Ik heb, zoals zo velen voor mij, de '82 Elektuur voeding. Alles werkt zoals gewenst: Spanning kan geregeld worden, maximale stroom kan ik regelen, ventilator is temperatuurgestuurd en bij lage spanningen wordt alleen de middenaftakking van de trafo gebruikt.
Het enige wat niet correct functioneerd is de LED van de stroomregeling. Deze brand steeds, ook als de stroomregeling niet aangesproken wordt. Wel gaat de LED iets feller branden als de stroomregeling aangeproken wordt. Ik heb een aantal dingen geprobeerd, maar geen succes tot zover. Ik heb wel een paar metingen, wellicht dat iemand weet wat ik over het hoofd zie.
Schema:
En voor de volledigheid het hele schema van het regeldeel en de print.
Ik heb de volgende spanningen gemeten:
Open uitgang Kortesloten uitgang (ca. 3A)
R24 0.661 V 0.707 V
R25 0 10.85
R26 6.37 7.39
D4 -0.208 3,052
Het enige opvallende wat ik nu zie in de metingen is dat de spanning over de zenerdiode 3V is i.p.v. 3.3V. Maar ik betwijfel of dat het probleem is , tenslotte is het afwijkende gedrag op het moment dat de stroomregeling niet aangesproken wordt, en de led dus uit zou moeten zijn.
Wie helpt mij de goede kant op m.b.t. foutzoeken?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je hebt 15volt op de opamp staan , klopt dat ? en als je zomaar een led hebt gebruikt kan het per ongeluk een high efficiency zijn geweest en dat kan een reden zijn . ook de 3,3volt zener is een verschil van 0,3volt . de spanning over r24 triggert de led dus meet of deze klopt .
Bedankt voor je suggesties.
De opamps staan op gelijkgerichte 2x12vac, dus ±17 vdc.
Ik heb ook meerdere leds geprobeerd, een heel aantal waarvan ik zeker weet dat het geen low-current versies zijn. Groen of rood maakt ook geen verschil. berekende stroom is nu 14mA in open toestand en ongeveer 16mA bij kortsluiting.
Overigens heb ik een foutje in de startpost m.b.t. mijn meetwaarden gemaakt, heb ik aangepast.
Klopt mijn redenering dat als ik D4 loshaal van de basis dat de transistor dan volledig uit geleiding moet gaan? PNP transistoren ben ik niet heel bekend mee wat dat betreft. Er zal iets moeten zijn dat de transistor in geleiding brengt wanneer dat niet moet.
Ik heb overigens vergeten te vermelden dat ik de transistor reeds vervangen heb zonder resultaat.
[Bericht gewijzigd door HarmTido op (20%)]
Heb je die 17V voldoende afgevlakt?
Je kunt eens meten hoe hoog de uitgang van de 741 wordt wanneer de stroombegrenzing niet aangrijpt.
Ik ben toevallig ook bezig met deze voeding!
En ik heb ook op dit probleem gekomen. Tot ik mijn opamp veranderde en alles was opgelost... Nogtans leek deze te werken...
Ik kon wel mijn stromen niet regelen... Je kan maar proberen...
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Mogelijk is die 3V3-zener iets te klein? Je kan dan een 1N4148 in serie met de zener zetten (anode aan D4 en kathode aan R25).
@ThieuV Welke opamp zit er nu in, en welke eerst?
Ik ben 'm ook aan het maken, in multisim krijg ik de spanning niet tot nul volt met de spanningsregeling. Gek genoeg lukt dit wel met de stroomregeling.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
In de meetwaarden zie ik 0V over R25 bij open uitgang. Er wordt dan dus geen stroom naar de basis van de PNP tor geleverd, wat ook correct is.
Klopt mijn redenering dat als ik D4 loshaal van de basis dat de transistor dan volledig uit geleiding moet gaan?
Jazeker, de LED zou dan in ieder geval uit moeten zijn. Is hij dat niet, dan kan dat (toch) eigenlijk alleen aan de tor liggen.
De tor is om nòg een reden verdacht, want bij 'kortgesloten uitgang' valt er veel te veel spanning over. Dat zou maar een tiende volt of zo mogen zijn, maar bij jou tel ik 17V (ja toch?) - 7,4(R26) - 1,4(LED) = 8,2V.
Dus niet alleen spert het ding niet goed als hij dat moet - hij geleidt ook nog eens niet goed als het dàt moet moet doen.
Is R24 wel degelijk 1k?
De spanningen over R25 en D4 komen overeen met wat zo ongeveer moeten zijn bij sluiting en geen sluiting. De opamp werkt dus goed.
Heb je voor de transitor wel het juiste type en zit deze goed aangesloten?
Als je meet waarde geeft is het handiger als je dit doet t.o.v de nul of GND.
Bedankt voor alle suggesties. Ik zal vanavond eens wat aanvullende metingen doen (t.o.v. GND), de zener loshalen, en de transistor controleren.
Als de transistor in mijn multimeter een reële waarde aangeeft, kan ik er dan vanuitgaan dat de transistor goed is?
Hij zou nog kunnen lekken. Maar ik verwacht ook geen grote hfe.
Hoewel.. zeg eens, die tor zit er toch niet gewoon verkeerdom in, met C en E verwisseld? dan heb je dit ook wel eens.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Het schema in de link in de startpost staat in spiegelbeeld. dat leest niet echt gemakkellijk.
De print overigens ook, of was dat de bedoeling?
Dat zou een reden kunnen zijn geweest van het omgekeerd aansluiten van de tor, zoals FET opmerkte,
Als de PNP goed zou zijn, maar er zou tussen C en B een weerstand van bijvoorbeeld 10k zitten, dan zou je ook dezelfde meetwaarden krijgen als je nu hebt.
Als je over de zener inderdaad een negatieve spanning meet, dan betekent dat dat de basisspanning nog onder de uitgangsspanning van de opamp zit - normaal moet hij erboven blijven. Ook dat duidt op een lek tussen C en B.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heb er zelf een lm348 inzitten ( 4x ua741 ),daarmee de led is ook geen probleem geweest , heb er wel gestabiliseerde 12v opgemaakt en andere eindtorren gebruikt .
heb net het 0volt probleem bij de mijne ook getest en die hield ook een 125mv over op de output , met de amp pot dicht was het wel 0 . het blijkt als de sense + overbrugd is met de uitgang + dan is het nog 1mv . ik heb er dus meteen de sense aansluitingen afgehaald en de voltageregeling aan de - output aangesloten . de 2 extra poolklemmen zijn nu een 2e output geworden . hier veranderde wel de stroomregeling mee dus heb ik nu een 100k pot over r15 zitten als afregeling voor de max stroom .
Op 11 november 2010 13:00:14 schreef HarmTido:
Bedankt voor alle suggesties. Ik zal vanavond eens wat aanvullende metingen doen (t.o.v. GND), de zener loshalen, en de transistor controleren.Als de transistor in mijn multimeter een reële waarde aangeeft, kan ik er dan vanuitgaan dat de transistor goed is?
Aangezien je 0 volt over R25 meet heb je al aangetoond dat als de zener los is de led blijft branden.
Probleem kan hem dus alleen maar in de tor zitten.
Deze is defect, staat verkeerd om of is van het verkeerde type.
Arend Brouwer
Fryslân
Op 10 november 2010 20:42:56 schreef HarmTido:
Ik heb, zoals zo velen voor mij, de '82 Elektuur voeding.
De laatste keer dat ik je hobbyhoek heb gezien, had je nog een LM317 voeding! Met potmeter 
Dat is (heel erg) lang geleden.
Je probleem zit in de tor. Andere tor zou het probleem moeten oplossen.
Groet,
Arend
Ja wat, Ik heb nog steeds een LM317 voeding staan op een oude laptop adapter. Superhandig. weer met potmeter overigens.
Dat de transistor verkeerd om gemonteerd is verwacht ik niet, het is een component uit de Eagle database, met een "silkscreen" via toner transfer. Dus tenzij de tor in het schema in mijn startpost verkeerd staat, is dat vrijwel uitgesloten.
Een kapotte tor is natuurlijk mogelijk, maar ik heb de tor al eens vervangen zonder enige verandering in het gedrag van de regeling of led. Dus wellicht is er toch ergens een lek buiten de tor om. 'k Zal vanavond er eens naar kijken, en als ik niets vind wat foto's online gooien.
Het schema klopt in ieder geval, qua richting voor de PNP.
En de zener hoort ook zo te zitten zoals hij daarin zit.
Op 11 november 2010 16:35:19 schreef HarmTido:
Ja wat, Ik heb nog steeds een LM317 voeding staan op een oude laptop adapter. Superhandig. weer met potmeter overigens.Dat de transistor verkeerd om gemonteerd is verwacht ik niet, het is een component uit de Eagle database, met een "silkscreen" via toner transfer. Dus tenzij de tor in het schema in mijn startpost verkeerd staat, is dat vrijwel uitgesloten.
Een kapotte tor is natuurlijk mogelijk, maar ik heb de tor al eens vervangen zonder enige verandering in het gedrag van de regeling of led. Dus wellicht is er toch ergens een lek buiten de tor om. 'k Zal vanavond er eens naar kijken, en als ik niets vind wat foto's online gooien.
Maar als ik het goed zie zit er dan een fout in je layout.
Is wat lastig te zien zo in spiegelbeeld maar volgens mij zit de emitter aan de 470 ohm weerstand. Draai die tor maar eens om. Wel even een nieuwe pakken natuurlijk.
Dat lijkt inderdaad het probleem. Op de een of andere manier zitten de aansluitingen van de BC559 in Eagle niet goed. Zijn er verschillende packages van die tor in omloop, of is het echt een fout in de eagle database?
Ik ga direct die tor wisselen en draaien...
[EDIT] Dit was inderdaad het probleem. Ik heb er nu een BC560 'achterstevoren' ingezet, en het werkt perfect. Bedankt iedereen, ik had zelf de fout nooit hierin gezocht!
[Bericht gewijzigd door HarmTido op (25%)]
Tidak Ada
Als er daadwerkelij een fout i de Eagle databse zit Laat het dan even weten..... Is iedereen je dankbaar voor 
Als ik in de Eagle lib kijk lijkt het allemaal te kloppen. In bovenaanzicht, met het vlak naar beneden vlnr CBE. Het symbol heeft ook de juiste ECB aanduiding, en de connections daartussen zijn ook correct.
Geen idee wat er uiteindelijk fout is gegaan, maar schijnbaar heb ik zelf onbewust een truc uitgehaald.
Misschien kan ieman anders nog even naar de lib kijken ter bevestiging?
[EDIT] Heb even een nieuw schemaatje gemaakt met een BC559 en BC560. Nu lijken de aansluitingen wel te kloppen. De library zal dus wel OK zijn. Iemand enig vermoeden wat ik fout gedaan kan hebben waardoor de aansluitingen verwisseld zijn?
[Bericht gewijzigd door HarmTido op (24%)]