Mijn versterker stond onlangs een drie tal uur op toen ineens het geluid begon te kraken. Ik heb toen direct de versterker afgezet, maar ik weet niet wat er aan is. Op alle vier de speakeruitgangen is er nog wel zacht geluid, maar de volumeknop staat dan al half open.Bij bas begint het geluid heel hard te kraken. Wanneer ik de versterker opzet, dan lijkt het alsof er gelijkspanning op de luidspreker komt. De versterker heeft nog nooit helemaal opengestaan. Het vermogen van de luidsprekers is 2 keer 50 watt bij 4ohm. Deze heb ik in serie geplaatst.
vr gr Stefan
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
probeer eens de source direct schakelaar in te schakelen . heb al vaker gehad dat 1 kant van de voeding van de toonregeling was weggevallen daf gaf ook steeds vervormd geluid . dit was niet meer als een weerstand die stuk was gegaan .
is het dan nog niet goed , heb je kans op een voedingsprobleem van de eindtrappen in de versterker .
en een zeer beruchte kandidaat is een groot zwart ic tegen een koelplaat waar stk XXX opstaat . deze gaan vaker stuk met de jaren.
Wat bedoel je precies met de source direct schakelaar. En als het een voedingsprobleem is van de eindtrap, wil dat zeggen dat de eindtrap niet stuk is ?
vr gr Stefan
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als je een stk ic hebt in het ding is deze al meteen verdacht , maar volgens een google foto zitten er bij jou torren in gelukkig.
je kunt ook gewoon losse solderingen hebben , het ding is ook al een 25 jaar oud ondertussen. check ook de zekeringen van de versterker eens , die zitten op de print tegen het koelblok aan.
@jelmer , deze foto zag ik ook , maar is van turbokeu's marantz 1090 
[Bericht gewijzigd door testman op (11%)]
Meestal zit er op oudere versterkers een equalizer in/uitgang, hierop kan je signaal zetten zonder dat het door de voorversterker gaat.
Ik kan die equalizer uitgang niet direct vinden. moet ik de draden van de equalizer afsluiten en dan rechtstreeks het signaal naar het deel van de versterker laten gaan?
Stefan
Waar exact heb je de voedingsspanning gemeten? Dat het bij de bufferelco's te meten is wil nog niet zeggen dat het ook overal aanwezig is. Zo te horen is het best mogelijk dat één kant van de symmetrische voeding niet aanwezig is op bijv de eindtransistoren. Even daar meten. Gezien de leeftijd is het best mogelijk dat er een paar losse soldeerverbindingen zijn ontstaan waardoor je ergens voeding mist.
Is er nog bias aanwezig? Zo rond de 10 mV over de emitterweerstanden.
Equalizeraansluitingen, beter bekend als processor loop is niet aanwezig op deze versterker. Emitterweerstand wellicht kapot? Zijn normaalgesproken laagohmig, onder de 1 Ohm. Hoewel........ als het op beide kanalen hetzelfde klinkt dan zal dat laatste het niet zijn...
Ik zou eerst eens goed nakijken of er overal voeding is, zowel positief als negatief. Hier en daar een beetje op de print drukken wil wel eens uitsluitsel geven over losse contacten. Door het LICHT buigen kan zo'n verbinding dan even contact maken waardoor alles goed werkt. Is dat het geval, ga dan op zoek naar slechte soldeerverbindingen, soldeer desnoods de hele print opnieuw.
Succes ermee.
Hoi,,
Ik zie op de foto dat er links 2 knoppen zijn ,waaraan een band zit dat dan weer naar een soort schakelaar gaat (waarschijnlijk een soort keuzeschakelaar).
Deze 2 schakelaars( links achter ) kunnen inwendig vuil zijn ,dan kraakt het of valt het geluid weg.
Als jij ook deze schakelaars er in hebt zitten kun je proberen er een beetje contact-spray in te spuiten .
bert.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
De PM250 in de link van JelmerJan is degene die ik een paar jaar geleden defect van HmH gekregen heb.
in mijn geval was R806 (220R/0.5W) zwaar verlopen (>1k) waardoor de -11.4V voor het stuurgedeelte niet klopte.
Deze weerstand was redelijk bruingeblakerd wegens het gedissipeerde vermogen en heb ik derhalve vervangen door een 1W exemplaar (een halfwatter werdt naar mijn zin iets tè warm).
R806 bevindt zich links onder de onderste bufferelco.
Misschien niet het specifieke probleem in de PM250 van de TS maar je weet nooit.
Ik heb, indien gewenst, de PM250/PM400 service manual ter beschikking (aangekocht via manuals-in-pdf.com).
De service manual van de PM250 / PM400 kun je hier downloaden:
http://www.download-service-manuals.com/manual.php?file=Marantz-826.pd…
Bedankt voor de reacties. Ik zal morgen alles nameten ( in zoverre dat het mogelijk is) en ev. nazien op losse contacten. Ik hoop dat hij nog te redden valt 
Stefan
Voordat je met contactspray aan de gang gaat zou ik eerst eens een verbinding maken over de schakelaar heen. Volg de banen op de print vanaf bijv de tuner-ingang, en achterhaal zo welke contacten dat zijn van de schakelaar. Dan even met een kort draadje doorverbinden. Zo ook met de tape-source schakelaar en speakerschakelaars, loudness enz enz.
Ik heb zelf een PM400 die ik gebruik voor mijn homestudiootje. Daar ik alleen wil versterken en verder niets, heb ik alles wat kan schakelen doorverbonden op de stand die ik wil hebben. De drukschakelaars zijn niet fatsoenlijk uit elkaar te krijgen om ze te reinigen, vandaar dat ik dat allemaal verwijderd heb en de bypasses heb gemaakt.
Mijn versterker had niet zo'n extreem slecht geluid zoals je beschrijft, maar wel krakende schakelaars en verschil tussen de kanalen. Maar ja, voor 3 euro op de rommelmarkt mag je niet klagen natuurlijk. Middagje solderen en ik heb een prima versterker.
Ben benieuwd of je hem weer werkend krijgt.
De koelplaat waar de vermogentransistoren op zitten wordt na 1 minuutje nogal heet. Is dit normaal ?
vr gr
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Begin dan eens met de ruststroominstelling (pagina 1 van de Service Manual) te controleren/bijregelen.
@Sven: De PM250 staat nu bij een neef als PC-versterker nadat hij een paar jaar dienst gedaan heeft bij mijn ex-vriendin (ze heeft eindelijk haar PM310/ST310-L combo terug die al een paar jaar voor nazicht bij mij lag te verstoffen).
Turbokeu
Golden Member
[Offtopic]
@Svenneke: Ik wil héél graag en met véél plezier (kan ik ook eindelijk eens kennis maken met andere CO-leden).
De vorige twee jaar is het mij niet gelukt wegens werk-en familieomstandigheden, dit jaar heb ik tijd zat maar (letterlijk) geen geld.
Zoals je weet ben ik (vrijwillig) werkloos en zonder inkomen sinds oktober 2009 na het (vrijwillig) opdoeken van mijn BVBA.
Ik leef sindsdien op mijn spaarcentjes en het (niet onaardige) bedrag dat ik 'geërfd' heb van mijn firma als enige aandeelhouder (na aftrek van notaris-, reviseur-, fiscus-, boekhouder- en andere onkosten).
De centjes zijn ondertussen ongeveer opgesoupeerd, gelukkig krijg ik deze maand van vadertje staat nog zo'n 1600€ terug (op mijn inkomsten van 2009) zodat ik het nog een maandje langer kan trekken (en mijn 550€ boete voor een snelheidsovertreding in december 2009 kan betalen).
Als het 'moet' verkoop ik zelfs mijn Harley motorfiets (geschatte/gehoopte verkoopprijs 10.000-12.000€).
Naast de wekelijkse boodschappen en nu en dan een brood of een pakje sigaretten komt mijn auto (C5 2.2 HDI) de straat niet meer op.
Als ik een mederijder uit de omgeving (Dilbeek-Brussel-Vlaams Brabant) kan vinden die tussenkomt in de brandstofkosten naar Rosmalen is het te doen (ca. 320km heen-en weer aan 8-9 liter/100 Diesel).
Mijn op de beurs te spenderen budget zal kwasi nihil zijn maar ik heb wel een hoop nuttig materiaal voor de CO-stand dat ik kan meebrengen.
D'er is dus nog hoop dat ik dit jaar van de partij zal zijn.
PS aan de CO-leden: Als ik naar Rosmalen kom, niet afgaan op mijn avatar om mij te herkennen. 
[Ontopic]