boxen aansluiten op discman

Hallo,

Ik heb op zolder twee boxen, 40 Watt en 8 ohm, gevonden, en wil die nu aansluiten op mijn discman. Omdat de uigang stereo is, denk ik dat ik de schakeling van de 250 mW versterker van deze site 2x moet bouwen. Maar kan dat wel met deze schaling, of moet ik daar een andere schakeling voor hebben?

Alvast bedankt, Arjan

Kan zijn dat ik er naast zit maar volgens mij is die 250 mW versterker veel te klein voor boxen van 40 Watt.
Ga er maar van uit dat je een flinke versterker moet bouwen om uit die boxen geluid te krijgen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

geluid komt dr echt wel uit alleen niet veel

bouw bijvoorbeeld twee keer de 10Watt versterker van deze site, dan komt er al heel wat herrie uit zo'n 40W speaker :)

Met 250mW kun je net zo goed oordopjes gebruiken. Ik weet niet of je die versterker op batterijen wilt hebben of niet. Maar het kan wel. Anders zou je iets groter moeten nemen. Tis niet veel meer werk en ook niet duurder.

250 mW leek mij ook al wat aan de kleine kant. Ik kan de schakeling van 10 Watt gebruiken, maar waarom zou je die van 20 of 40 Watt niet nemen? Of wordt dat te veel?

High met Henk

Special Member

je kan hem wel nemen, maar hangt er wel ff vanaf of je met batterijen wilt voeden. die 10 W zal zuiniger zijn met batterijen. Als dat niet hoeft zou ik idd voor een zwaarder exemplaar gaan. Maar 10 W is al genoeg voor een leuk geluid hoor. zelfs bij ultra laag rendement van 80 db/w produceer je dan dus ongeveer 90 db (3db per verdubbeling). Als hij echter maar 5 W levert kom je slechts aan 86 db. Dat hoor je wel.
Als je echter een spaeker hebt die al 90 db levert (ook nog niet echt hoog) lever je dus respectievelijk 100 of 90 db.

Dit is echt al best hard en dit is dus slechts met 10 W of 5 W (hangt af of de amp voor 4 of 8 ohm is gemaakt, als hij voor 4 ohm is en je hangt er 8 aan komt er ca. 5 w uit

[Bericht gewijzigd door High met Henk op 27 februari 2004 14:26:29

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 26 februari 2004 19:59:44 schreef arjan.w:
Hallo,

Ik heb op zolder twee boxen, 40 Watt en 8 ohm, gevonden, en wil die nu aansluiten op mijn discman. Omdat de uigang stereo is, denk ik dat ik de schakeling van de 250 mW versterker van deze site 2x moet bouwen. Maar kan dat wel met deze schaling, of moet ik daar een andere schakeling voor hebben?

Alvast bedankt, Arjan

Beste Arjan,

Haal gewoon een versterkertje van de rommelmarkt af,
aansluiten en blaze maar.
Een beejte versterker levert zo 25 a 30 Watt RMS uitgangs vermogen. Voor jou speakers dus ideaal.

(trouwens mn eerste plaatsing op dit forum.

Groeten Pieter

zonder prutsen kom je nergens!

Ik was van plan hem met een transformator op de netvoeding aan te sluiten, dus stroom is niet zo'n probleem. Ik ga denk ik de 20 watt versterker gebruiken, maar heb nu nog één vraag, moeten er bij de 20 watt versterker ook onderdelen gekoeld worden?

P.S.: Misschien een domme vraag (maar ik ben een beginner), wat is "de massa", of waar moet je het op aansluiten?

Als je hem toch op het net doet, dan zou ik gewoon 40W nemen. Dan stopt het vermogen net voordat de luidspreker begint te kraken.
Alleen bij de 40W versterker van deze site ben je haast verplicht om de draden naar de luidspreker vertraagd in te laten schakelen door een relais. Anders hoor je elke keer als je hem aan zet een keiharde "pats".

Massa sluit je altijd aan op de behuizing (metaal) om brommen en gesuis te voorkomen. Maar niet met het net verbinden vanwege je veiligheid.

Ben trouwens benieuwd of je de voeding voor deze versterker moet stabiliseren. Want als de spanning zakt stijgt de ingangsspanning t.o.v. de helft van de spanning van de voeding. Dit komt door de massa van de ingang die aan de min ligt vanwege de asymetrische voeding en C1 samen. Hierdoor kan de hele schakeling gaan oscileren op een paar Hz bij een ongestabiliseerde spanning.

Verder vind ik het een mooi schematje.