Arduino als schoolmateriaal

Heey,

Mijn leraar heeft gevraagd of ik een Arduino set kan bestellen ter waarde van 100 euro. Kunnen jullie me misschien wat wijsheid meegeven.

Een lijstje met dingen die ik vet vind:

• RFID card(s)+reader (Weet iemand of RFID universeel is, dus of mijn bibliotheek en OV kaart ook uitgelezen kunnen worden?) (Waar zijn deze goedkoop te koop?)
  • Ethernet shield (Ik heb zelf de nuelectronics versie) Maar de 'echte' is wel makkelijker om te programeren. (Ik weet niet precies of die ook werkt binnen het schoolnetwerk)
  • Distance sensor
  • relay (die je zo in het stopcontact kan steken, zijn deze er? Waar zijn deze te koop?)
  • Het boek Getting started with arduino, heeft iemand deze? Nuttig?

Lijstje van dingen die erbij moeten zitten:

• Arduino (Uno/Duemilanove/Diecimila/MEGA) of een (I/Board/mini)duino voor op een breadboard... (Heeft hier iemand ervaring mee?)
  • Breadboard (Dickbest)
  • Draadjes (Dickbest? best wel duur daar, samenkopen actie is ooit heel goedkoop geweest.)
  • NTC/licht, NTC/temp (thermistor), hall sensor...
  • Veeul ledjes... (RGB en Rood of groen of geel)

http://seeedstudio.com/depot/
Hier hebben ze veel spullen te koop. De Arduino en RFID lezers+kaarten. Voor je OV kaart heb je een 13.56 MHz versie nodig, voor je biebpas weet ik niet. Ze hebben ook afstandssensoren., maar geen ethernet shield. Sparkfun heeft deze wel. Moet je maar even kijken.

/edit
Voor jouw school is het allicht eenvoudiger om hij www.antratek.nl te bestellen.
Deze hebben ook een aardige hoeveelheid, wel enkel 125KHz RFID lezers/tags. En in het algemeen een hogere prijs.

[Bericht gewijzigd door pe5ocb op maandag 8 november 2010 17:12:47 (26%)

Lcd-tje, servo's, drukknopjes, ledjes e.d. De sparkfun inventorkit is ook leuk, met allerlei beginnersdingen erin e.d. (85 euro bij freeduino.eu).

Voor een breadboard: er zijn er ook die precies in het prototype shield passen.
Ethernetshield: de nuelectronics versie heeft een ENC28J60 chip, het officiele shield heeft een W5100, die is een stuk makkelijker en wordt officieel ondersteund. Of het werkt in het schoolnetwerk hangt een beetje af van hoe ze de computers daar dichtgetimmerd hebben, maar als waarschijnlijk moet een simpel http/telnet-servertje in de adresrange van het netwerk het wel doen. Anders even bespreken met de systeembeheerder(s).

Wat voor school hebben we het over? Havo/vwo bovenbouw, MBO of HBO?

VWO onder+boven bouw. Heeft iemand ervaring met een iduino/boardduino? Want volgensmij is dat wel veel makkelijker, tenzij er een shield op moet :P

ik heb thuis zelf een arduino

je koan ook de goedkopere versie freeduino
hier een linkje http://http://www.nkcelectronics.com/freeduino-arduino-diecimila-compa…

je bent er goedkoop mee af als je een iduino koopt

maar als je een arduino duemilanove dan kun je gemakkelijker shields op aan sluiten zoals motorshield of internet shield ,sensor shield

groetjes

wout smeets mijn nickname is perongelijk verkeerd geschreven
ben 13 jaar
en ik zit op donbosco
ik ben al 1 jaar bezig met arduino

@Wouter Smets
Nadeel van die link van jou is dat het een kit is, hoe heb jij eigenlijk Arduino ontdekt. En wat zou je willen leren als je les krijgt in Arduino?

ik zouw het liefst leren robots te besturen
displays
wii afstandbediening converter naar pc
alle coole dingen die je kunt bedenken

zo de basis van het programmeren en informatie over de schrijftaal

wii > pc converter zal je behoorlijk ervaring / kennis voor nodig hebben ;)

Een zak tuinaarde opescheuren

Op 24 november 2010 15:05:54 schreef Kevinoud:
wii > pc converter zal je behoorlijk ervaring / kennis voor nodig hebben ;)

het is een arduino he, van alles is een voorbeeld ;)

op mijn school gebruiken ze ook de arduino.
leuk speelgoed en pas als je echt grote dingen gaat maken is ie te sloom.
IDE vind ik niet zo maar werkt op zich goed.
taal is simpel, ver van de hardware en kan iedereen leren.

voor relays kan je kijken naar een solid state relay.
kunnen in DIP verpakking 230V en soms wel 1A schakelen met een 5V in.
kosten je een paar euro.
en onderschat de kracht van een breadboard en een doosje onderdelen niet :)
led matrix, (servo)motoren, DAC, I2C port expanders.
allemaal goedkoop spul waar je een hoop van leert.