electrical storm
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." - Albert Einstein
Hoi allen,
Ik heb zojuist een schok(je) gekregen door de stekker van een zelfgebouwde 'led lamp' op 230 volt aan te raken terwijl deze al (ongeveer) 20 seconde geleden uit het stopcontact gehaald was
!!
Het schema is een uitbreiding van het schema van de 230v led van deze site. Ik heb er een tuimelscakelaar bij gedaan om te kunnen switchen tussen 4 IR leds en 6 normale leds. (de middelste pin van de schakelaar is aangesloten op het punt waar normaal de diode, weerstand en condensator samen komen en de ander twee pinnen gan ieder naar een groep leds)
Hierbij staan steeds de helft van de leds in serie en de andere helft antiparallen aan de eerste helft: dus er staan twee IR leds in serie en twee andere staan ook in serie, maar antiparallel aan de eerste twee.
De diode is weg gelaten, omdat de antiparalelle leds zijn functie overnemen.
Zelf denk ik toch dat het niet (geheel) aan mijn print ligt, omdat als ik naar het schema kijk, dan zie ik een ongesloten kring (met een al dan niet geladen condensator) die je wel sluit als je beide pinnen van de stekker vast pakt/ verbindt. Is deze conclusie juist of ligt het toch ergens anders aan?
@ Mods: Als ik gelijk heb is dit misschien even handig om te vermelden bij het schema, zodat de ander die dit schema gaan bouwen zich niet rot schrikken.
Post scriptum: over de sterkte van de schok kan ik niet oordelen, omdat ik nog nooit eerder een schok heb gekregen van iets anders dan een kortgesloten baterij of een ontstekingselement van een aansteker.
Het gaat overigens nog prima met mij, maar het was wel even schrikken.....
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Eigenlijk hoort er een hoogohmige weerstand over de condensator. Die zal de C ontaden als je de stekker uittrekt.
Hugo Welther
Moderator
Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Soldeer een weerstandje van 470k of groter in waarde over de condensator. De condensator ontlaadt zich dan over de weerstand als de spanning wordt afgeschakeld.
Een schok of langdurig aan de 230V (been there, done that) voelt wel anders dan dit schokje van de condensator.
Gaat die weerstand tijdens het normaal bedrijf dan ook meer stroom verbruiken als moest die er niet staan, of enkel bij 't ontladen?
Hugo Welther
Moderator
Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Ik heb het al aangepast. Toch iets veiliger.
Die extra weerstand zorgt voor een kleine toename in stroomverbruik tijdens bedrijf. Dit is ongeveer 40µA extra.
In theorie zorgt de weerstand inderdaad voor meer energieverbruik, echter dit is verwaarloosbaar laag.
U^2/R = 0.11W
Per jaar: (0.11*24*365)/1000 = ca/ 1 kwh
(In andere woorden: 25 eurocent per jaar voor wat veiligheid)
Je zou zelfs de normen op kunnen zoeken omtrend ontladingsweerstanden.
[Bericht gewijzigd door necessaryevil op (14%)]
electrical storm
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." - Albert Einstein
Bedankt voor de tip, ik zal de weerstand zeker over de condensator plaatsen.
@ Hugo: Ik vermoede al dat dit niet hetzelfde voelt als dat je twee spijkers in het stopcontact steekt 
Ohja, is idd een rechtvaardige keuze voor veiligheid dan, bedankt.
Heb zelf nog eens aan de 2 pinnen van de 230 gehangen onlangs en da's idd niet fijn!
[Bericht gewijzigd door Pieter-Jan op (11%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Let wel dat er aan die weerstand dezelfde eisen worden gesteld qua spanningsvastheid als aan de condensator waar hij overheen staat. Ik denk richting 700VDC. Een simpel kwartwattertje zou wel eens snel stuk kunnen zijn aangezien dat vaak niet verder komt dan 250VDC.
@SparkyGSX: ik zou zelf nog een stapje hoger gaan met overdimensioneren, maar eigenlijk moet je dan de datasheets bekijken van de weerstanden die je wilt gaan gebruiken.
@Hugo Welther: ik vrees dat er een doublure is ontstaan in de nummering van de onderdelen...
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Op 7 januari 2011 20:18:21 schreef Pieter-Jan:
Ohja, is idd een rechtvaardige keuze voor veiligheid dan, bedankt.Heb zelf nog eens aan de 2 pinnen van de 230 gehangen onlangs en da's idd niet fijn!
dan helpen veiligheidsschoenen ook niet meer , maar je voelt je dan wel opgelat(d)en
ook met een boormachine of stofzuiger als hij zelfs nog draait de stekker niet voelen
[Bericht gewijzigd door Franssel op (11%)]
Bert_mc
Suffering from wiseass oneliner blackout
Dit fenomeen is niet beperkt tot zelfbouw. De li-ion batterijlader van mijn Canon camera doet het zelfs: je trekt hem uit en neemt de stekker vast, en je bent zo wakker.
electrical storm
@ maartenbakker: kan het echt niet met twee kwarters uit de E12 serie ?
Is het max vermogen niet gewoon P=Umax2/R = 3252/470000= 0,225 watt.
Dan is een halve watt toch wel genoeg (of desnoods met twee van 470k in serie dan is het vermogen ook nog eens gehalveerd) ?
Ik heb namelijk geen 1w (metaalfilm) weerstand in die hoge waardes, aangezien het vermogen vaak vrij laag is bij een hoogohmige weerstand. En om voor 1 weerstand naar de elektroboer te gaan is een beetje overdreven, dus zou ik moeten wachten totdat ik weer een grotere bestelling heb....
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het gaat niet om het vermogen. Ik gok dat je met 2 halfwatters in serie wel redelijk wegkomt al zal je nog steeds een datasheet moeten raadplegen om dat zeker te weten.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (70%)]
electrical storm
Ik heb even de Datasheet bekeken en die zegt: 250V max working voltage (en 500v max overload voltage). Dus bij twee weerstanden in serie moet het wel lukken (hierbij deelt zich de spanning, dus er komt Maximaal 162,5 volt over een weersand te staan en dit kan hij hebben)
iedereen bedankt voor de tips
maartenbakker
Golden Member
De condensator die eraan parallell staat zelfs tegen 2kV, en dat er 162,5V over komt te staan per weerstand klopt natuurlijk ook niet, maar in de praktijk kom je er een heel eind mee.