Platenspeler CS 1226 - Voorversterker

Ik heb een platenspeler DUAL CS 1226 (DIN-stekker uitgang) en wens deze aan te sluiten op een SABA MEERBURG radio-versterker (DIN-stekkers ingangen).
Moet ik een voorversterker inbouwen? Zo ja, welk model, hoe, prijs, waar vind ik die (in België).
Mag ik erop wijzen dat ik een leek ben in deze zaken.
Gelieve uw uitleg dan ook niet te technisch te maken. Met dank. A.C.

kun je niet zelf een versterker in elkaar zetten? zou je veel geld besparen. ik weet niet hoeveel je afweet van de elektronica. in de versterkers hier op de site heb je maar één ic en wat basisonderdelen nodig.

stefan.

Als de versterker een phono ingang heeft kan je hem daar gewoon direct op aansluiten. Zo niet, dan moet je een phono preamp (pre-amplifier) hebben. Die zijn kant en klaat te koop, maar ook simpel zelf te bouwen.

D'r zijn net een paar topics over geweest.
Voorversterker
Versterking signaal voor Platendraaier?

Alvast bedankt voor de uitleg jongens. De radio-versterker beschikt over een phono-ingang, maar zoals ik gelezen heb in het item "Versterking signaal voor platenspeler", komt er amper muziek uit mijn boxen op volle volumesterkte.
Voor het zelf ineenknutselen van een versterkertje, ben ik waarschijnlijk niet handig genoeg.
VRAAG: ik kan een Audio-stereo RCA pre-amb 220 kopen voor +/- 24 Euro. Men beweert dat deze voorversterker geschikt is voor alle magnetische opname-elementen.
Kan ik me met deze RCA-220 behelpen en zo ja, hoe plaats ik dit item aub.?

Op 14 maart 2004 17:08:38 schreef biencop:
Alvast bedankt voor de uitleg jongens. De radio-versterker beschikt over een phono-ingang, maar zoals ik gelezen heb in het item "Versterking signaal voor platenspeler", komt er amper muziek uit mijn boxen op volle volumesterkte.

Oude radio's of versterkers hebben soms een ingang voor een platenspeler met een kristal-element. Zo'n element kan op een normale line input van een versterker aangesloten worden, mits de ingangs-impedantie hoog genoeg. Wellicht is de phono ingang van de "Saba Meerburg" radio bedoeld voor een platenspeler met kristal-element.

VRAAG: ik kan een Audio-stereo RCA pre-amp 220 kopen voor +/- 24 Euro. Men beweert dat deze voorversterker geschikt is voor alle magnetische opname-elementen. Kan ik me met deze RCA-220 behelpen en zo ja, hoe plaats ik dit item aub.?

Een phono pre-amp plaats je normaal tussen de platenspeler en een lijn ingang van een versterker. Zoals hierboven al uitgelegd is de phono ingang van de Saba wellicht te gebruiken als lijn ingang. Zo'n preamp heeft natuurlijk ook een voeding nodig (batterij of netvoeding).

Hugo Welther

Moderator

Op 14 maart 2004 18:16:28 schreef CornelisJ:

[...]
Wellicht is de phono ingang van de "Saba Meerburg" radio bedoeld voor een platenspeler met kristal-element.
[...]

Deze is inderdaad alleen bedoeld voor een kristal-element.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Alemaal hartelijk bedankt voor de hulp. Ik heb een voorversterker gekocht, aangesloten en hup het werkt perfect. Bibi. biencop.