratis versies meestal beperkt in de hoeveelheid code die je kan schrijven. De programmer is dan wel blijkbaar iets goedkoper. (Opmerking over PIC onder voorbehoud, ik werk er zelf niet mee).

Of je ergens praktijkles kunt volgen zou ik niet weten. Ik heb zelf alles via internet geleerd.

Wat je ook nog zou kunnen doen, is een Arduino pakken (op AVR gebaseerd) en daar een GPS shield op prikken... dan kan je vrij snel aan de slag...

http://www.sparkfun.com/commerce/product_info.php?products_id=9898

joopv

Golden Member

Ik heb ooit een zelfbouwkitje gemaakt met een Rockwell module, de website staat nog online maar de spullen zijn niet meer leverbaar. (www.gpskit.nl)

Voti heeft een soortgelijk zelfbouw kitje beschikbaar met eveneens een Rockwell module. Dat is blijkbaar nog wel beschikbaar.
http://www.voti.nl/winkel/catalog.html?GPS-02

Op 22 oktober 2010 10:53:24 schreef Gyrbo:
Als je de link van tombaugh volgt, dan kosten ze 22 EUR + verzendingskosten (4 EUR). De enige "problemen" zijn dat ze een 2mm header gebruiken ipv. de 2.54mm die voor de meeste gaatjesborden gebruik wordt en dat je ze niet rechtstreeks aan een 5V controller kan hangen.

Kleine correctie: 5V is wel degelijk mogelijk. De fabrikant specifieert "3.3V-5V maar 5V aangeraden". Beide werken bij mij, maar ik ben van plan nog testjes te doen om te zien of de performance minder is bij 3.3V. Ik heb ook 2.54 mm pitch adapterbordjes laten maken om prototypen makkelijker te maken.

http://www.pieterprovoost.nl/blog/images/skmpcb.png

Tidak Ada

Golden Member

Ontvanger gevoeligheid beter bij 5 V??

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@tombaugh: Bij het snel lezen van de datasheet las ik iets over 2.85V TTL signalen voor de seriële poort, maar in de tabel eronder staat 0.75*VCC, dus dat lijtk mij inderdaad geen probleem.

@Tidak Ik kan mij ook niet voorstellen dat dat iets uitmaakt, maar er zal vermoedelijk wel een reden zijn waarom 5V aangeraden wordt? Suggesties?

Dan heb je minder last van storing? Is het vinden van een fix sneller?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 22 oktober 2010 19:22:35 (64%)

Sneller dan met de hand uitrekenen ja. Waarom moet het snel? Het was toch om er iets van te leren? Lijkt me dat het dan vooral goedkoop moet, om te beginnen.
Overigens, wat f_e bedoelde over de CPU, het eenvoudigste type is voldoende. Ik heb zelf voorkeur voor AVR, pak een atmega32 of zo.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

@Flipflop:

Tja zo heb ik er ook nog niet over nagedacht, goedkoop leren. Bedank voor je advies en de anderen overigens ook.

Ik zal jullie op de hoogte houden.

Met vriendelijke groet

ik heb 2 garmin gps modules op ebay gekocht onlangs:
http://cgi.ebay.com/2-Marine-Ship-Boat-Sealing-GPS-Antenna-Module-Garm…
maar die zijn lastig aan te sluiten ik zou er met pinheaders kopen.

@robinrobin90:

Waarom zijn die moeilijk aan te sluiten? Vanwege de kleine soldeercontactjes ik zou het graag willen weten alvast bedankt.

Tidak Ada

Golden Member

penafstand verkeerd: 2mm i.p.v. 2,54mm (0,1")

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dat lijkt me overigens weer prima op te lossen door een paar draden direct op de connector te solderen. Zijn er maar een paar. Op de fotos van de suggestie van Robin zie ik trouwens geen connector.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Tidak Ada

Golden Member

Bij die frequenties kun je beter geen losse draden gebruiken.
Het enige probleem is dat het niet past op je printraster van 0,1" en belangrijker, je kunt hem niet op een breadboard/gaatjesprint monteren.
Die header is gelijk de mechanische bevestiging.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Tidak Ada en flipflop:

Ik snap niet wat jullie zeggen ik ben a electronisch kunnen jullie het verklaren met die inch en 2 mm en 2.54 mm?

En solderen op de pitch

Een breadboard en een gaatjespirnt hebben een raster met tussen de padjes 2,54mm ofwel 1/10 van een inch.
Deze module heeft 2 mm tussen de connectors.

@ledfan:

Dank je. Dus zou je een eigen printboardje moeten maken met gaatjes met afstand 2 mm dan zou je die goed kunnen solderen?

Als je kan etsen is dit geen probleem, maar ik denk dat mensen die voor je etsen geen klein printje gaan maken.
Maar het is hier natuurlijk geen chat box.

[Bericht gewijzigd door LEDfan op zaterdag 23 oktober 2010 19:25:09 (17%)

Tidak Ada

Golden Member

Als je gaatjes print bedoelt, kom je bedrogen uit, want dan kom je weer in de problemen met je andere componenten. het bordje van tombaugh is daarom zo gek nog niet

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 23 oktober 2010 14:38:42 schreef Tidak Ada:
Bij die frequenties kun je beter geen losse draden gebruiken.

Welke frequenties bedoel je? Van wat? M.i. is de enige connectie die TS nodig heeft de voeding en de seriele interface waar de NMEA data uitkomt. Dat laatste is meestal slechts 4800Bd, dus van hoge frequenties is geen sprake. En HF gaat via de coax.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

@flipflop:

Wat is M.i.? En wat is 4800Bd?