Aktieve 80W Subwoofer Defect (elektuur 4/96)

Techneuten.

Een paar jaar geleden heb ik de Aktieve 80W Subwoofer uit de elektuur van 4/96 gebouwd. Deze heeft mij tot voorheen trouw dienst bewezen.

Helaas is hij nu defect en kom ik er zo niet meer uit wat betreft de reparatie. Hierbij vraag ik u om hulp of ideëen. Op http://www.tofnet.nl/images/SW_eind_trap.gif staat het bij behorende schema.

Volgens mij zit het in het spannings versterkings gedeelte (voor in het schema), en wel om de volgende reden. Links bij R1 komt het signaal van het filter de eindversterker binnen. Wordt van gelijkspanning ontdaan door C1 en komt op pen3 van IC1(AD847JN). Op pen 3 meet ik netjes met de scope, het gefilterde input signaal.

Nu heb ik twee situaties
1. oude opamp:
Upen6(IC1) is -17V= in plaats van 0V=, Upen3~ wordt wel versterkt, alleen van de sinus maakt hij een 36Vtt blokspanning(Upen6). IC1 wordt hier blijkbaar niet beperkt in mate van versterking. WEL GELUID, NIET OM AAN TE HOREN.

2. Nieuwe opamp(s)
Upen6(IC1) is nu wel 0V= alleen nu komt er op Upen6 helemaal geen signaal uit. Ook geen vervormd signaal. GEEN GELUID.

Bij zowel situatie 1 als 2:
Varieert het ingangs signaal van sterkte, aangezien de Uversterker(IC1) op een vaste versterking ingesteld staat.
Bij het meten had ik het ingangs signaal ingesteld op 200mVtt.
IC1 wordt netjes op pen7 van +18,45V= en op pen4 van -19,05V= voorzien.

De terug koppeling van IC1 van pen 6 naar 2 (22pF+100K) lijkt in ieder geval wel goed. (100k is nagemeten en 22pF is tijdelijk vervangen voor een 22nF, en geen verbetering)

Wat zou het volgens jullie nog kunnen zijn? Daar een nieuwe opamp geen verbetering met zich mee brengt, zelfs helemaal geen geluid.
Het lijkt me stug dat ze allebei het fabrieks af niet doen.

Verdere globale uitleg van schema. R3 en R4 zijn voor de IC1 bias stroom compensatie (geen gelijk spanning op de uitgang)T2 en T3 zijn medium power drivers, T4,5,6 en 7 zijn de eind transistoren. T1 zorgt voor een goede ruststroom van de eindtransistors. Deze heeft een negatieve temperatuurs coëfficient (In nederlands temp omhoog? ruststroom omlaag, dus koelt de versterker sneller af. En meest rechts zit een inschakel vertraging.

Rare jongens die Electronen
Hugo Welther

Moderator

De terug koppeling van IC1 van pen 6 naar 2 (22pF+100K) lijkt in ieder geval wel goed. (100k is nagemeten en 22pF is tijdelijk vervangen voor een 22nF, en geen verbetering)

Dit heeft niks met de versterking te maken maar is een frequentiecompensatie

De versterking wordt geregeld door R6. Overall tegenkoppeling.

Het lijkt erop dat één van de IGBT's of één van de drivers er uit ligt.

Maak R6 eens los en zet signaal op de ingang. De opamp versterkt dan oneindig en geeft blokgolfjes op de uitgang Pin6.
Gebeurd er niks is je nieuwe opamp dood.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Hugo,

Ik heb het voor de zekerheid nog eens na gemeten. met het volgende resultaat.

De oude opamp geeft idd een blokspanning, allen de 0 ligt zoals in situatie 1 beschreven nog steeds op -17V

De nieuwe opamps sturen beiden helemaal niks uit. Net als situatie 2, alleen nu met R6 los, deze had ik ondertussen ookal los liggen. Maar dit was wel een goede tip om de nieuwe opamps mee te controleren. 2x nieuw en 2x defect dus....

Bij de oude komt er wel wat uit(blokspanning), alleen Upen6 is -17V= enig idee hoe ik dat kan corrigeren naar 0V?

En hoe check je de eindtorren insulated gate is volgens mij moeilijk te meten..

Hugo Welther

Moderator

Laat IC1 eens weg en meet alle spanningen op de aangegeven punten 'A' t/m 'G'.
Zijn alle punten 'D' in de eindtrap en bij de drivers dan 0V?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

De waardes met IC1 eruit.
De 0V meetpunten:
D (tussen R18 en R22) is -69mV
D op IC1 pen6 is -1V
D op LS+ = 0V

C R18= +186mV
C R22= -214mV
C Regelbaar mbv. P1 target 200mV.

G = 1,573V (in spec.)

B(T7) = 2,1V
B(T5) = 1,85V (beiden binnen spec)

B(D3)=1,8V deze zou 10V moeten zijn...
B(D4)=2,1V "

A(R26)=0,634 target 22mV
A(R28)=0,644 "

Ruststroom kan nog steeds ingesteld worden dus lijkt T1 in orde.?
Over R22 en R18 staat ong. 200mV, T2 en T3 lijken mij dan te werken.

Houden we alleen T5 en T7 over... (T4 en T6 zitten er bij mij niet in)

Andere missers bij de zeners D3 en D4 geen 10V? en nog steeds -1V op uitgang van IC1?

Rare jongens die electronen.

update: heb nu een 3e opamp gekregen en deze gedraagt zich net als mijn originele. Maw die 2 die ik tussendoor heb gekregen waren wel degelijk defect.

Met 1 van de twee werkende opamps erin, heb ik op IC1-p6 een U van ongeveer -17V(terug koppeling van R6 los, evenals de uitgang van IC1-p6 vanaf punt D.)

Is dit normaal, dat als je de terug koppeling van een Opamp los haalt, dat hij dan oneindig versterkt(dit klopt nog) maar dan start op -17V ipv. netjes op de nullijn? (ook met geen signaal)

Het lijkt dus verder in het schema te zitten. Als ik de eindtrappen er uit soldeer, kan ik dan zien of de voorversterker bijvoorbeeld nog wel in tact is? (T2 en T3.)

High met Henk

Special Member

hmm stomme opm. maar volgens mij (nog niet doen, wil eerst 2nd opinion) kun je IC 1 eruit halen. Als je een sinusje aanbiedt op pen6, moet hij het doen. Zal niet ideaal zijn, maar het is dan een transistor trap zonder driver, kun je dat alvast checken

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Hugo Welther

Moderator

IC1 er even uitlaten moeten kunnen.
Je moet dan wel een flinke sinus aanbieden. De AD847 kan bijna rail-to-rail uitsturen.

Overigens staat die AD847 in dit ontwerp op de max. van zijn specs ingesteld. De voedingsspanning mag maximaal + en - 18V zijn.

Meet voor de lol eens R8, R9, R10 en R11 door. Over beide zenerdiodes meet je + en - 18V?

Als ook -17V op de uitgang van de op-amp hebt terwijl deze los is gekoppeld van de rest van de versterker, moet het in de schakeling rond de AD847 zitten.

High met Henk

Special Member

lijkt me idd slim om de voortrap en eindtrap ff apart te meten.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???