Tuner afstellen

Ik heb hier een reciever staan van mijn ouders, die in de loop van tijd iets is gaan afwijken in zijn afstellingen van de tuner.
Alle zenders moeten tegenwoordig 0,05 Mhz naast de goede frequentie afgestemt worden. Het irriteerd mij, en ik wil de afstemming opnieuw afstellen.
Op de tuner print zit deze module:
http://www.seobong.org/eng/html/tuner_04.htm
Moet ik voor de afstemming de ferriet kern verdraaien?
Ik kan er namelijk niks over vinden verder. Op de tuner print zelf kan ik geen fijn afstemming vinden overigens.

Een afwijking van 0,05 MHz. Dan neem ik aan dat die tuner een digitale frequentie aanduiding heeft. Bij een analoge aanduiding zou 0,05 MHz niet of nauwelijks opvallen. Het probleem moet je dan ook zoeken in die frequentie aanduiding en niet in de tuner zelf.

Op 2 maart 2004 18:30:50 schreef Marcel:
Een afwijking van 0,05 MHz. Dan neem ik aan dat die tuner een digitale frequentie aanduiding heeft. Bij een analoge aanduiding zou 0,05 MHz niet of nauwelijks opvallen. Het probleem moet je dan ook zoeken in die frequentie aanduiding en niet in de tuner zelf.

Ok, die is nog moeilijker te vinden...
Het probleem is namelijk dat hij af en toe de 'tuning' verliest, waardoor je dus afwisselend wel en geen geluid hoort, met andere woorden hij mute af en toe als hij op de, volgens het display, goede frequentie staat.
Maar ik nog maar eens verder zoeken...

Het betreft trouwens een Harman Kardon AVR51 reciever, misschien dat iemand mij iets op weg kan helpen met zoeken?

Hmm

ik heb de gehele reciever na gekeken, en de enige plek waar ik iets kan afstellen, überhaubt, is de tuner print.

Naast een aantal spoelen met kernen en instelpotjes met daarbij een opduk die AM bevat (en dus duidelijk voor de AM band zijn), zijn er ook een aantal met een opdruk die FM bevat.
Deze zijn:
Instelpotjes:
FM-ADJ (verdraaien beïnvloed, voor zover ik na kan gaan, niet de afstem frequentie, maar het moment dat FM-mute gaat werken)
SEP-ADJ (naar mijn idee de stereo spreiding)

Spoelen met verstelbare kernen:
T6L & T6R: funtie onbekent, maar lijken mij de uitgangssterkte van het stereo signaal te bepalen (alleen weet ik niet waarom het spoelen zijn)
En er zit nog een spoel in de FM module, waar ik eerder naar refereerde.

Voor zover ik nu dus kan nagaan, is 1 van deze afstel punten verantwoordelijk voor het verloop van de afstemfrequentie, maar welke?

Dit klinkt mij bekend in de oren, mijn radio doet dat dus ook.
Hij verliest het signaal soms ook en dan heb je dus geen geluid (omdat die van mij geen mooie mute functie bij wegvallen van signaal heeft wordt ik getrakteerd op ruis uit mijn luidsprekers)
Bij mij werkt het soms om hem uit te zetten en dan weer aan te zetten.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Nogmaals je probleem is niet het afstemmen, dat werkt wel. Je probleem is de weergave van de afstemfrequentie die er 0,05 MHz naast zit. Deze frequentie komt uit de afstemkring. Als je de afstemkring bijstelt, gaat de weergave gewoon mee en blijft de afwijking van 0,05 MHz.

Op 2 maart 2004 20:14:17 schreef Marcel:
Nogmaals je probleem is niet het afstemmen, dat werkt wel. Je probleem is de weergave van de afstemfrequentie die er 0,05 MHz naast zit. Deze frequentie komt uit de afstemkring. Als je de afstemkring bijstelt, gaat de weergave gewoon mee en blijft de afwijking van 0,05 MHz.

Er zit dus geen andere afstelmogelijkheid in deze reciever. Naar mijn idee (ik kan helaas geen schema vinden) geeft de tuner module alle signalen af aan de versterker en de display driver, dus ook op welke frequentie hij staat afgestemt. Als dit zo is, dan moet de afregeling van zowel frequentie als display op deze module zitten.

Wat ik eventueel vermoed is, dat de tuner module een referentie signaal afgeeft, welke door een frequentie teller wordt geregistreerd en omgezet naar het getal afleesbaar op het display.
Ik heb momenteel de reciever weer in elkaar zitten, dus tenzij iemand echt met een helder idee komt, zal ik maar met deze afwijking moeten leren leven...

de meeste tuner met digitale uitlezing die ik ken koppelen het frequentie signaal NIET terug
maar zetten gewoon een hogere spanning op een VCO dus dan is bv 88 mhz 0v en 110 mhz 10v(of omgekeerd)
dus als jij ervoor zorgt dat de spanning naar de VCO daald zal je frequentie dalen
er word dus gewoon vanuit gegaan dat de ref spanning van de controller niet verloopt
zit er niet ergens een potmetertje die naar b+ loopt
altans ik denk dat dat je vco input is
meet deze eens en kijk of de spanning met de frequentie verranderd zoals hierboven beschreven volg dat spoort totdat je of een potmeter of een pwm filterconstructie tegen komt daar zou je theoretisch de boel kunnen verranderen zodat hij weer synchroon loopt
of het kristal van je controller chip of bijbehorende condensatoren zijn of defect of los
ik heb hier ook een digitale tuner staan als scanner
ik heb daarin het kristal van de tuner verlaagt waardoor ik nu een paar kanalen tussen de 85-87.5 mhz heb
radio 1 zit nu volgens mijn display op 97.35
het signaal van de porto´s ed zijn wel zwak dus ik moet mijn versterker flink openzetten om het te verstaan en als ze ophouden met zenden klapt ereven een ruis loeihard door mijn hobby hok voordat de mute aanslaat maar het werkt.

Een schizofreen is nooit alleen!