Omgekeerde schemerschakeling

@Pros, als je in uw laatste schema P1 op 0 ohm zet, dan vermoed ik het ergste voor die BPW40, en hoe rap is dat niet gebeurd.

LDmicro user.

Ik neem aan dat de foto die geplaatst is de uiteindelijke situatie is. Nu zie ik op de foto wel een draad van pin6 van het IC maar die gaat volgens mij nergens heen. Misschien toch nog eens alle draden controleren.
Verder lijkt mij een gelijkgerichte 12v wisselspanning niet ideaal. Je zou deze al moeten afvlakken met een condensator (470 uF ong.) maar dan heb je het probleem dat deze spanning weer veel te hoog is.
12v wissel geef als je het gelijkricht en afvlakt +/- 16 volt. Nu tel daar nog eens bij op dat een adapter die niet volledig belast wordt waarschijnlijk ook nog een hogere spanning zal geven als 12v.
Probeer inderdaad eerst de schakeling werken te krijgen met bijv. de accu van die boormachine.

Op de accu zou de schakeling goed moeten werken.

Wil je zelf een voeding bouwen, doe het dan zo:

http://prosje.be/CO/Schemas/OpampSchemerschakelaarII.png

12V AC geeft, na gelijkrichting en afvlakking, ruim 15V. Dat is een prima ingangsspanning voor een 7812.

@MGP: ik heb je wijze raad in acht genomen, en R4 toegevoegd.

@TS: als je het niet werkend krijgt, geef dan de spanningen op pinnen 2, 3 en 6 v/d opamp eens door.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 21 november 2010 11:02:21 schreef driessens_nl:
Ik neem aan dat de foto die geplaatst is de uiteindelijke situatie is. Nu zie ik op de foto wel een draad van pin6 van het IC maar die gaat volgens mij nergens heen. Misschien toch nog eens alle draden controleren.

Goed dat je 'm ziet, maar dat is niet het probleem geweest.
Beetje stom foutje, maar de foto is gemaakt op het moment dat ik de schakeling alweer uit elkaar aan het halen was om het opnieuw te proberen. Toen ik daar net mee was begonnen bedacht ik dat het wel eens handig kon zijn om er eerst een foto van te maken.
Ook met de draad vanuit uitgang 7 er nog in werkte het niet, dus dit was niet de oorzaak.

Inmiddels ziet de zaak er als volgt uit:

http://i145.photobucket.com/albums/r229/HansNien/schemerschakeling30.png

Daarbij kan ik met de nodige blijdschap zeggen dat het inmiddels steeds beter begint te werken. :7 Inderdaad bleek de 3k3 weerstand wel nodig te zijn, want de oorzaak dat de schakeling gisteren niet werkte zal hoogstwaarschijnlijk de (inderdaad defect geraakte!) BPW40 zijn geweest. Geen wonder dat het gisteravond niet wou lukken.

Zoals men ook kan zien op de te donkere foto hierboven heb ik de BPW40 vervangen door een wat zwaarder modelletje LDR dat ik nog in de 'schatkist' had liggen. Inmiddels reageert de schakeling precies zoals gewenst op licht, al was het wel nodig om achter de BC337 nog een tweede tor (BD139, beetje overkill maar ach..) te schakelen waarmee ik het relais kan aansturen.
Op de accubooraccu werkt het systeem overigens net zo goed als op de gelijkgerichte oude telefoonadapter. :)
Deze fase van het project is daarmee bijna voltooid. (Volgende fase: met het relais torren aansturen in de uitgangen van de LC-4 van Conrad.) Maar er is nog één probleem waar ik mee zit voordat ik de hele mikmak kopieer en op een print soldeer.

De hystereselus. Die doet het inmiddels wel, maar hij is eigenlijk uiterst zwak. Ook na enige finetuning met P2 is het terugkoppelmechanisme zo zwak dat de schakeling al wel tien keer omklapt wanneer ik alleen al even met mijn vinger op enige hoogte eroverheen zwaai.

Bij het maken van de foto hierboven reageerde de lus, en een vervelender gevolg is dat de schakeling 's nachts ook op bijvoorbeeld bliksemontladingen zal reageren. Dat is niet iets waar je op zit te wachten als je juist obstructielichten moet aansturen.
Tot zover ik weet kan je met condensators wel enige tijdvertraging sorteren, maar ik weet niet precies of dat ook mogelijk is bij het gebruik van een hystereselus.
Weet iemand dat misschien?

0_0 = Niets. 1_0 = vooruit. 0_1 = achteruit. 1_1 = rook.

Ik heb niet het hele topic gelezen hoor ;) Maar ik zocht ook naar deze manier: omgekeerde schemerschakelaar.
Wat ik heb gedaan: de schemerschakelaar uit de schakelingen van co gepakt, en de bpw naar de onderkant verplaatst ;)

Dan schakelt hij andersom. ( heb zelf niet zo'n bpw gebruikt, maar een ander geval uit zo'n tuin verlichtingslampje in combinatie met wat andere weerstanden)

Heb dit namelijk nodig voor een surprise ;)

Schakelaar schakelt dan een gemodificeerde mp3 speler met versterker en box zodra het papier er van af is ;)
Dat werkt beter dan die briefkaart modules: er kan veel meer op, en hij blijft ook herhalen :) Misschien leuke tip ;)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Je kan tussen de lichtsensor en de opamp een vertraging plaatsen:

http://prosje.be/CO/Schemas/OpampSchemerschakelaarIII.png

R5 en C4 vervullen hier die taak.
Als de schakeling dan nog te snel reageert, kan je voor R5 een grotere waarde nemen. Desnoods 1M, maar dan gaat alles wel heeel traag reageren.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Opnieuw bedankt, pros.
Ik mag je inmiddels wel zo'n beetje een bloemetje aanbieden. ;-)

http://www.ziezozuid.nl/images/stories/bos-bloemen.jpg

Bij dezen!

Met de condensator werkt de tijdvertraging behoorlijk goed. 43k bleek teveel van het goede, maar een 10k weerstand leverde de gewenste vertraging van om en nabij een seconde op. Perfect.

Edit: Helaas ontstond er nu weer een nieuw probleem.
Als het relais stand A heeft en ik daarmee een tor aandrijf, dan werkt alles volgens wens. Maar op stand B (de andere led brandt dan) lukt het daarentegen niet om een tor aan te drijven. En ik heb geen idee waar het aan ligt. (Even een foto maken).

Ik schaam me haast om nu alwéér te moeten vragen: wat nu dan weer. Hoe kan ik dit nieuwe probleem nu weer het hoofd bieden?

[Bericht gewijzigd door obstructielamp op dinsdag 23 november 2010 23:05:21 (35%)

0_0 = Niets. 1_0 = vooruit. 0_1 = achteruit. 1_1 = rook.

Comparator gebruiken i.p.v. een opamp? Of er een achter zetten?

(Ik denk ook maar even hardop ;) )

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Je kan ook te vroeg zijn met vragen stellen...

In plaats van bij elk ding dat ik niet op kon lossen steeds een vraag op het forum te zetten (zie dit topic), kan je ook wat meer lef tonen en zelf iets proberen.
Het relaisprobleem is zodoende uit de wereld. De leds (halfgeleiders) die ik in de "test case" (zie een foto hogerop) nog in het breadboard had staan zorgden ervoor dat één van beide kanten van het relais altijd spanning had, hoe het ding ook stond.
Gewoon twee leds eruit plukken bleek de oplossing. :)

Maar wat ik eigenlijk bedoelde is het robuust maken van de schmitt-trigger. Na een uur prutsen heb ik een grote, compleet onverantwoordde en circuittechnisch gevaarlijke gok gewaagd: ik heb de 100&microF-condensator vervangen door een 470&microF-exemplaar. Daarmee wilde ik de seconde tijdvertraging wat verlengen, maar een geheel onvoorzien bijgevolg was dat de hystereselus opeens meer tussenruimte leek te krijgen.

http://i145.photobucket.com/albums/r229/HansNien/Schemerschakeling40.png

Edit: bij dezen een foto van het geheel.
Het lijkt nogal een zootje en het past nauwelijks op mijn vrij klein bemeten breadboard, maar het resultaat mag er wezen. :)

[Bericht gewijzigd door obstructielamp op woensdag 24 november 2010 15:00:22 (13%)

0_0 = Niets. 1_0 = vooruit. 0_1 = achteruit. 1_1 = rook.

OK mensen, daar is ie weer.
Breadboard Master of Disaster Obstructielamp is terug.

Enige weken geleden was ik druk doende met het aan de praat krijgen van een Schmitt-trigger voor een schemerschakeling. Welnu, dat is gelukt met veel dank aan (met name) forumlid pros.
Prutsen op een breadboard mag dan wel niet mijn sterkste punt zijn, maar kleinschalige modelbouw gaat iets beter en dan krijg je dit:

http://i145.photobucket.com/albums/r229/HansNien/Modelbouwtechnischhoogstandje.jpg

Prima en werkend resultaat. (Slechts één detail werkte niet en dat was een onverklaarbare omwisseling van de twee uitgangssignalen. Dit ding liet de rode obstructielampen overdag branden en de witte 's nachts en dat kan de bedoeling niet zijn. Al is dit vermoedelijk wel te verhelpen door wat te frunniken aan het relais.)

Enfin, toch bleef het bij mij jeuken waarom ik de oorspronkelijke variant, gebaseerd op de schemerschakeling op deze site, niet aan de praat kreeg. Want nog steeds gaat het relais brommen als ik 'm aansluit op het belastbare deel van de schemerschakeling.

http://i145.photobucket.com/albums/r229/HansNien/Schmitt-trigger3-1.jpg

De stand van zaken. (Let niet op weerstand 2, want die zat er op het moment van de foto nog tussen na een gefaald experiment met een BD140, die moet je dus even wegdenken.)
De foto is weer eens een zootje. Pardon daarvoor, maar ik het XFIG nog niet aan de praat weten te krijgen (installatieproblemen).

Wanneer ik de draad aangegeven met 1 (de schakelingang van het relais) direct in de pluspool druk, dan doet het relais (en daarmee de schakeling in zijn geheel) het volstrekt naar wens. Maar wanneer ik diezelfde draad in de belastbare uitgang van de Schmitt-trigger druk, dan gaat het relais na enig gedraai aan de potmeter alleen brommen. Het is net of het ding juist ietsje te weinig stroom krijgt om om te klappen.

Gepruts met een hoogvermogentor om zo door middel van het (zwakke?) signaal van de Schmitt-trigger een sterker signaal het relais op te sturen hebben tot op heden niets uitgehaald.

Heeft iemand ideeën over waarom dit probleem er is en of het te verhelpen is?

0_0 = Niets. 1_0 = vooruit. 0_1 = achteruit. 1_1 = rook.

Ik zie daar links twee gelijkrichtdioden zitten. Betekent zulks dat je de schakeling met wisselstroom voedt? Zo ja, plaats dan eens een buffer-elco (470µF, 1000µF) over je voedingsrails. Zonder dat wordt de spanning 100 x per seconde 0V.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 3 december 2010 07:10:54 schreef pros:
Ik zie daar links twee gelijkrichtdioden zitten. Betekent zulks dat je de schakeling met wisselstroom voedt? Zo ja, plaats dan eens een buffer-elco (470µF, 1000µF) over je voedingsrails. Zonder dat wordt de spanning 100 x per seconde 0V.

Dit is eigenlijk in een van zijn eerste post zelf opgemerkt.

TS schreef - Dat geeft uiteraard geen constant signaal maar een half over de kop gewerkte sinus.

@TS - leg een wit vel papier onder je board als je een foto gaat nemen. Maak kabeltjes op lengte als je ze er in prikt. Scheel veel als je wilt kijken of het goed zit, voor jouw en de forum leden.

http://www.nutchip.com/progetti/start_stop.jpg Maak het overzichtelijk, ik zelf kan niet zien wat er gebeurd rond je weerstand die er te veel zit. Trouwens was de weerstand ( 2 ) weghalen en een nieuwe foto niet sneller en duidelijker dan de foto bewerken?

Er zijn wat tips op google te vinden. In het begin google ik voor images en breadboard daar zie je soms mooi en verwarrende voorbeelden. Ook bij instructables zijn er goede tips, alhoewel ik een andere zocht en ze niet altijd 100% bruikbaar zijn, hierbij http://www.instructables.com/id/My-Top-Ten-Most-Useful-Breadboard-Tips…

Even registreren en je kan de andere foto's ook zien. Netjes werken scheelt veel, eh nog veel meer, :-)

HTH en succes

LA

Hoi, ik heb deze schakeling ook gebouwd.
Had in eerste instantie identieke problemen.

Wat enorm hielp was het volgende.
Zet op de inverting en non-inverting ingang een elco van 1uf naar de min.

Bij metingen aan de inv ingang viel het mij op dat de spanning fluctueerde als ik aan de non-inv kant de signaal waarde veranderde. Leek dus niet stabiel.

Verdere verbeteringen volgens, hysteresus werkt inderdaad ook niet geweldig en condensator over de inputs kan misschien kleiner.

Mooie oplossing, helaas is de topicstarter al 5 jaar gevlogen.

Dat kump er noe van....

Mijn opmerking was ook bedoeld voor het geval iemand dit na mocht bouwen.
[uit de tekst blijkt al dat de nabouwers niet altijd die-hard elektronen zijn, soms zijn ze van een andere bloedgroep]
Die hele schakeling werkt namelijk niet, het circuit rond de BPW40 is ook verkeerd. Je kan de lichtdrempel niet goed instellen, dwz je kan het licht laten banden als het licht is. Alleen doet dat bijna niemand.
Heb de schakeling nu wel goed en aansturing gemaakt via TRIAC.
Als alles klaar is en werkt zet ik de verbeterde schakeling wel op de site.
Voor diegene die iets na wil bouwen dat wel werkt.

Rolf, dat is dan wel een welkome aanvulling.

Dat kump er noe van....

Hierbij de schakeling zoals hij wel werkt.
Draait inmiddels al een paar dagen buiten, ingebouwd in kastje van karwei waar schakelaar in zat. Maar dat was niks want daar zat een bewegings-sensor bij.
Een foto zal ik nog wel uploaden.

Waarom werkte deze schakeling initieel niet goed:
- een opamp is geen comparator. Maar de tweede C's lossen dat aardig op
- BPW40 heeft groot bereik, bij weinig licht is de schakeldrempel laag.
Vandaar de BC547 als versterking. Dit creëert een voldoende gedefinieerd
schakelpunt.

Zo netter schema en foto.
Voor who ever wants to use it.
Draait inmiddels al dagen naar tevredenheid.

De 1.8M pot is trouwens in principe overbodig, kan ook met de 100k pot die op de emitter van de BC547 zit, alleen kwam mij dit mechanisch beter uit. Zie foto.