Welke programmer voor microcontrollers?

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

EricP

mét CE

Staat die STK500 nog op marktplaats?

Verder is het natuurlijk sterk afhankelijk van wat je wilt / moet. Voor de AVR zijn zat losse programmers te koop. Als je geen bezwaar tegen pielen op een breadboard hebt, werkt dat prima.
Wil je een compleet development board, dan wordt het iets duurder, scheelt vaak wel tijd in opbouwen.

Wat verwacht je van een programmeeromgeving? Wil je wat grafisch? Met of zonder 'live' debug mogelijkheid? (dat bepaalt voor een deel je programmer weer). Wil je iets 'out of the box' met de beperkingen die die leverancier voor jou verzonnen heeft of ben je ook niet vies van zelf wat in elkaar klussen (iets meer werk, maar wel veel flexibeler).

Kortom: smaken zat. Voor elk budget wat. Wat zoek je? :)

EDIT: (ff opnieuw)

hoe bedoel je "stand alone"

geen enkel ic pic of avr kan zonder "klein grut". verder hoef je er niks aan te hangen om de pic te kunnen gebruiken. maar als je de pic of avr ergens voor wilt gebruiken moet je dat er natuurlijk bij doen. (bijvoorbeeld een ledje) dat heb je altijd. en dat is toch geen probleem?

je kunt i.c.m. een C compiller de wisp gebruiken die je kunt kopen bij voti www.voti.nl dit is een icsp programmer (in ciruit serial programmer) das echt het beste wat je kunt kiezen een icsp anders moet je bij iedere kleine wijziging de pic uit de print halen
terwijl hij tijdens het programeren (duurt niet lang ongeveer minuutje of 2 maximaal) het ic er lekker makkelijk in kan blijven zitten.

maar als je dat graag wilt kun je er ook een zif (heb ik dat goed) socket bij bestellen, daar druk je de pic in tijdens het programeren en daarna kan hij terug naar de schakeling.

ikzelf heb hele goede ervaringen met de wisp i.c.m www.picbasic.nl maar met C kan het natuurlijk ook

en over jouw reden: grote stroom vretende print, programeren duurt echt geen kwartier en icsp is gewoon makkelijk want je hebt geen 2e voeding nodig voor de programmer je hangt hem aan de print, programeren verwijderen klaar ( duurt 2 min gok ik zo ongeveer)

en tijdens het programeren gebruikt de wisp de voeding van de print. makkelijk (dat kan omdat de wisp en de pic trouwens ook niet veel stroom verbruiken)

nu snap ik de fout!!! jij kent een pic of avr in een ontwikkelbord maar je kunt ze ook los kopen en in een eigen (miss op breadboard) opgebouwde schakeling gebruiken!!!!
dan heb je verder niks nodig dan wat klein grut ( ontkoppel condensator en wat weerstandjes) en natuurlijk hetgene wat je wilt uitlezen of aansturen zoals ledjes of senzoren
kijk maar eens op voti daar kun je alles halen wat je nodig hebt losse pics, zip voetjes, onderdelen en sensoren. kortom alles om te beginnen

Persoonlijk vind ik het enige jammere aan de mbed dat ie nogal duur is om te kopen(dacht iets van een €59).
Je krijgt er wel een kant-en-klaar mini systeempje voor in de plaats dat in je breadboard past =).
De mbed heb ik ook liggen, maar die heb ik gratis gekregen dankzij de mbed wedstrijd.

Bij microship, kan je als student, gratis samples aanvragen (incl de PIC's van de picbasic cursus ;))
Hier heb ik wel nog geen ervaring mee (sample service al wel).

AVR's zijn ook leuk, alleen de laatste tijd nogal moeilijk verkrijgbaar :s. (is zelfs een DIY programmer voor)
Ik zit zelfs met het idee om een soort van 'header' te laten maken waar de standaard rommel die je nodig hebt voor die te proggen enzo opgebakken zit:
http://www.uploadarchief.net/files/download/wt3_avrheaders_sneakprevieuw_b1.png
(Momenteel ben ik nog aan het uitvogelen hoe ik er nog een voedinkje bovenop kan plakken.)

De msp430 launchpad heb ik ook.
Hier heb ik nog geen ervaring mee, maar dit zal in de loop van de komende weken wel veranderen aangezien ik die nodig heb voor een schoolproject.
De msp430xxxxx DIP IC's kan je tevens ook gratis sampelen ;).

Op 31 januari 2011 22:12:10 schreef watchout3:
Persoonlijk vind ik het enige jammere aan de mbed dat ie nogal duur is om te kopen(dacht iets van een €59).
Je krijgt er wel een kant-en-klaar mini systeempje voor in de plaats dat in je breadboard past =).

De mBed is zeer zeker een handig ding. Echter, als je hem gebruikt in een situatie met batterij-voeding, kom je erachter dat het niet echt een energiezuinig ding is. Het standaard stroomverbruik is 150 mA. Er is energiezuinige firmware voor geschreven, maar je zit sowieso te kijken met de mBed-chip (aan de onderkant), die hoe dan ook al 50 mA verbruikt. Daar komt de energiebehoefte van de processor ook nog eens bovenop.

Als je graag een ontwikkelbordje wil waar je de microcontroller kunt afhalen en los gebruiken kun je misschien eens naar Arduino zien? http://www.arduino.cc/ Zolang je de Arduino ontwikkelomgeving gebruikt heb je zelfs geen programmer nodig. Dezelfde chip kun je ook in breadboard prikken en dan programmeren met één van de talloze AVR programmers:

http://www.micro4you.com/store/usbasp-avr-usb-isp/prod_93.html
http://www.sparkfun.com/products/9825
etc...

Ik zag inderdaad je debug-breadboard voor de Launchpad. Best een handig ding. Ik heb helaas mijn Launchpad nog niet ontvangen.