[newbie] verloop via breadboard?

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

Frederick E. Terman

Honourable Member

Is dit dan alles wat op het breadboard zit?

Het is niet ongebruikelijk een voedingsspanning op het breadbord aan te sluiten, voor het geval je daarop schakelingen wilt opbouwen.

Maar als de LED op pen 13 zit voor zijn plus, en er niets anders op het bordje zit, dan zou die + inderdaad kunnen vervallen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
benleentje

Golden Member

Op welke wijze loop de power over het breadbord?

Een breadbord is enkel een hoop contacten die op slime wijze met elkeaar verbonden zijn om zo op eenvoudigmogelijke wijze snel een schakeling op te kunnen bouwen.

http://www.student.mech.uwa.edu.au/upload/a/af/Breadboard_ATMega8.gif

http://www.student.mech.uwa.edu.au/index.php/Micro_crash_course/physic…
KIjk eens naar het plaatje zo lopen de verbindingen in het bordje. Je kan het in een aantal stukken onder verdelen de horizontale verbindingen die onder en boven zitten. En het midden gedeelte waar de verbindingen andersom lopen.
Omdat je vaak aftakt van de plus en terug naar de min is het handig dat die aan de zijkant over de hele lengte lopen. Zo heb je altijd snel een aftakking naar de plus of de min. De suply bestaat nu uit 4x plus en 4x min is handig als je met meerdere spanningen tegelijkertijd wilt werken. Maar je kan ze ook koppelen zoals op het plaatje.

De verbindingen in het midden zitten anders. Daar werk je op component aansluitingen. In het midden plaats je makkelijk een IC en dan heb heb je daarnaast nog per pin gelijk 4 aansluitingen vrij voor aansluitingen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
benleentje

Golden Member

Je hebt verschillende typen bords, bij deze zit er geen onderbreking. Dit bordje is de helft van degene ik eerder liet zien. Die is een mini breadboard.

Elektriciteit wil een stroom kring vormen. Let op het word kring dit betekend rond. M.A.W. De stroom moet vanaf het vertrekpunt weer terug komen. Daarbij gaat het dus van + naar -, maar dan wel van het originele vertrek punt.
Op je breadbord staat ook wel + en - maar dit is enkel om je te hepen het is dus niet de echte voeding. De echte voeding komt in jouw voorbeeld van de rode en zwarte draad van je arduno bord. De - achter de weerstand gaat niet naar rechts want waar zou dat dan naar toe moeten gaan er is daar niets waar de stroom naar toe kan.
De stroom gaat daar naar rechts terug naar de zwarte draad.

Er wordt een connectie naar pin 2 geplaatst, maar daarna isnog wel een resistor,

Graag enkel engels of anders de nederlandse woorden gebruiken voor resistor hebben we een goed nederlands woord.

Zo nu hebben we de hoofdstroom kring besproken die door de druk knop gaat. Er is echter nog een aftakking, die naar de ingang van de arduno gaat. Voor de stroom door de weerstand de eerste stroom kring dan is die door pin 2 een 2de stroom kring.
Je zou denken dat je de schakelaar direct op pin2 kan zetten. Dat gaat goed als je de button indrukt dan staat er 5V op pin2. Maar als je de button loslaat dan gebeurt er iets vreemds op pin2. Om een pin van een chip 0V te maken moet deze met de gnd verbonden worden maar er is helemaal geen verbinding als je de weerstand weg laat. Vandaar dat de schakelaar niet direct op pin2 kan maar dit altijd via een weerstand moet.

Als je meer wilt begrijpen over dit moet je eens op zoek gaan naar pull-down en pull-up weerstanden.

- Of wordt er vanaf pin 2 geen stroom geleverd omdat de button output levert in plaats van input zoekt?

Als een pin van een chip als input staat kan deze geen stroom leveren. Om de pin hoog te maken verbind je het direct of via een weerstand van max 10kΩ met de 5V.
Als je de pin laag wilt maken verbind je het direct of via een weerstand van max 10kΩ met de gnd.
Je kan ook de uitgang van een andere chip op de ingang aansluiten maar dan moet die wel 5V en 0V schakelen.

- Wanneer het stroom verloop onderbroken wordt door een een verbinding ergens naartoe, loopt de stroom dan nog wel verder over het breadbord? Deze situatie is te zien bij de button. Er wordt een connectie naar pin 2 geplaatst, maar daarna isnog wel een resistor, dus loopt de stroom gewoon door nadat het de connectie tegen kwam?

De stroom moet altijd een kring kunnen vormen terug naar zijn eigen supply. Kan dat niet dan loopt er ook geen stroom. Er mogen wel aftakkingen in de stroomkring zitten daar loopt dan wel minder stroom.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 28 december 2010 00:02:40 schreef benleentje:
Je hebt verschillende typen bords, bij deze zit er geen onderbreking. Dit bordje is de helft van degene ik eerder liet zien. Die is een mini breadboard.

Oke duidelijk :)

Op 28 december 2010 00:02:40 schreef benleentje:
Elektriciteit wil een stroom kring vormen. Let op het word kring dit betekend rond. M.A.W. De stroom moet vanaf het vertrekpunt weer terug komen. Daarbij gaat het dus van + naar -, maar dan wel van het originele vertrek punt.
Op je breadbord staat ook wel + en - maar dit is enkel om je te hepen het is dus niet de echte voeding. De echte voeding komt in jouw voorbeeld van de rode en zwarte draad van je arduno bord. De - achter de weerstand gaat niet naar rechts want waar zou dat dan naar toe moeten gaan er is daar niets waar de stroom naar toe kan.
De stroom gaat daar naar rechts terug naar de zwarte draad.

Oh op die manier wordt de stroomkring ook gesloten, snap het :)
Ik ben nog steeds een beetje in de war over de pins die stroom leveren, zolang een pin voor output gebruikt wordt levert deze ook stroom toch?

Op 28 december 2010 00:02:40 schreef benleentje:
[...]Graag enkel engels of anders de nederlandse woorden gebruiken voor resistor hebben we een goed nederlands woord.

Excuses, ik kon niet op het woord komen.

Op 28 december 2010 00:02:40 schreef benleentje:
Zo nu hebben we de hoofdstroom kring besproken die door de druk knop gaat. Er is echter nog een aftakking, die naar de ingang van de arduno gaat. Voor de stroom door de weerstand de eerste stroom kring dan is die door pin 2 een 2de stroom kring.
Je zou denken dat je de schakelaar direct op pin2 kan zetten. Dat gaat goed als je de button indrukt dan staat er 5V op pin2. Maar als je de button loslaat dan gebeurt er iets vreemds op pin2. Om een pin van een chip 0V te maken moet deze met de gnd verbonden worden maar er is helemaal geen verbinding als je de weerstand weg laat. Vandaar dat de schakelaar niet direct op pin2 kan maar dit altijd via een weerstand moet.

Om terug te komen op een eerdere vraag, de stroom volgt dus na de knop de aftakking naar pin 2, maar volgt ook sowieso de baan verder naar de weerstand? De stroom wordt niet via de aftakking volledig afgevoerd van het breadbord?

Op 28 december 2010 00:02:40 schreef benleentje:
Als een pin van een chip als input staat kan deze geen stroom leveren. Om de pin hoog te maken verbind je het direct of via een weerstand van max 10kΩ met de 5V.
Als je de pin laag wilt maken verbind je het direct of via een weerstand van max 10kΩ met de gnd.
Je kan ook de uitgang van een andere chip op de ingang aansluiten maar dan moet die wel 5V en 0V schakelen.

Bedankt, dat beantwoord m'n vraag over de 2 krachtbronnen (stukje over input) :)

Bedankt voor de opheldering!

benleentje

Golden Member

zolang een pin voor output gebruikt wordt levert deze ook stroom toch?

Ja. Maar dit is toch niet hetzelfde als de 5V van je voeding. Een chip kan 5V op zijn uitgang zetten maar doet dit via hele kleine transistors en deze kunnen dus maar weinig stroom leveren. Als ik me niet vergis kan deze atmell chip op het arduno bord max 40mA leveren maar het is beter daar verder onder te blijven. M.A.W. je kan prima een ledje aansluiten op de uitgang maar geen lamp, relais of buzzer. Als je dat wilt doen moet dat via een extra transistor.

Om terug te komen op een eerdere vraag, de stroom volgt dus na de knop de aftakking naar pin 2, maar volgt ook sowieso de baan verder naar de weerstand? De stroom wordt niet via de aftakking volledig afgevoerd van het breadbord?

Stroom kan nooit in het niets verdwijnen dus het kan niet afgevoerd worden via het breadboard.

De stroom zoals je die getekend hebt klopt tot aan de weerstand. Voor de weerstand splits het zich in 2 richtingen (als we ervan uitgaan de de drukknop is ingedrukt.
De eerste stroom kring is door de weerstand via het breadboard terug naar de zwarte draad.
2de stroom kring is via pen2 de chip in. En daar word het door de chip verder verwerkt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 28 december 2010 01:06:25 schreef benleentje:
[...]Ja. Maar dit is toch niet hetzelfde als de 5V van je voeding. Een chip kan 5V op zijn uitgang zetten maar doet dit via hele kleine transistors en deze kunnen dus maar weinig stroom leveren. Als ik me niet vergis kan deze atmell chip op het arduno bord max 40mA leveren maar het is beter daar verder onder te blijven. M.A.W. je kan prima een ledje aansluiten op de uitgang maar geen lamp, relais of buzzer. Als je dat wilt doen moet dat via een extra transistor.

Oh aha op die manier. M'n slechte kennis van natuurkunde nekt me hier een beetje met al die technische termen en eenheiden. Hopen dat ik dat tijdens het oefenen met de arduino een beetje zal leren. Ik was ook zeer slecht in wiskunde maar nu ik een opleiding volg waar programmeren een belangrijke rol speelt is dit al verbeterd.

Stroom kan nooit in het niets verdwijnen dus het kan niet afgevoerd worden via het breadboard.

De stroom zoals je die getekend hebt klopt tot aan de weerstand. Voor de weerstand splits het zich in 2 richtingen (als we ervan uitgaan de de drukknop is ingedrukt.
De eerste stroom kring is door de weerstand via het breadboard terug naar de zwarte draad.
2de stroom kring is via pen2 de chip in. En daar word het door de chip verder verwerkt.

Dit stukje verwoorde ik een beetje verkeerd. Ik bedoelde dat de stroomkring werd weggeleid door de verbinding naar de arduino. Maar als mijn tekening klopt gebeurd dat dus niet en loopt de stroom door beide de verbinding naar de arduino en door naar de gnd.

Ik wil iedereen bedanken voor de reacties, heb in 1 dag een hele hoop opgestoken. Zodra ik tijd heb ga ik weer verder met experimenteren en ik weet zeker dat de kennis die ik in deze topic heb opgedaan veel duidelijkheid zal scheppen :)