3 fasen "opsplitsen"

Hoi Allen,

In ons nieuwe appartement zit in de keuken een krachtstroom aansluiting en daarnaast nog 1 normale groep die ook gedeeld wordt met de eetkamer. Onze inductieplaat zit op de krachtstroom op 2 fases, de nul en de aarde. Hier is dus 1 fase 'over'. Nu hebben we ook nog een inbouwoven die eigenlijk zijn eigen groep moet hebben omdat zijn aansluitwaarde 3080watt is. Als ik die ga delen met de koelkast en dergelijke dan gaat daar zeker een keer de stop uit.

Nu lijkt het mij mogelijk om de ongebruikte fase van de krachtstroom te gebruiken als 1 extra groep voor de oven. Klopt dit? Kan ik gewoon 1 van die fases pakken en de oven aansluiten tussen die fase en de nul?

Alvast bedankt, grt.

DE OLDE

Overleden

Kan wel maar mag niet, kennelijk heeft de wcd gediend voor een fornuis. Als je naast dat het niet mag de derde fase gaat uitkoppelen wordt wellicht je nuldraad te zwaar belast

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Ah ok, vooral het argument van de nuldraad is natuurlijk een goeie. De aansluitwaarde van de inductieplaat is 5900 watt. Ik neem aan, gezien de manier van aansluiten, dat deze 'intern' twee keer 230v t.o.v de nulldraad pakt. Met de oven er bij zou de belasting van de nuldraad dus te hoog worden?

Hoe zou je nuldraad overbelast kunnen worden? De enige manier die ik kan verzinnen is met hogere harmonischen, maar dat lijkt me hier niet echt van toepassing.

Als je een fase gebruikt is de stroom door je nul gelijk aan de fase stroom, gebruik je de andere twee fasen ook dan wordt de stroom door je nul alleen maar kleiner omdat de stromen elkaar gaan opheffen.

Als je de derde fase gaat belasten wordt de nulstroom juist kleiner. Aangezien de stromen in de 3 fasen t.o.v. elkaar 120 graden in fase verschoven zijn compenseren ze elkaar in de nul. Als je de drie fasen precies gelijk zou belasten wordt de nulstroom zelfs nul.

Afgezien daarvan denk ik toch dat het niet mag, omdat het ingaat tegen de regel dat een installatie logisch en overzichtelijk ingedeeld moet zijn. Een eenfase wcd uitkoppelen uit een 3-fasen groep is niet overzichtelijk.

Hoi Allen,

Ik ben zelf natuurlijk ook eens wat beter gaan lezen over hoe het werkt en ik denk inderdaad dat de nuldraad nooit overbelast kan worden. Deze zal maximaal de belasting hebben van 1 fase als de andere 2 niet worden gebruikt. Als beide 'groepen' van de inductieplaat aan staan dan is de belasting al minder, met de oven er bij zal de belasting alleen maar omlaag gaan.

Ik ben het wel eens met de opmerking dat een schakeling overzichtelijk moet zijn. Maar nu wil het geval dat de inductieplaat zich ook gewoon op 2 groepen van 220 laat aansluiten. (in feite is dat nu natuurlijk al zo). Nu is er met een dergelijk ding:

http://www.new-line.nl/nl/krachtstroom-verdelers/showtec-splitter_2395…

op een "overzichtelijke" manier 3 x 230v te maken van 1 krachtstroom bron. Als ik de inductieplaat nu eens aansluit op 2 x 230 en de oven op de 3e aansluiting zou het dan allemaal goed en veilig zijn?

Grt

Als ik goed gelezen heb dan gaat het hier om een Nederlandse huisinstallatie. Ik ken de Nederlandse regels niet. Een Belgische oplossing van het probleem zou kunnen zijn, zet een 2de drijfkrachtstopcontact op de drijfkrachtkring en sluit de oven met de 5polige stekker aan zodat de oven op de fase hangt die niet door de kookplaten gebruikt wordt.

Als men in België alle huizen waar de elektrische installatie niet volgens de regels is zonder stroom zou zetten dan kan men een kerncentrale sluiten.

Hebben we het echt over 3 fasen of 3 groepen. Tussen 3 fasen staat 380 volt. Dat wordt in huis installatie meestal niet gebruikt. Voor een kook groep (WCD 5 polig ) worden 2 groepen van elk 230 volt gebruikt waar van de 2 zekering automaten mechanische gekoppeld zijn . De draden 2x blauw en 2x Bruin + aarde zitten in 1 installatie buis. Aansluit waarde 2x 16Amp = 2x 3680 Watt.Als je de oven (3080 watt)op de ene groep zet heb je andere groep over voor je kook platen.
Ik weet niet de aansluit waarde van je kookplaten.
Dus als het mogelijk is kan je kook plaat en oven samen op de kook groep aansluiten.

Wat jij wil mag/kan wel met een energybox keukenverdeler:
http://catalogus.hager.nl/resource?app=CatDownload&name=6UY00200A.…

Zelf inelkaar zetten is niet volgens NEN1010.
De oplossing van Hager is zelfs discutable maar dan heb je wel de garantie van de fabrikant. Als je het zelf maakt en het gaat mis dan loop je de kans dat de verzekering niet wil uitbetalen.

Allemaal leuk en aardig maar de TS heeft gelijk.
Electrotechnisch is er niks mis met zijn voorstel om de derde fase samen met de bestaande nul te gebruiken.

Wat ik echter in de discussie niet meegekregen heb en daar ligt ook het discutabele punt: Als je die derde fase gebruikt voor je oven, zijn dan fase en nul voor de oven afzonderlijk afschakelbaar?

Zo ja, gewoon doen, zit bij mij al 25 jaar zo.
Zo nee, aparte nuldraad bijtrekken voor de oven en goed vermelden bij je groepenverklaring in de meterkast (was ook mijn oplossing 25 jaar geleden na overleg met een Essent-man (toen nog PNEM)

Succes en laat je niet gek maken.

Ja mag doen waar je zin in hebt, jij bent toch zelf verantwoordelijk voor je eigen installatie.
Bij problemen moet jij aantonen dat het veilig was.

Waarom afzonderlijk afschakelbaar?
Wat is er mis als er een uitgaat, dat de andere 2 dan ook meegaan? Kan onhandig zijn, lijkt me niet onveilig.

Ja, waarom zouden oven en kookplaat niet gewoon samen afgeschakeld mogen worden? Er zijn (in BE) heel wat huizen waar de kookplaat op 1 of 2 fasen zit en de oven op de derde. Meer nog: bij kookfornuizen wordt dat gewoon intern zo gekableerd. Ik zie niet in wat het bezwaar zou kunnen zijn.

Je kan allees doen wat volgens NEN1010 niet mag. Net al een mooie beschrijving van 2 groepen in 1 buis. Warmte ontwikkeling is kennelijk helemaal niet belangrijk.
Dat werkt prima maar na een brand kun je nooit meer aantonen dat jou knutselwerk niet de oorzaak is geweest. Zelfs na verkoop van je huis ben je nog aansprakelijk.

En een nul afzonderlijk afschakelbaar bij een 3 fase aansluiting? Goed plan als je een nog een reden zoekt om een nieuwe kookplaat te kopen. :)

2 groepen in een buis voor een kook groep met mechanische koppeling van de 2 automaten wordt al sinds 20 jaar in elk nieuwbouw huis toegepast zie NEN1010

Wat een aparte discussie, volgens mij vraagt de TS of zijn oplossing goed en veilig is, ik zie nergens staan dat hij zijn installatie wil aanpassen.

@TS, je oplossing is goed en veilig. Ik zou persoonlijk dan voor de versie gaan die je niet kan doorkoppelen.
http://www.new-line.nl/nl/krachtstroom-verdelers/dap-powersplit-2_2621…
Het is niet de allermooiste oplossing, maar wel een goedkope die voldoet.
Ik sta wel te kijken van de prijs, die is wel erg laag, ben benieuwd wat voor een kwaliteit je daar voor krijgt.

De oplossing van NV.Lambiek vind ik persoonlijk ook wel een mooie.

Het voordeel van beide oplossingen is dat het nog steeds één drie fasen groep blijft met drie verschillende gebruikers en dat je de installatie niet gaat opsplitsen in losse groepen. De installatie blijft dan overzichtelijk.

Op 30 januari 2011 13:41:42 schreef touw:
2 groepen in een buis voor een kook groep met mechanische koppeling van de 2 automaten wordt al sinds 20 jaar in elk nieuwbouw huis toegepast zie NEN1010

Maar dat is dan weer 1 (kook)groep niet 2 groepen.

Op 30 januari 2011 16:43:03 schreef part:
Maar dat is dan weer 1 (kook)groep niet 2 groepen.

Inderdaad. Gewoonlijk afgewerkt op een Perilex contactdoos. En die mag je (alweer vanwege de overzichtelijkheid) ook niet opsplitsen naar meerdere apparaten. Alleen voor dat ene kooktoestel.

Zo, het is een hele discussie aan het worden. Ik wil inderdaad eigenlijk liefst niets aan passen aan hoe het zit en alles doen na de krachtstroom aansluiting.

@ Gringo
He die is inderdaad wel erg goedkoop ja. In principe is het natuurlijk ook maar een bak plastic met veredelde kroonsteentjes en een paar stopcantacten, maar deze is wel erg goedkoop. Ik denk dat ik het gewoon ga proberen, is het niks dan zoek ik wel weer verder.
Ach en mooi.. het komt toch achter het keukenblok.

Iedereen bedankt!

Blij dat ik de hele topic weer "to the point" heb gekregen.
Dit hele gedoe blijft toch gewoon "nadenken wat je doet" en vooral voor eeuwig en altijd noteren voor later!!!

ik zie niemand de vraag stellen of er wel echt krachtstroom is ? want een perilex kan ook 1 fornuisgroep bevatten met 1x230v als voeding van het net en dan kan de nuldraad wel degelijk overbelast raken. zie regelmatig collega's die met een verbrande perilex aankomen omdat de eigenaars van het pand of een verkeerde aansluiting op de perilex hadden of de aansluiting was verkeerd bedraad; gevolg een nulpen die een 30ampere heeft te verstoken , daarom zijn er 2 nullen en 2 fasen in gebruik met een enkele 230v voeding.

als je idd kracht hebt ( dus 400v tussen de pennen van de perilex ) is de nul idd niet meer als 16amp te belasten en zou een oplossing zijn om een losse perilexstekker met dikke 2,5mm2 kabel naar een keukenkastje te leiden waar je een klein groepkastje zet met 1x een b16 automaat erin , vanaf dat kastje voed je de oven en het fornuis. niet met kroonstenen maar netjes een opbouw wcd bij het losse kastje waar de oven op aangesloten wordt. bij deze situaties gaat het vooral om een groepenschakelaar ( die ook de nul schakelt ) ook al is de voeding al 16amp afgezekerd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Gezien de TS zelf met een verbinder voor een rode CEE steker aan komt, lijkt het me redelijk zeker het 3 fasen 400 volt is. Maar je kunt het altijd controleren.

Omdat die vraag reeds beantwoord wordt in de eerste post zoals het hoort.

"Onze inductieplaat zit op de krachtstroom op 2 fases, de nul en de aarde. Hier is dus 1 fase 'over'"

Ik zou zelf gewoon de perilex doorkoppelen naar een tweede perilex (dus 2 perilexen 3 fase op 1 krachtgroep) en daar de oven op aansluiten op de "lege" fase en de null. Dit lijkt mij de veiligste en makkelijkste oplossing.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

ik zie alleen maar aannames , en een appartement heeft vaak maar 1x35amp voeding. dus meten is weten ....

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 januari 2011 17:11:12 schreef hippohenk:
Hoi Allen,

In ons nieuwe appartement zit in de keuken een krachtstroom aansluiting en daarnaast nog 1 normale groep die ook gedeeld wordt met de eetkamer. Onze inductieplaat zit op de krachtstroom op 2 fases, de nul en de aarde. Hier is dus 1 fase 'over'.

Ten eerste: het is een absoluut nieuwbouw appartement? Of jullie "nieuwe" appartement?

Komende uit een oude situatie heb jij 3 fasen, 1 nul + aarde.
Wil je moderne keukenapparatuur op deze perilex aansluiting aansluiten, heb jij geen fase over, maar een nul tekort. Je denkt wel dat je een fase "over hebt" , maar dat is niet zo.

Je krijgt in de moderne perilex aansluiting: 2 fasen en 2 nullen + aarde. Gekoppeld aan de fornuisgroepautomaat in de meterkast.
Die heeft een dubbele afschakel"lip", die gelijktijdig beide groepen afschakelt.

Je kunt de draad die over is (fase 3) loskoppelen in de meterkast van zijn voedende bron en als nul gaan gebruiken op de fornuisgroep.

Zo wordt je vraag beantwoordt. Je hebt niks over. En wordt er een nieuwe groep aangelegd voor je inbouwoven, met een nieuwe kabel, rechtstreeks vanaf de meterkast.

Gr,
Dw