Beginner elektronica

Beste mensen,
eerst wens ik jullie allen een zalige kerst.

mijn vraag is kan mij iemand een tip geven voor een boek en een kit voor beginnende elektronica.

zou graag verschillende schakelingen maken en deze via pc (usb als dat mogelijk is) of uiteindelijk automatisch werkt en mss later nog robotica maar eerst maar mijn eerste stappen in elektronica maken.

heb een basis van elektrisch en ook elektronica maar dat is al lang geleden.

Ik hoop dat jullie een paar goede tips hebben en aub op low-budget

Kijk eens onder het knopje schakelingen: misschien staat er daar wat voor je tussen?

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Op 26 december 2010 14:42:09 schreef kalimari:

mijn vraag is kan mij iemand een tip geven voor een boek en een kit voor beginnende elektronica.

heb een basis van elektrisch en ook elektronica maar dat is al lang geleden.

Je kan een online cursus volgen of een boek kopen of uit de bibliotheek halen. (misschien is 'elektronica voor dummies' een aardig boek).

Edit: Hier is het linkje naar de starters set van voti waar Gamesbond (comment hieronder) het over heeft.
NB. het boek zelf zit er niet bij, maar dit kan je in de bieb huren of kopen.

"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." - Albert Einstein
Lambiek

Special Member

Koop een boek over de beginselen van elektronica en met wat schema's erin. Koop een breadboard en een handvol componenten, en een kleine voeding. Al spelenderwijs kom je vaak een heel eind, en dan steeds een stapje verder. :)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Breadboard

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik ben ook beginner en heb een bouwpakket bij conrad gehaald. Dat was heel leerzaam maar ben de instalatie cd kwijd geraakt. Maar bij conrad hebben ze leuke dingen voor weinig geld.Ik zou daar even kijken als ik jou was.

PS.gelukkig nieuwjaar alvats.

bij het boek "elektronica voor dummies" hoort ook een starter set van VOTI. Ben zelf ook begonnen met dit boek, was wel goed.

Enige overeenkomst tussen wat hierboven staat en de werkelijkheid berust op puur toeval

Inderdaad elektronica voor dummmies is een aanrader, staan ook handige lijsten in voor als je wilt spieken. Verder een duidelijke basiscursus

Eerst eens bedankt voor jullie goede tips en wens iedereen een goed nieuw jaar.

Ik heb intussen op internet 2 eBook's gevonden: "Elektronica voor dummies" en "The Art of Electronics". (alle twee in het Engels maar dat is ook weer goed om mijn Engels te oefenen :) ). Dit weekend al begonnen te lezen (met mijn Engels gaat het een beetje moeilijker) en valt best wel mee.

Op internet heb ik ook dit gevonden:

"Elektronica experimenteerkit voor de absolute beginner!
Artikelcode: KIT100m

Leer jezelf elektronica! De perfecte elektronica kit voor de absolute beginner met meer dan 160 onderdelen!"

Dit kit kost rond te 60 euro
Heeft iemand van jullie al ervaring ermee?

Of is het beter de stukken apart te koppen?

Ik wens jullie nog een fijne avond en nog eens bedankt voor jullie hulp

ps probeer eens een paar stukken uit mijn oude stereo te recyclen voor mijn eerste projectje

ik heb ook het boek elektronica voor dummies, maar dan gewoon nederlands.

Nee die kit heb ik geen ervaring mee.

Ikzelf heb alles met mijn opleiding geleerd en ben er thuis met een heleboel dingen dieper op ingegaan.

Het allereerst elektronica projectje van mij was de astabiele multivibrator op deze site.
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/15/lichteffecten/astabiele-…

we kregen dan een printje waar de onderdelen op gesoldeerd moesten worden. Maar er was wel 1 probleempje, er was geen plek voor de potmeter.
Zonder die potmeter werkt het ook wel, maar dan mochten we zelf een oplossing zoeken hoe we die ertussen kregen, als een soort van bonus opdracht:P

Een goede boeken aanrader is het boek: "Het elektronicaboek zonder titel" van elektor.
Hierin staat alles in uitgelegd op een laag niveau, dus voor de beginner. met leuke theorie en verschillende schakelingen.
Ikzelf gebruik dat boek vooral als naslag:P

ikzelf heb geen kit gekocht wanneer ik ben begonnen, maar ben toen gewoon zelf bij de locale elektronicazaak de componenten geen halen die ik nodig had. voor 60 euro had ik alles, inclusief breadboard, IC trekker, voetjes, weerstanden, torren,...

mijn eerste projectje was een 555 timer, daarna een 4017 looplichtje, en wat er nog stond in dat boek.

[Bericht gewijzigd door Gamesbond op zondag 9 januari 2011 11:45:16 (24%)

Enige overeenkomst tussen wat hierboven staat en de werkelijkheid berust op puur toeval

Het boek "Elektronica echt niet moeilijk" is ook zeer goed.