lapbot: Robot en laptop

Euh welke tor heb je gebruikt, als je motoren veel stroom gebruiken moet je andere nemen. En welke software heb je genomen? Of heb je gewoon even zonder LPT gedaan? Hou er rekening mee dat de lpt maar 10mA levert.
Ik zou voor de veiligheid toch een optocouoler gebruiken, en het systeem met 255 combinaites gebruiken, dat ik in het ander topic poste.

En heb je een motoren met vertraging gebruikt?
Als motoren zal ik deze gebruiken.

Veel succes!

wij hebben thuis van dat oude fischer technik en daar zaten twee grote motoren bij.
maar deze konden de 3.5 kg van de laptop niet aan

groet peter alvast bedankt

ik denk dat ik mijn laptop ga strippen.
want dan kunnen mijn motoren het wel aan.
en dan kan ik vandaag al gaan programmeren

groet peter alvast bedankt

Je had toch het onderstel van die RC auto die het wel kon trekken, doe het daar dan mee ? Een tip: laat die laptop toch maar heel ! Het is en ziet er veel cooler uit gestript, maar je gaat het je nog beklagen, zeker omdat het nog niet eens werkt. Strippen kan nog als alles werkt.

Den Dries www.hulens.be

Ga je voor de LPT in VB of C programmeren?
Ik ben namelijk ook opzoek naar een scriptje, dus waar haal je je informatie?

ik ga in vb programmeren.
johokos heeft mij een voorbeeld gemailt

groet peter alvast bedankt

Ok, dan zal ik nog wel even wachten tot het artikel online is.

kan de lpt poort 5 volt geven door alle datalijnen of moeten die datalijnen die 5 v delen

groet peter alvast bedankt

Bekijk ook zeker dit artikel.
Hij geeft op alle datalijnen 5V. Maar slechts 10 mA (0.05W)

ik ben nu bezig om met de laptop een stel ledjes te programmeren.
maar ik heb nu twee problemen.
1. wanneer ik de ledjes op mijn laptop aansluit zijn ze veel minder fel dan wanneer ik ze op mijn pc aansluit.
2. mijn soldeerbout kwam per ongeluk tegen mijn hand aan waardoor ik hem liet vallen,en nu is hij dus kapot.
weet iemand waar ik goedkoop een ieuwe soldeerbout kan kopen?

groet peter alvast bedankt

Aah, niet veel geluk vandaag?
Ik heb deze bout.
Is een Chinees kloontje van Hakko.
Is zeer snel in huis!
Maar mss kan je een velleman ook overwegen. Deze zijn ongeveer de helft goedkoper, maar ik denk dat dit ook in de kwaliteit is te merken. Ik denk dat de velleman modellen wel wat lichter zijn, dan heb je weer het risico om die van tafel te trekken met als gevolg dat hij misschien kapot is. Mijn aoyue heb ik nog niet van tafel getrokken, maar als ik daar aan trek gaat die echt niet zo gemakkelijk vallen.

Ik hoop dat je met een tor werkt achter de lpt? En anders lijk mij dit niet zo heel onlogisch, probeer eens de laptop ook op het net aan te sluiten.
p.s. gebruik als 2de voeding beter geen 9V blokje, je kan beter een labvoeding kopen, of zoals ik doe zo'n batterij kopen.
Ik heb hem voor een 6tal euro bij de bouwmarkt gekocht.

ik denk dat ik deze ga kopen http://shop.conrad.nl/gereedschap/soldeertechniek/elektrische-soldeerb…
\ik heb geen idee of het een goede is maarals hij slecht is is het ook niet erg want hij kost maar 10 euro

groet peter alvast bedankt

Dat verschil tusen laptop en pc is een bekend fenomeen, de laptop heeft een soort ecoschakelaar, waardoor hij zodoende zelfs nog minder stroom levert als de vaste pc's.

oplossing kan de lader al zijn, de meetste geven dan wel volle stroom. Anders zou ik ook snel aanraden over te stappen op de transistors ertussen, voller licht, gezonder en leerzamer

vergissen is menselijk maar voor totale chaos is steeds een pc of elektronica nodig

Je link naar conrad werkt zo niet, geef het bestelnummer of de directe productlink.

oke ik heb nu het onderstel van mijn rc auto gebruikt om hem te testen.
maar hoe kan ik een motortje van bijv 10volt op de lpt poort aansluiten??

groet peter alvast bedankt
vergissen is menselijk maar voor totale chaos is steeds een pc of elektronica nodig

welke transistor heb ik dan nodig en waar kan ik hem kopoen

groet peter alvast bedankt

Dat ligt een beetje aan je verbruik.
Hoeveel trekken de motoren?

euhm dan zal je even moeten opmeten hoeveel de motor verbeuikt.

movht je te weinig info hebben rond motoren is het met dit soort rc motoren vaak envoudiger eerst een kleine trnasistor te plaatsen, dewelke dan eer relais schakelt die op zijn beurt de motor doet draaien, ( dit maakt ook voor en achteruitschakelingen iets eenvoudiger)

Verder is uw woornplaats dan wel belangrijk, ik kan nu wel elektromic aanraden in geel mar de kans is klein dat je dar in de buurt woont he, Of sloop is wat ik zelf vaak doe, al heb je dan nooit echt wat je moet hebben.

vergissen is menselijk maar voor totale chaos is steeds een pc of elektronica nodig

ik woon in lopik weet iemand of er in de buurt van lopik een electroboer is

groet peter alvast bedankt

http://www.circuitsonline.net/shops/1/name/0?type=&name=&city=…

waar blijft je eigen inzet? van die transistor had ik je al op de vorige pagina laten zien.

als je nou eerst wat doet kunnen we je helpen, ipv je hele gedachtengang op de chat te plempen.

GMT+1

Geef even genoeg informatie, zo kunnen we je beter helpen.

  1. Kan je met PIC's werken?Zoja, welke taal gebruik je?
  2. Hoeveel stroom trek je motor?Als je dit niet weet, meet dit dan even na met de multimeter
  3. Maak een lijstje met de benodigheden die je nodig hebt, zo kan je in één keer alle nodige onderdelen bestellen, en betaal je je niet blauw aan verzendkosten
  4. Zoek eens wat schema's van H-bruggen

Zoek alles eens rustig op, en zoek nog eens goed voor je hier met je vragen komt.

We willen niet dat je hier niet meer komt posten, maar dat we niet alles moeten zeggen.

hallo allemaal

tis weer een tijdje geleden maar ik ben nu al verder.
ik heb een frame gebouwd,ik heb wielen,motoren,relaiskaarten besteld
en ik heb een stel mooie 12volt accu's gevonden

groet peter alvast bedankt

het is al een hele tijd geleden dat er hier iets is gepost.
ik heb op conrad deze relaiskaarten gezien:http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=130217
er staat dat er 3a/25v als uitgang is.
is dat het maximale wat hij kan leveren of is dat continu?
want ik heb namelijk 2 12volt motoren en die wil ik dus gebruiken maar 15volt is wel iets te veel van het goede.

groet peter alvast bedankt

Als je er 12V mee schakelt zal er ook 12V uitkomen. Die relais kunnen waarschijnlijk 3A schakelen wanneer je er 25V in stuurt en bv 10A of meer wanneer je 230V schakelt.

Den Dries www.hulens.be