Meerdere led's aansluiten op lichtorgel

Hoi,

Ik heb nu het LED lichtorgel van deze site even opgebouwd op een breadboard. Werkt in principe perfect met 3 blauwe LED's.. Maar om een echt lichtorgeltje te maken heb je er toch meer nodig, zeg, een stuk of 50.
Nu vroeg ik me af wat de beste manier is om hier een groot aantal ledjes op aan te sluiten. (op 9v of 12v)
Bij veel LED's in serie heb je veel spanning nodig en veel LED's parallel veel stroom. Het is de bedoeling dat hij op een batterij of accutje gaat werken.

Ik dacht aan: wisselspanning maken en omhoog transformeren, pwm gebruiken, dc-dc converter.

Graag zou ik jullie ideeën horen.

Elektronica bestaat uit rook. Als de rook ontsnapt werkt het niet meer!

Hoi,,

50 led's ,dat is te veel voor een 9 volt batterij.

Een stroombron voor de led's is niet handig , die houd de stroom constant door de led's en heeft geen nut bij een lichtorgel.
Pwm en andere schakelingen maakt het alleen maar moeilijker ,en ook die onderdelen hebben stroom nodig.

Met 51 led's waarvan dan 3 in serie heb je 17 strengen , waar dan max 17*20mA =140mA door heen gaat , dit alleen als de muziek keihard staat en je lichtorgel vol ingestuurd word.

Bij normaal gebruik loopt er minder stroom door de led's , en kun je prima een kleine 12Volt accu gebruiken , .

bert

Hugo Welther

Moderator

@bert!ne. Reken die 17 x 20mA nog eens na.

Met een 9V blokje gaat het sowieso niet lukken. Dat wordt eerder een kleine 12V accu.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ik zou het eerlijk gezegd zonde vinden om 50 LED's in te zetten bij een één-kanaals lichtorgel. Prak dan toch wat opamps, condensators en weerstanden samen voor een 5-kanaals variant met verschillende kleuren LED's.
Of bouw de VU-meter met 10 x 50 LED's in serie.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 2 februari 2011 20:23:36 schreef pros:
Ik zou het eerlijk gezegd zonde vinden om 50 LED's in te zetten bij een één-kanaals lichtorgel.

Haha ja he.. Maar het wordt ook een 'soort van lichtorgel' ;) dit is juist de bedoeling..

Een stel strengen van 3 of 4 led's zou kunnen ja, dat wordt dan 340mA bij constant aan, 200mA gemiddeld ofzo?
Bij rode led's passen er wel meer in serie door de lagere spanningsval..
Nog meer led's in serie zou makkelijker zijn, misschien ergens een accu van rond de 14v vandaan toveren.

Bedankt!

Elektronica bestaat uit rook. Als de rook ontsnapt werkt het niet meer!

@Hugo Welther

Excuseer mijn lompheid voor het plaatsen van de verkeerde berekening,.
Ik lees mijn bericht altijd nog eens door voordat ik iets plaats, helaas is me die blunder niet op gevallen.

bert.