Stereo Led VU-meter

Beste,
Voor school moet ik een Led Vu-meter maken.
Op de site heb ik dit schema gevonden:
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/59/audio/led-vu-meter.html
Ik dacht er zo 2 te maken voor links en rechts, en deze plaatsen op 1 printplaat. En ook een schakelaar in te voegen tussen pin 3 en de 9.
Nu heb ik hier nog wat vragen over, want ik heb enkel de mono proberen maken op mijn breadboard, en dit deet na enkele pogingen steeds niets.

1. Dus als je het in bar-weergave wil moet je gewoon pin 9 met de plus verbinden?

2.Ik heb ergens gelezen dat een ic: LM3916 veel beter is voor Audio ipv een LM3915. is dit waar?

3.ten slotte wat kan ik verkeerd gedaan hebben? en hebben jullie nog tips voor mij?

Alvast bedankt
Tom

1: krek
2: wat is "veel beter". De 3914/15/16 hebben gewoon een verschillende schaalindeling. Lees de datasheets.
3: van alles. Controleer alle verbindingen nog eens, controleer of je niet ergens kortsluiting hebt gemaakt, controleer of je de polariteit van de onderdelen goed hebt, controleer je voedingsspanning en controleer je input.

Just find out what you like and let it kill you

Merci voor het snelle antwoord.Wat bedoel je met krek?
en je ingang moet je toch aan de plus en de min van het signaal hangen hé?

Mvg
Tom

Op 14 januari 2011 23:29:53 schreef Pablo56:
Merci voor het snelle antwoord.Wat bedoel je met krek?
en je ingang moet je toch aan de plus en de min van het signaal hangen hé?

Mvg
Tom

niet van het signaal, gewoon van je voeding...

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

ja maar als ik de draden van een stereojack-plug ontmantel.
Moet ik het signaal dan tussen de + en - van 1 enkel signaal plaatsen?
Ik heb vandaag het nog een paar keer geprobeerd, maar het lukt me niet om het te late werken.

Merci !

Hoi,

Niet tussen maar aan ....

van je stereo jackplug gebruik je een mono kant en daarbij aansluiten .

Dus je aansluiting van je vu meter komt parallel aan een mono aansluiting(1 kern en massa draad).

De ingang van de vu meter zou ook met een natte vinger moeten werken, dus gewoon de ingang (zonder massa) aanraken met een natte vinger.

Als je schakeling het niet doet zul je alle aansluitingen moeten controlleren

evt. de voeding spanning meten , en anders je schakeling nog een keer opbouwen.

bert

bouw de schakeling eens opnieuw op, en als het kan ook op een ander deel van je breadboard. daarmee sluit je uit dat je problemen hebt door een slecht breadboard contact.
Beschik je over een scoop?

Enige overeenkomst tussen wat hierboven staat en de werkelijkheid berust op puur toeval

Alvast bedankt voor de reacties.
Ik zal nog eens opnieuw beginnen en testen met een natte vinger ;)
Op school in ons lokaal hebben we oscilloscopen, zou ik dan een veranderlijk signaal moeten hebben tussen massa en pin 5?
Ik loop al een beetje voor en heb erjuist een schema voor de stereo geschreven.
Kan iemand dit eens nazien?
Ik kan hier mijn gescande schema niet kwijt, dus misschien via mail?
Merci
Pablo56

Je moet je schema eerst even uploaden via een image hoster zoals uploadarchief.net en dan via de tags hier op het forum posten. Zie de FAQ voor meer info.

Oke, Bedankt!
http://www.uploadarchief.net/files/download/led%20vu%20meter.png

S2 en S3 zijn voor BAR/DOT.
Klopt dit?
Moet dit voor stereo een 4.4µF buffercondensator zijn?
Mvg
Pablo56

Arco

Special Member

Nee,

2x 2µ2 ; 1 bij ieder ic...
Evenveel groene als rode leds is wel ongebruikelijk, meestal maar 2 of 3 rode...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

S2 en S3 zijn goed getekend. als je nu S2 en S3 sluit dan staat hij in dot mode.

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Ik zie geloof ik ook gele?

En ik heb zelf niet zulke goede ervaringen met dat schema. Dot mode en bar mode zien er niet mooi uit, dat komt omdat het signaal wisselspanning is. Je zou eerst moeten gelijkrichten en dan afvlakken met een condensator voor het mooie (met een belasting eraan in de vorm van een weerstandje, anders loopt de condensator nooit meer leeg).

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

correct, 5groene 3gele en 2 rode ;)

Dus ik plaats nog een condensator tussen de 2 IC's?

Helaas is het niet zo simpel... Er zou voor het mooie een circuitje voor moeten met een enkelzijdige gelijkrichter op basis van een opamp en tussen de opamp en de LM391X een RC filtertje.

Maar niet getreurd, het hoeft niet! Alleen zal dot mode niet echt zichtbaar dot mode zijn, doordat de muziek eigenlijk wisselspanning is kan je oog de dot niet meer volgen.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Echt?
Hmm.. dat is jammer..
Zie je dan helemaal niets in Dot? of toch iets?
Pablo56

Je ziet wel iets maar het is niet helemaal dot omdat je ogen het niet zo snel kunnen op nemen. Die maken er weer een soort bar van.

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Met andere woorden: die dot staat dus snel op en neer te springen
waardoor het voor het oog een korte balk lijkt.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

Op 15 januari 2011 16:58:57 schreef Benadski:
Helaas is het niet zo simpel... Er zou voor het mooie een circuitje voor moeten met een enkelzijdige gelijkrichter op basis van een opamp en tussen de opamp en de LM391X een RC filtertje.

Maar niet getreurd, het hoeft niet! Alleen zal dot mode niet echt zichtbaar dot mode zijn, doordat de muziek eigenlijk wisselspanning is kan je oog de dot niet meer volgen.

Ik heb vandaag de schakeling (mono) eens op een print gemaakt.
deze werkt goed :D
Maar inderdaad, de dot-mode trekt er niet op.
kan je mij er meer info over geven?
Ik weet niet echt veel van opamp's
alvast bedankt !!

Heeft niemand een schema van
een enkelzijdige gelijkrichter met opamp's ?
Ik kan ze nergens vinden online :/

Kijk hier eens. Het eerste schema voldoet aan je wensen, als je een kleine condensator (1µF bv.) parallel aan R2 plaatst. Die maakt het gedrag v/d dot wat rustiger. Maak R2 wat groter, als het nóg rustiger moet, of kleiner in het andere geval. Of vervang R2 meteen door een instelpot van 47k.
Het ideaal is, dat je de opamp voedt met een symmetrische voeding. Maar als je een opamp gebruikt die overweg kan met ingangsspanningen die gelijk zijn aan diens negatieve voedingsspanning (CA3140, LM324), kan je hem enkelzijdig voeden. Plaats dan wel een weerstand tussen IN en R1, en plaats een Schottky-diode parallel aan R1 - met de anode aan GND. Die beschermt de ingang v/d opamp tegen negatieve spanningen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 14 januari 2011 23:29:53 schreef Pablo56:
Merci voor het snelle antwoord.Wat bedoel je met krek?

Correct

Just find out what you like and let it kill you

badankt voor alle reactie's !!
Ik heb een gelijkrichter gemaakt op basis van een UA741CP met een potmeter en daarover een elco van 1µ .
ik hing hem serie na de ingang van de vu-meter (lijkt mij logisch)
Maar deze wekt blijkbaar zelf ook een frequentie op ? want bijna alle leds lichten al op :/
En de IC LM3915 wordt ook relatief heet !!
( Ik heb 2 voedingen gebruikt )
Ik had echt gehoopt dat het ging lukken :/
Iemand raad aub?
Hoe krijg ik de Dot-mode optimaal ?
( mag op basis van opamps, maar als het mogelijk is toch een duidelijk schema)

Mvg
Pablo

Kun je een schema tekenen van hoe je het precies hebt aangesloten? Misschien zit er iets niet goed...

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op 29 januari 2011 16:56:40 schreef Benadski:
Kun je een schema tekenen van hoe je het precies hebt aangesloten? Misschien zit er iets niet goed...

Van de printplaat zelf? of al de verbindingen tussen de printplaten ( Vumeter, opamp gelijkrichter,... )

Alvast bedankt !!