Nieuwe Digi-scoop

Ik ben op zoek naar een nieuwe scoop. Echter heb ik geen groot budget (zeg 400 a 500 euro).

Het liefst heb ik een digitale met mogelijkheid om op de PC aan te sluiten en screendumps te maken. Daarnaast is 2CH, 50Mhz genoeg voor mij.

Ik vind veel over de Rigol 1052E. Dit zou een mooie scoop zijn voor het geld, maar ik hoor ook dat het ding niet lekker werkt, traag, veel ghosting op het scherm e.d.

Ik zie ook de LECROY WAVEACE 101 die 2e hands ook in het budget valt.
Heeft er iemand een tip of ervaring met beide apparaten? Of een andere suggestie.

Is er iemand in de omgeving Utrecht (bunnik) die een Rigol 1052E (oid) heeft waar ik even naar mag kijken en mag spelen? (Vergoeding is geen probleem).

Alvast bedankt :D

-

Ben zelf ook aan het kijken om een scoop aan te schaffen.
Net als u veel positieve maar ook een aantal negatieve review's gelezen over de Rigol.

Heb deze nu zien staan op Dealextreme voor $356.98 (= +/- €270,00)

Daar zal nog zo'n 21% op komen als Beatrix het pakje onderschept.
Met een beetje geluk zal het €270,00 blijven.

Denk zelf deze scoop toch aan te schaffen. Mede doordat de screenshots zijn op te slaan op USB of computer. Das altijd weer handig voor in je post/vragen hier op het CO.

Groet,
Theo

Niets is onmogelijk het is alleen nog nooit met succes geprobeerd.

Dat is inderdaad het probleem van de Rigol, veel positief maar ook negatief. En met een beetje geluk is de Rigol er al voor rond de 300,- Dat vind ik ook aangenaam. Maar 300,- uitgeven voor iets dat mij totaal niet bevalt vind ik veelste veel geld :)

-

Ik heb een tijd geleden een Owon PDS6062T aangeschaft, prima apparaat.
Daarvoor had ik een Voltcraft USB scope (van de grote C), ook een prima apparaat, maar geen eigen beeldscherm.

Just find out what you like and let it kill you

Wie heeft er een Rigol 1052E in de buurt van utrecht, waar ik een keer langs zou kunnen komen om deze van dichtbij te kunnen bekijken?

-

Springuin heeft wat ervaring met een waveace 214. De waveace serie is gebaseerd op de rigols, de software verschilt iets, maar dat is meer cosmetisch.
De waveace 214 reageert soms wat sloppy op het indrukken van de knopjes, bijvoorbeeld als je de triggersource instelt en je drukt dan op het knopje naast het beeldscherm om te veranderen van kanaal 1 naar kanaal 4 dan kan het zijn dat je een keer te vaak drukt omdat het display niet snel genoeg update. Je kunt wel het draaiknopje gebruiken, dat werkt iets beter.
Het instellen van de timebase gaat niet altijd zoals ik wil, soms als ik aan het knopje voor de horizontale positie draai schiet hij heel ver door en moet ik weer een tijd terugdraaien voordat ik weer ben waar ik was.
De pc-software om de plaatjes eruit te halen is uit het stenen tijdperk, dat is bij rigol wel beter als ik de screendumps van de rigol software bekijk.
Het is een aardige scope, maar de bediening en response kan beter.

Edit van 2012: misschien als iemand dit topic nog leest, wat aanvullende informatie: de WaveAce is niet gebaseerd op Rigol, waarop weet ik niet precies, maar hij lijkt meer op Owon. Inmiddels heb ik ook ervaring met Rigol en kan iedereen de Rigol aanbevelen, zelfs al was hij twee keer zo duur als de WaveAce. De Rigol reageert lekker snappy en werkt erg fijn. Een klein nadeeltje is dat bij de DS1052E de verticale kanaalinstellingknoppen gedeeld moeten worden tussen kanaal 1 en 2 en hij heeft een ventilator, niet vervelend, maar wel hoorbaar.

[Bericht gewijzigd door Springuin op zaterdag 28 januari 2012 16:52:28 (22%)

Ik heb de DS1052E een tijd geleden gekocht en ben er niets dan lovend over. Vooraf heb ik een vergelijkend warenonderzoek gedaan (ik zie februari 2009;)) met Owon:
http://www.uploadarchief.net/files/download/scoopjes.pdf

Conclusie toen: Het scherm is dan misschien kleiner, maar voor dat geld heb je van geen ander merk zoveel geheugen en zo'n hoge samplerate.

Is misschien nu anders, ik heb iig geen seconde spijt van de aankoop.

maar ik hoor ook dat het ding niet lekker werkt, traag, veel ghosting op het scherm e.d.

Ik kan dat niet be-amen

Woon helaas niet in de buurt van Utrecht.

Bier zonder alcohol is als een beha aan een waslijn: het beste is er uit!

Mijn verhaal is gelijk aan dat van Jordi, prima scoopje, ghosting heb ik niets van gezien, kan ook aan het contrast van het LCD liggen of een te lage omgevingstemperatuur. Het ding heeft een paar onhebbelijkheden, maar voor die prijs mag je daar niet over klagen. Als ik hem vergelijk met de Tek DSO3034 die ik op mijn werk heb, dan vind ik qua bediening de Rigol fijner, ook qua measure functies. Uiteraard is de DSO wel veel beter in het meet gedeelte, maar die scoop kost dan ook >12k€.

Sine

Moderator

Nop, sloppyness is misschien iets van oude firmware ( die je zelf kunt updaten overigens ) maar ik heb er totaal geen last van.

Die instap lecroy's zijn duidelijk rigols, icoontjes en layout zijn iets aangepast, maar in grote lijnen is dat het zelfde apparaat.

Dus ik zou ook voor de 1052E gaan ... O wacht... dat heb ik al gedaan ...