Firehunter
Ik ben geboren op m'n verjaardag, en jij?
We hebben nu enkele weken hier een Canon 60D liggen. Dit is een spiegelreflexcamera met film mogelijkheid.
Omdat je bewegingen en trillingen erg duidelijk in de video ziet, zijn wij sowieso van plan om een schouderstatief hiervoor te nemen.
Maar omdat commerciële schouderstatieven belachelijk duur zijn (honderden euro's voor enkele buisjes en ijzeren klemmetjes), willen wij deze zelf gaan maken.
Enkele voorbeelden van DSLR schouderstatieven:
http://www.google.nl/images?q=dslr+rig
Maar met zo'n statief is het erg moeilijk om te focussen en te zoomen.
Daarom wordt er vaak een follow focus gebruikt.
Dit zijn eigenlijk gewoon 2 wieltjes met een hoekoverbrenging.
http://www.google.nl/images?q=follow+focus
Deze zijn helaas ook belachelijk duur (€600-€1800).
Toen kwam ik op het idee dat dit ook gemotoriseerd kan. Het mooiste zou namelijk zijn wanneer je de besturing gewoon in je handen hebt terwijl je het schouderstatief vast houdt.
Dit is bij een normale follow focus ook niet het geval.
Ik zit dus met het volgende probleem: welke motoren zijn hiervoor geschikt?
De mogelijkheden die ik gevonden heb zijn gewone dc-motoren met transmissie, servo's of stappenmotoren.
Enkele eisen zijn dat ze niet te groot moeten zijn en dat ze vooral zo stil mogelijk moeten zijn.
Mijn ervaring met servo's (RC) is dat ze veel lawaai maken en niet erg nauwkeurig zijn.
Stappenmotoren (scanner, printer) maken volgensmij ook veel geluid.
Het nadeel van dc-motoren met transmissie is dat het weer groter word door de transmissie.
Voorbeelden van commerciële systemen:
http://www.intuitfocus.de/en/
http://www.viewfactor.net/index.php/products/motors.html
http://www.abelcine.com/store/Lens-Motors/
Hoe denken jullie hier over?
Firehunter
Ik kwam trouwens ook nog de volgende servo-motoren tegen:
http://nl.farnell.com/servo-motors
Maar wat voor soort motoren zijn dit precies?
Want de servo-motoren die ik ken hebben 3 aansluiten (+, -, signaal)
Firehunter
Ik heb ook nog even een vraagje over de invoer.
Ik zat hierbij te denken aan een rotary-encoder met daarop een aluminium wiel met een diameter van ongeveer 5cm.
Maar welke type encoder raden jullie mij aan?
Hij zal waarschijnlijk wel een hoge resolutie (>64PPR?) moeten hebben omdat hij ook langzame rotatie moet kunnen detecteren.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Zou je er niet beter aan doen een objectief net stabilisatie er bij te kopen? (als je tenminste de mogelijkheid hebt van een verwiisselbaar objectief) Ik heb zelf een Canon 30D en een EF-S17-55mm f/2,8 IS USM objectief.
Dat objectief heeft die f/2,8 over het gehele zoombereik en is dus redelijk lichtsterk. Verder zit er een ultrasoone bewegingsstabilisator in.
Ik heb hiermee bij uitsluitend maanlicht tijdens een donkere tropennacht een foto uit de hand kunnen maken, die voldoende scherp is om op 23×30 af te drukken (instelling 400 ISO). Voor film is dit ruim voldoende. Je kunt dan dat schouderstatief thuis laten.
Probeer eens de edit knop
en zet niet meerdere postings achter elkaar. Dan worden de modjes niet boos 
Firehunter
Wij hebben een objectief met stabilisatie, maar ook daarbij zijn bewegingen nog duidelijk zichtbaar.
Een andere mogelijkheid is een gewone statief, maar dan heb je minder bewegingsvrijheid dan met een schouderstatief.
Een het gaat ook om het zoomen en scherpstellen, iets wat dit systeem zou moeten vergemakkelijken.
Ik heb telkens netjes minstens 24uur gewacht tussen de berichten, dus ik hoop dat de modjes niet al te boos zijn.
jokohoko
vergissen is menselijk maar voor totale chaos is steeds een pc of elektronica nodig
de link naar de servomotortjes zijn letterlijk de motortjes voor in de servo's, dus op zichzelf geen servo.
als ik het goed lees wil je een sturing die 2 wieltjes doet draaien, en je kijkt naar servo's, dus zou je moete bepalen sturing met een knop, (meer minder) of sturing met een wieltje met vaste stand ( potentiometer) of een wieltje met oneindig draaien voor meer minder als een muis scrolwieltje
ik denk dat zoiezo met een pic dit het eenvoudigst is,
en qua motoren en geluid is het idd zo dat vele motortjes best wal luidruchtig kunnen zijn al kan je dit vermeiden door betere qualiteit te kopen ( metalen ipv kunststof tandwielen) en zeker ook nuttig om de interne tandwielen stevig te smeren met vet, dan is grotendeel van het geluid al weg.
Firehunter
Het liefst een wieltje die je oneindig kan draaien, zodat er niks ingesteld hoeft te worden met min en max.
Word dit dan automatisch een rotary-encoder of zijn er nog meer mogelijkheden?
En wat zou dan de beste soort motor zijn v.w.b. geluid, trillingen, kracht en grootte?
DC, servo of stappenmotor?
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 21 februari 2011 13:28:43 schreef Firehunter:
Wij hebben een objectief met stabilisatie, maar ook daarbij zijn bewegingen nog duidelijk zichtbaar.
Een andere mogelijkheid is een gewone statief, maar dan heb je minder bewegingsvrijheid dan met een schouderstatief.
[....]
Een schouderstatief geeft bij filmen nog steeds beweging door je adenhaling of door je loop beweging. Het beste alternatief is dan een éénbeenstatief, of héél professioneel, maar loodzwaar en kostbaar, een gyrostatief. Bovendien gebruikt het de nodige accu's. Ik denk dat je als amateur het beste voor het éénbeenstatief kunt kiezen.
Dit alles even naast je scherpstelproblemen.
Zomen kun je bovendien het beste tot een minimum beperken, evenals het zogenaaamde 'tuinspuiten' ( = snelle 'pan' uit de hand). Een pan doe je het best vanaf een 3-pootstatief met een (olie)gedempte panoramakop, dat eerst met een waterpas horizontaal gesteld is.
Kijk veel naar reclame filmpjes van de STER en dergelijke,
Dat zijn meestal hele korte scenario'tjes. waar je veel van kunt leren, zowel wat fouten betreft als juist de goede dingen.
Autozoom objectieven van zowel film als van videocamera's gebruiken meestal gewone kleine DC motortjes met vertraging.
Probeer maar eens wat te experimenteren met daisywheels van oude computermuizen. dat zijn mooie encodertjes, die ook de draairichting detecteren door het gebruik van dubbele optocouplers (faseverschil !)
Op zich zit er al een focus motortje in alle EF(s) lenzen.
Is het geen optie een weggeef-lensje (de beruchte 18-55 mm
waar een Dc motor in zit te slopen en de motor extern stuurbaar te maken ?
Tidak Ada
Mocht het nodig zijn, heb ik wel betere motortjes:
1 ESCAP c.a. 1cm3
1 Seiko stappenmotortje
Een Aiwa dc motortje van een dure Walkman (kon ook opnemen)
Ik denk echter dat de tandwielen het grootste probleem zullen vormen.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (18%)]
Firehunter
@Aart: Filmen doen we liever met een lichtsterke lens, maar die slopen wel liever niet 
@Tidak Ada: Dat zijn wel hele kleine motortjes.
Een beetje groter mag ook wel, kijk maar naar die voorbeelden in mijn eerste bericht.
Bij een stappenmotor of servo zie ik geen probleem, omdat daar de vertraging al in zit.
Bij een gewone DC motor is het wel een probleem, of er moet al een vertraging op zitten.
Scrollwieltjes lijken me niet echt makkelijk te monteren op een statief.
Of we moeten al wel 2 complete muizen er aan vast knopen. 
Dit zoom- en focus-systeem hoeft trouwens niet alleen gebruikt te worden op een schouderstatief, maar kan ook gebruikt worden op een normaal statief.
[Bericht gewijzigd door Firehunter op (26%)]
Tidak Ada
Als ik de motortjes zie die op het Sony Camcorder objectief dat ik hier heb, zijn die motortjes nog x=zo klein niet.
Het nadeel van een stappenmotor, de naam zegt het al, is dat hij met stappen loopt. In de praktijk betekent dat dat je de motor veel stapjes moet laten lopen om een fijne resolutie te krijgen dus dan maar 20 of meer omwentelingen voor het hele bereik en weer een vertraging er op.
Probeer je zoom maar eens in 200 stapjes te laten lopen dat geeft een heel schokkerig effect. Bij de scherpstelling zou je zonder vertraging eigenlijk nooit 100% scherp kunnene stellen. Lijkt me niet de bedoeling. Een DC motor met servosysteem zal in de praktijk het beste voldoen.
Ik bedoel die muiswieltjes (ook die voor de bal) ook niet om met de hand te bewegen, maar als shaft encoder om informatie over de stand van je lens terug te kunnen koppelen naar je motortje.
Dat zou je uiteindelijk ook met een stappenmotortje kunnen dien met een vertragings bakje er achter. Uit het aantal stapjes kun je dan de stand van de lens instelling bepalen. Je zult er wel een flinke vertraging achter moeten zetten om nauwkeurig te kunnen werken, maar dat doen de lensfabrikanten ook.
Firehunter
Ik zal nog even wat meer onderzoek gaan doen naar de verschillende mogelijkheden.
Heb je misschien nog tips waar ik de motoren het beste kan kopen?
Zijn (kleine) stappenmotoren rechtstreeks aan te sturen met een Arduino of 16F628A, of ben ik daarvoor ook al een driver IC nodig?
Tidak Ada
Firehunter
Dat kan helaas niet, ik woon aardig ver weg en heb geen vervoer.
Klopt het trouwens ook dat bij microstepping van stappenmotoren minder geluid en trillingen worden geproduceerd?
Johnny Chung Lee (bekend van de wii hacks) heeft een beschrijving voor een 14$ stabilizer. Heel simpel ding (zonder electronica) dat misschien het proberen waard is, zeker voor zo'n prijs ...
Maar daar zit geen focus bij natuurlijk. Aansturing van een kleine stappenmotor kan met een L293D of SN754410. Die zijn volgens mij niet geschikt voor microstepping.
Firehunter
Het gaat vooral om het focus- en zoomsysteem.
Het statiefgedeelte is verder geen probleem.
Ik zal zelf ook nog even verder gaan kijken naar IC's.
Zoals ik het begrijp van de datasheet, ben ik 2 IC's nodig.
1 Voor de timing van de fasen en 1 voor de H-bruggen.
Of 1 zoals de A3967.
Ik zal ook nog even gaan kijken of ik niet toevallig nog een stappenmotor uit een printer heb.
Tidak Ada
Op 24 februari 2011 23:27:42 schreef _Danny_:
Johnny Chung Lee (bekend van de wii hacks) heeft een beschrijving voor een 14$ stabilizer. Heel simpel ding (zonder electronica) dat misschien het proberen waard is, zeker voor zo'n prijs ...
Die zou ik niet graag in m'n rugzak meenemen. Zware gietijzeren gaspijp (àls je dat hier nog zou kunnnen krijgen) en dan nog een zwaar contragewicht er aan. Dat weegt wel een paar kilo 
Laat dan dat contragewicht gelijk maar met 10kRPM ronddraaien, dan heb je een gyrostatief
Collectorloze dc motortjes maken het minste geluid en werken goed in een servosysteem.
Firehunter
Weet iemand misschien of er ook speciale tie-wraps zijn met grotere tanden zoals een tandwiel?
Iets zoals deze, maar dan voor een normale prijs:
De bovenstaande zijn namelijk ongeveer 120 euro.
Een andere mogelijkheid zijn deze dingen:
Maar die lijken me duurder en moeilijker te krijgen/maken.
Tidak Ada
Wat zou je kunnen met een groot kunststof tandwiel, dat je aan de binnenzijde uit draait tot de gewenste diameter? Je zou daaarvoor bij Fishertecniek (of wat daar tegenwoordig voor in de plaats is) kunnen kijken. Dan heb je gelijk de juiste module maten voor een bijpassend tanwiel/worm.
De amanuensis niet (meer) pesten zou daarbij kunnen helpen...
Firehunter
Fischertechnik, dat speelgoed bedoel je? Zitten daar zulke grote tandwielen bij?
Het probleem is wel dat hij op een bepaalde manier vastgeschroefd of geklikt moet worden zodat hij niet verschuift.
Op 13 april 2011 21:24:21 schreef Tidak Ada:
De amanuensis niet (meer) pesten zou daarbij kunnen helpen...
En wat bedoel je daar mee? 
Tidak Ada
Pas op! Fishertechniek en verwanten zijn geen speelgoed (meer)!! Ze worden veel gebruikt voor het ontwikkelen van prototypes!!
Vastzetten kan ook met lijm, spietjes of borgpennen.
Amanuences moet je altijd te vriend houden (da's handig
)
B.t.w.: die tie-raps hebben rechte tanden dat zijn slechte vertandingen voor tandwielverbindingen. Tanden van tandwielen hebben een min of meer trapeziumvorm in doorsnee, Dat gloopt soepeler en slijt minder.
Zie ook deze: http://blog.makezine.com/archive/2011/04/multi-axis-camera-stabilizati… ook leuk om te maken 
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Had nou maar gewoon een FILMcamera gekocht ipv een FOTOcamera. Die film functie is leuk voor een paar vakantie shotjes, maar als het wat seriezer wordt schieten ze al snel tekort. T'is geen oplossing voor je probleem, maar ik wilde het toch even kwijt.
Firehunter
De TOA's (zo worden ze hier genoemd) zijn, in tegenstelling tot veel docenten, erg aardig en ik kan het dus goed met ze vinden.
V.w.b. die tie-wraps, daarom vroeg ik ook of iemand speciale tie-wraps kent met tandwiel-achtige tanden zoals op de foto.
We hadden graag ook een FILMcamera gehad. Maar omdat onze hoofddoel toch fotografie was en we geen geldboompje hebben, proberen we het zo goed mogelijk te doen met wat we hebben, een FOTOcamera dus.
Ook bij professionele producties worden soms met goede resultaten DSLR's gebruikt.
De mogelijkheden die ik wil toevoegen aan de schouderstatief die ik wil maken, zijn nog niet te vinden bij een redelijke FILMcamera en zeker niet voor dat bedrag.