Techneuten.
Een paar jaar geleden heb ik de Aktieve 80W Subwoofer uit de elektuur van 4/96 gebouwd. Deze heeft mij tot voorheen trouw dienst bewezen.
Helaas is hij nu defect en kom ik er zo niet meer uit wat betreft de reparatie. Hierbij vraag ik u om hulp of ideëen. Op http://www.tofnet.nl/images/SW_eind_trap.gif staat het bij behorende schema.
Volgens mij zit het in het spannings versterkings gedeelte (voor in het schema), en wel om de volgende reden. Links bij R1 komt het signaal van het filter de eindversterker binnen. Wordt van gelijkspanning ontdaan door C1 en komt op pen3 van IC1(AD847JN). Op pen 3 meet ik netjes met de scope, het gefilterde input signaal.
Nu heb ik twee situaties
1. oude opamp:
Upen6(IC1) is -17V= in plaats van 0V=, Upen3~ wordt wel versterkt, alleen van de sinus maakt hij een 36Vtt blokspanning(Upen6). IC1 wordt hier blijkbaar niet beperkt in mate van versterking. WEL GELUID, NIET OM AAN TE HOREN.
2. Nieuwe opamp(s)
Upen6(IC1) is nu wel 0V= alleen nu komt er op Upen6 helemaal geen signaal uit. Ook geen vervormd signaal. GEEN GELUID.
Bij zowel situatie 1 als 2:
Varieert het ingangs signaal van sterkte, aangezien de Uversterker(IC1) op een vaste versterking ingesteld staat.
Bij het meten had ik het ingangs signaal ingesteld op 200mVtt.
IC1 wordt netjes op pen7 van +18,45V= en op pen4 van -19,05V= voorzien.
De terug koppeling van IC1 van pen 6 naar 2 (22pF+100K) lijkt in ieder geval wel goed. (100k is nagemeten en 22pF is tijdelijk vervangen voor een 22nF, en geen verbetering)
Wat zou het volgens jullie nog kunnen zijn? Daar een nieuwe opamp geen verbetering met zich mee brengt, zelfs helemaal geen geluid.
Het lijkt me stug dat ze allebei het fabrieks af niet doen.
Verdere globale uitleg van schema. R3 en R4 zijn voor de IC1 bias stroom compensatie (geen gelijk spanning op de uitgang)T2 en T3 zijn medium power drivers, T4,5,6 en 7 zijn de eind transistoren. T1 zorgt voor een goede ruststroom van de eindtransistors. Deze heeft een negatieve temperatuurs coëfficient (In nederlands temp omhoog? ruststroom omlaag, dus koelt de versterker sneller af. En meest rechts zit een inschakel vertraging.