Je kunt met aardige zekerheid stellen dat het belichen inderdaad geen probleem is. Dat is iets wat je in het begin ook hebt aangegeven.
Het ontwikkelen kan nog een probleem zijn. Daarnaast kun je de kwaliteit van de printplaat aanwijzen. Daar zijn misschien 2 oorzaken aan te wijzen :
1) Laklaag is te oud
2) Folielaag is te onregelmatig qua dikte.
Wanneer je goed kijkt, laat 45 t/m 55 een bijna vloeiend overlappend vlak zien dat wel aangevreten is, maar niet volledig is wegge-etst. Daarnaast vertoont 95 op onverklaarbare wijze hetzelfde hiaat, zonder dat de naastliggende vakjes een vorm van overlap laten zien.
Juist daarom is niet eensluidend de bron van je problemen aan te wijzen. Ik heb niet over je schouders mee kunnen kijken wat / hoe je het allemaal uitvoert. Maar ik denk dat het zeker verstandig kan zijn om je ontwikkelvloeistof (NaOH) te verdunnen. In 1 seconde je PCB ontwikkelen is zeer riskant. Het gevaar van overontwikkelen is dan echt aanwezig. Dat resulteert in een blanko print. Te lang etsen idem dito. Juist daarom vroeg ik om foto's, om te zien waar het mis gaat.
TIP : zorg dat het ontwikkelen minimaal 10 seconden duurt. Dan heb je tenminste nog tijd om het printje snel uit de bak te hijsen en onder de koude kraan af te spoelen.
Mijn persoonlijke ervaring met printen over de houdbaarheidsdatum is dat de gehele laklaag werd weggevreten, incl. dat wat juist niet weg moest. Kortom, alsof er met een kaasschaaf de laklaag werd verwijderd. Aan het einde van het ontwikkelen zag ik de printbaantjes dan nog wel, maar de laklaag was dan erg dun. Resultaat : Alle weg te etsen vlakken worden goed wegge-etst, maar daarnaast ook miniscule putjes in de printbanen.
Met onregelmatige dikte van de koperfolie zie je vlakken zoals bij 40 t/m 55 ontstaan. Al kan een vuile glasplaat (belichtingskast) daar ook de oorzaak van zijn.
Wanneer je juist over de gehele print veel plekjes ziet, dan is je concentratie etsvloeistof waarschijnlijk te laag (soms zie je dan ook blauwige kristallen in de etsbak liggen).
Daarnaast heb ik ook wel eens met goedkope printjes (laklaag was paarskleurig) problemen gehad : onaanwijsbare kortsluitingen tussen printbaantjes onderling. Ik kon mijn ogen dan ook moeilijk geloven, toen ik na flink wat speurwerk onder een grote loeplamp, ragfijne draadverbindinkjes ontdekte. Om er zeker van te zijn, had ik nog een paar printjes gemaakt, waarbij hetzelfde probleem bleef optreden.
Dat was voor mij een reden om definitief over te stappen naar het duurdere Bungard-materiaal.
En verder kan ik alleen maar zeggen : zorg dat je materiaal niet te oud is. Dat geldt voor ontwikkelvloeistof, etsmiddel en printjes. Verkeerd bezuinigen kan je een hoop ergernis opleveren, en uiteindelijk ook veel geld kosten.