Versterker + toonregelaar vragen!!

Ik ga de 10 Watt versterker en de Bass/Treble toonregelaar van deze site maken.
Maar ik weet niet goed hoe ik deze 2 schakelingen aan elkaar moet maken. Het lijkt me logisch dat de uitgang van de toonregelaar aan de ingang van de versterker moet. En de + en de – zullen ook wel aan elkaar gekoppeld moeten worden. Maar wat moet ik met die aarde tekentjes bij beide schakeling links boven in? Moeten die gewoon aan de min of niet?

En waar in de schakeling moet ik iets aanpassen om het volume met een potmeter te kunnen veranderen? En welke waarde moet de potmeter hebben?

Dan is de bedoeling dat dit allemaal met een luidsprekertje en accu in een soort van klein boxje komen te zitten. Zodat je die aan een mp3 speler kan hangen. Maar welk soort/type luidspreker kan ik het best gebruiken hiervoor? Hij mag niet breder zijn dan 8 cm. Ik zal dus alle specificaties willen hebben zodat ik naar mijn elektro boer kan lopen en kan zeggen bla bla bla dit wil ik hebben. En dat hij dat speakertje zo uit het magazijn plukt!!

Alvast bedank allemaal!!!

Tja......

hehe leuk project. ik heb een jaar geleden precies hetzelfde gedaan :D (er staat ergens een verslag op www.bliksme999.tk). De aarde is inderdaad wat jij met min bedoelt. De volume potmeter hang je tussen de uitgang van de toonregelaar en de ingang van de versterker. dat doe je zo: ene kant aan de toonregelaar, andere kant aan de massa (-) en de loper zet je op de ingang van de versterker. let er wel op dat je een logaritmische potmeter moet hebben. De waarde maakt niet zo heel veel uit maar je moet ervoor zorgen dat er niet teveel stroom kan lopen want dat vindt je mp3 speler niet leuk. 10K ohm of hoger zou het gewoon moeten doen.

Let wel op: die ic kan maximaal 10Watt leveren maar dat is bij 12V pas bij 2 ohm. Het handigste is dus twee speakers parralel dan heb je 2 ohm (zo heb ik het gedaan). Verder zou ik voor speakers gaan die alle tonen dekken. dat is wel niet waar, lage basstonen en hele hoge tonen halen ze niet maar het klinkt wel aardig verder.

tip: test niet met je mp3 speler maar bouw een sinusgeneratortje zoals op deze site. Dat kan je een hoop geld schelen :).

Ok bedankt!!
Alleen met die 2 speakers begrijp ik niet helemaal. Kan iemand dat mij uitleggen?

Tja......

Moet je is op letten waneer we het er over hebben he :P, als je 2 speakers van 4 ohm parralel zet wordt het 2 ohm :)

[Bericht gewijzigd door G_SHOCK op 12 maart 2004 20:06:52

tja...

Duss 2 speakers van 4 Ohm!! En hoeveel Watt of is dat niet belangrijk?

Tja......

Op 12 maart 2004 21:00:35 schreef jasper16:
Duss 2 speakers van 4 Ohm!! En hoeveel Watt of is dat niet belangrijk?

10 watt of groter. Groter maakt niet zoveel uit, als je ze kleiner dan je versterker koopt gaan ze kapot als je de versterker vol open zet.