Geluidseffecten mp3 spelers modelspoor

Hoi,
Ik weet niet zoveel van elektronica, vandaar dat ik ook hier ben beland voor een beetje hulp.

Op een modelspoorbaan wil ik op een goedkope manier geluidseffecten toevoegen. Deze worden ingebouwd/weggewerkt op diverse plaatsen in het landschap. Dus niet in een rijdende trein. De geluiden zullen max. 30 sec. duren denk ik. En het zou mooi zijn als de voorbijrijdende trein het geluid activeert, maar wellicht is dat erg bewerkelijk, zeker voor een beginner.

Ik had zelf het volgende idee (even zonder activatie door de trein):
Per geluid gebruik ik een mp3 speler. Deze haal ik uit elkaar en monteer aan de play knop een schakelaar, welke ik leid naar een bord waarop alle knoppen samenkomen. Zodat alle geluiden vanaf 1 plek in te schakelen zijn. Dan uiteraard een kleine luidspreker op de plaats waar ik het geluid wil horen. (misschien de luidspreker uit een oude mobiele telefoon, omdat 'klein' natuurlijk makkelijker is weg te werken in het landschap, maar aan de andere kant geeft dit misschien weer te weinig volume.) De mp3 spelers sluit ik middels een 1,5 V adapter gewoon op 220 aan.

Kan dit? Zie ik iets over het hoofd?

Voor activatie door een langsrijdende trein had ik het volgende in gedachten:
Heb nog een instelbare bewegingssensor. Deze zou ik als schakelaar kunnen gebruiken. Probleem hierbij is dat de schakelaar van de mp3 speler eerst lang ingedrukt moet worden om de mp3 speler aan te zetten en daarna nog een keer kort om de track te starten. Weet niet hoe ik dit kan veranderen.
Ik kan ook 1 knop maken waarmee alle mp3 spelers aangaan (als er stroom op een speler komt, schakelt hij ook automatisch aan). En daarna de play functie door bewegingsmelders laten regelen. Probleem hierbij is dat een mp3 speler na een aantal seconden automatisch uitschakeld.
Daarnaast komt nog dat een bewegingsmelder enerzijds te lang contact geeft wat overeen komt met het lang ingedrukt houden van de play knop en de mp3 speler dus uitschakeld ipv de track laat starten en anderzijds wanneer ik de lengte van dit contact instel op minimaal de trein nog steeds aan het voorbij rijden is en dus de schakelaar blijft activeren en daardoor de track voortdurend op play dan wel pauze zet.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is wat ik bedoel en emand mij kan helpen.

Groetjes,
10us
Je bent een half jaar te vroeg! Ik hoop tegen die tijd een AVR gestuurde micro-SD wave speler gemaakt te hebben met ondersteuning van meerdere geluiden en zelfs lichteffecten erbij. Dat betekent eindelijk iets beters dan die rotte ISD chips en meer mogelijkheden dan met een MP3 spelertje.

[Bericht gewijzigd door Benadski op 15 januari 2011 00:57:40 (23%)]

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Ik heb iets soortgelijks gemaakt op deze manier: De mp3 speler stond continu aan, op repeat. Het eindversterkertje werd door een bewegingsmelder geactiveerd. Het gevolg is wel dat je dan midden in het geluid valt. Afhankelijk van het soort geluid dat je wilt afspelen is dat geen probleem. Het versterkertje blijft ongeveer 1 minuut na activatie aan, daarna slaat het weer af. Ik had alles (aparte voeding voor versterkertje, mp3 speler en bewegingsdetector) op 1 print / 1 trafo.

Klik
Ik heb een signature dus ik ben
timberleek

Golden Member

ik weet niet of je het geld er voor over hebt, maar ik denk dat dit precies is wat je zoekt:
http://www.sparkfun.com/products/9715

op een sd kaartje kun je tot 18 geluidsfragmenten zetten en die kun je elk triggeren wanneer je wilt. De uitgang is alleen wel line niveau, dus er moet nog wel een klein versterkertje achter.

zoiets is mogelijk al prima:
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/4/audio/1-watt-ve...erker.html

dan kun je gewoon zelf kiezen hoe moeilijk je het wilt maken. het kan gewoon met knopjes eraan maken die je op het controlebord maakt. of je kan schakelingen gaan toepassen die de trein kan detecteren op een bepaald punt en zo het juiste fragment starten.
bijvoorbeeld een sensor net voor een overgang zodat je van die overgang bellen hoort.

edit:
en hij heeft gewoon een mooie adapteraansluiting

[Bericht gewijzigd door timberleek op 15 januari 2011 01:10:50 (26%)]

Zo, jullie zijn snel met antwoorden zeg. Dank u!

@ Benadski: ik heb geen haast hoor. Hoewel ik niet weet wat AVR of ISD chips zijn. ;)

@ Willis: je tweede link kan ik niet openen. Je eerste link begrijp ik niet helemaal. Wat is het voordeel van dit bouwpakket ten opzichte van een gewone mp3 speler?

@ Flagada: daar heb ik idd ook over gedacht, maar het is niet voor alle geluiden mogelijk.

@ timberleek: dat lijkt idd precies wat ik zoek. Het kost wel wat, maar als ik voor elk geluid een oude mp3-speler moet regelen, zal het waarschijnlijk ook ongeveer zoveel gaan kosten.
Misschien vraag ik iets onmogelijks, maar is het met dit apparaatje op de één of andere manier ook te doen om elk geluid op een eigen luidspreker te laten horen? Zodat het 'overweggeluid' ook bij de overweg te horen is en de luidende klokken bij de kerk enz.

Om nog even terug te komen op het mp3-speler idee. Is het niet mogelijk om de automatisch uitschakeling weg te halen, zodat de mp3 speler aanblijft. Een onderdeel van het printplaatje verwijderen ofzo? Zoals ik al zei ik heb hier geen verstand van, waarschijnlijk is het niet zo simpel.

[Bericht gewijzigd door 10us op 17 januari 2011 10:56:50 (15%)]

timberleek

Golden Member

ik denk niet dat dat bordje uitstuurt naar meerdere uitgangen.
Nee helaas, met die mp3-trigger gaat dat niet. Ik heb dat boardje, en hij heeft maar 1 uitgang.
"Of all the things I've lost I miss my mind the most"
Als je maar 1 geluid tegelijk wil afspelen, kun je het geluid uit dat MP3-bordje naar verschillende speakers sturen en op eenzelfde manier als Flagada zorgen dat er slects 1 speaker tegelijk actief is...

Als je toch voor 'echte' MP3 spelers gaat: veel van die MP3 spelers hebben wel een mogelijkheid om de auto-shutdown uit te zetten via een instellingen menu; het zal echter per MP3 speler andsers zijn