Ventilator laptop werk niet

Op 21 november 2010 13:42:29 schreef Sine:
Als hij altijd gewerkt heeft zal er vast niet opeens in de bios een bitje omgevallen zijn waardoor hij het nu niet meer doet.

Er is vlg mij altijd een eerste keer :-)

Staat er in de bios niet iets over temperatuurregeling bij de processor?
groet
Fred

maartenbakker

Golden Member

De kans is ook aanwezig dat de fan zelf gewoon stuk is, heb het ook al eens voorgehad. Tweedehandsfannetjes (nieuwe zijn soms schreeuwend duur) kan je bij pchub in Singapore bestellen.

@hieronder: Oops, overheen gelezen. Dan zal er wel een transistortje stuk zijn ofzo.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 21 november 2010 14:52:23 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

De fan is niet stuk, anders zou die niet aangaan met opstarten. Aan een voeding leggen zou evt. wel gaan.

Heb programma speedfan geinstalleerd,maar hij herkend geen fan..?

In het bios kan ik er niks over vinden. Hier een foto van het bios.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DS6XKQCD.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 21 november 2010 15:23:58 (2%)

De bios van laptops zijn meestal flink karig wat betreft koeling en snelheden(overclocken e.d.). Ik denk dat het inderdaad een hardwarematig probleem is. Je hebt twee dingen die je kan proberen, het eerste is je huidige fan aan een interne 12v aansluiting te solderen, dan zou je van het probleem af moeten zijn. Een tweede iets dat je kan proberen is je fan te vervangen, maar ik zou toch mijn geld zetten op dat eerste...

Anoniem

Ik ben weer een stap verder.

Heb net de laptop weer opengedraaid om te kijken wat de fan doet, daarbij had ik de accu verwijderd. Laptop aangezet windows start op en dan blijft de fan gewoon draaien. Nu heb ik de accu er weer terug in gedaan terwijl de laptop opgestart is, fan blijft gewoon draaien.
Laptop uitgezet en weer opnieuw opgestart met de accu erin. Nu doet de fan het weer niet.

Het zit dus ergens in het opstarten met de accu erin. Kan iemand dit verklaren,of wat er mogelijk kapot kan zijn?

EDIT: als ik de accu eruit haal en windows is al opgestart,gaat de fan ook weer aan.

Lucky Luke

Golden Member

Nouja, die accu deed het toch al niet dus als je die eruit laat is je fanprobleem opgelost.

Maar wel een beetje vreemd...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Anoniem

Ja vind het ook beetje vreemd. Maar zou het nu aan de accu liggen, of iets op het moederbord dat het een en ander voor de accu regelt? Weet niet of ik zo wat op het moederbord kan zien of daar wat stuk is?

Net even bezig geweest om hem helemaal uit elkaar te halen, maar dat heb ik maar gestaakt. Daarvoor is een handleiding toch wel handig. Sommige schroefjes zie je al snel over het hoofd waardoor wat kan afbreken. Aangezien de laptop van mijn vriendin is, toch nog maar even aan haar vragen hoeveel waarde ze er nog aan hecht :)

maartenbakker

Golden Member

Als de accu het toch al niet deed, geef ik je best kans dat het met een nieuwe accu wel goed zal werken. Anders gewoon de accu eruit laten, daar mis je ook weinig aan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb met mijn Acer Aspire 5315 nagenoeg exact hetzelfde probleem.
Zonder accu werkte de laptop niet meer, dus ik heb een nieuwe accu gekocht.
Daarna werkte de laptop weer goed maar werd te warm en ging uit. Ik heb de laptop open gemaakt, fan verwijderd en de boel uitgezogen met de stofzuiger. Het mocht niet baten.

Na aanzetten gaat fan een seconde draaien en daarna slaat ie weer af.
Ik dacht dat het misschien toch aan de fan lag en heb een nieuwe besteld (singapore). Ook dat mocht niet baten.

Mijn laatste plan is om ergens in de laptop een 5 V connector te vinden en daar de fan aan vast te solderen; dan staat ie maar altijd aan...

maar, hoe kom ik erachter waar die fan dan vastgesoldeerd moet worden?
heeft iemand een idee?

voor de 5 volt wel eens aan je usb connector gedacht?

de cpu fan trekt wel meer dan 100mA . bij de hdd zit ook 5volt , de ide versie's hebben aan 1 kant massa en 2x 5volt spanning .

overigens zit de voeler voor de cpu temp vaak onder het socket ( bij s478 in het gat ) hij meet geen gpu temp , dus de meting zit bij de cpu . je ziet in windows of de bios ook geen metingen van de cpu temp? ook kan de regeling weer werken als er in de bios de fancontrol op max of standard wordt gezet of de bios een keer een reset geven verhelpt vaker rare problemen .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

dank voor de razendsnelle reacties.

Voorlopig hbe ik het probleem opgelost door de fan aan te sluiten op de usb connector. rood op rood, zwart op zwart.
De laptop maakt nu wel een enorme herrie omdat de fan voluit blaast.
De temperatuur met SpeedFan bepaald komt niet meer boven de 42 graden. Eerder liep die langzaam (in 5 a 10 minuten) op tot 95 en dan sloeg de hele laptop af.
De fan zelf werd in speedfan helemaal niet weergegeven dus ook niet herkend door de laptop denk ik.
ik vrees dat ik, bij het schoonmaken van de pc de stofzuiger bij de fan heb gehad terwijl de connector van de fan nog aangesloten was. Fan draait dan als dynamo en daarmee heb ik wellicht een circuitje opgeblazen.

In bios heb ik nooit wat gewijzigd. Het resetten van de bios lijkt me zeker de moeite van het proberen waard. hoe doe ik dat?

de knoopcelbattery van het bios 10 min uithalen zou moeten volstaan

Dank voor de suggestie.

Mijn knoopcel zit vastgesoldeerd.....
Ik heb me een ongeluk gezocht naar afbeeldingen maar uiteindelijk heb ik door waar de cmos battery zit in de acer 5315. Paars nadje, rechtsonder als je de fan naar boven legt.
ik heb hem met een schroevendraaier even kortgesloten, maar daarna was datum en alles nog steeds intakt.
ook reset naar default values in opstartscherm (f2) verandert niets.

zijn er andere nahnieren om de bios te resetten?

Shiptronic

Overleden

Heb je al geprobeerd om de laatse Bios verzie te downloaden en te flashen ?

link: http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/as_5100.html

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 29 december 2010 12:17:49 (31%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Gedachtenkronkel:

Goed kans dat accu en fancontroller allebei op de SM-bus (soort I2C-bus) zitten. Als die accu een (al dan niet vaker voorkomend) probleem heeft, waarbij hij die bus laag trekt, dan komt de communicatie met die fan-controller wellicht nooit op gang. Dat hij bij het inschakelen wel even aan gaat is dan nog steeds prima te verklaren, die controller kan dat goed in z'n opstart-sequence hebben zitten.

Kun je van de slechte accu in windows de hoeveelheid lading nog uitlezen?

If you want to succeed, double your failure rate.

daar kom je ook achter als de laptop een nacht zonder de losse accu en adapter heeft gestaan , dan zou de klok van de bios al op productiedatum staan ( of iig verkeerd ).

de fan heeft een 3draads aansluiting , de laptop regelt de spanning om zachter te lopen ,maar nu de fan niet is aangesloten op de fanconnector zou al een melding kunnen komen met opstarten .

nu heb ik ook wel vaker gehad dat in windows de fanregeling werd onderdrukt door een programma , werkte de fan wel als de computer in de bios stond te draaien ?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 december 2010 12:08:36 schreef spookm:
Dank voor de suggestie.

Mijn knoopcel zit vastgesoldeerd.....
Ik heb me een ongeluk gezocht naar afbeeldingen maar uiteindelijk heb ik door waar de cmos battery zit in de acer 5315. Paars nadje, rechtsonder als je de fan naar boven legt.
ik heb hem met een schroevendraaier even kortgesloten, maar daarna was datum en alles nog steeds intakt.
ook reset naar default values in opstartscherm (f2) verandert niets.

zijn er andere nahnieren om de bios te resetten?

zit er daar nergens een jumper in de buurt van de knoopcelbattery?

wow, wat een hoop hulp. Fijn!

De fan draait ook niet als ik meteen de bios settings inga (f2).
Accu is net nieuw, lading uitlezen heb ik niet gedaan, bedoel je gewoon de indicator rechtsonderin?

Een jumper... ik weet niet zo goed waar ik moet zoeken naar die jumper.
ik heb nergens een foto of print layout (hoe zou je dat noemen, waar google je Ian op?) van de acer 5315 print gevonden. Daar staat misschien zo'n jumper op aangegeven?

Laptop heeft inderdaad wel een popos zonder accus getaan, althans, met oude slechte lege accu. laptop werd toen nauweliks gebruikt, af en toe met alleen de netkabel aangesloten.
dat werkte op een gegeven moment niet meer. Met de nieuwe accu kan de laptop weer op het lichtnet werken. Zonder accus start ie niet op, ook niet als de netwerkkabel wel is aangesloten. Er is dus inderdaad iets met voedingsspanning aan de hand.

Werpt dit meer licht op de zaak?
Weet iemand iets van zo'n jumper af?

Door het veelvuldig (te) heet worden kan het ook zijn dat de koelpasta tussen koeling en CPU/GPU/chipset keihard is geworden en z'n doel niet meer dient.

If you want to succeed, double your failure rate.

Nu de fan weer draait is de temperatuur altijd onder de 45 graden.
Kolepasta lijkt me dus prima, toch??

Ik heb hier ook een acer staan, had net hetzelfde probleem, broer denkt dat het moedrbordje kadult is, want de batterij laad ook niet meer op. Wij hebben hem gewoon* eens uit elkaar gehaald en wat ontstoft.

*Gaat héél gemakkelijk bij acer:p.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/125203
Bios regeld de temp , alleen windows neemt de regeling over vd bios als windows draait

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken