Print etsen lukt niet

Op de pot staat 10 tot 15gr/Ltr, ik gebruik 12gr/ltr.

Maar wat je beschrijft over overontwikkeling dat lijkt dus het sterkst op mijn probleem.
zal dus iets langer belichten en wat minder sterke ontwikkelaar gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Boi op zaterdag 26 februari 2011 22:47:12 (61%)

Je kunt met aardige zekerheid stellen dat het belichen inderdaad geen probleem is. Dat is iets wat je in het begin ook hebt aangegeven.

Het ontwikkelen kan nog een probleem zijn. Daarnaast kun je de kwaliteit van de printplaat aanwijzen. Daar zijn misschien 2 oorzaken aan te wijzen :
1) Laklaag is te oud
2) Folielaag is te onregelmatig qua dikte.

Wanneer je goed kijkt, laat 45 t/m 55 een bijna vloeiend overlappend vlak zien dat wel aangevreten is, maar niet volledig is wegge-etst. Daarnaast vertoont 95 op onverklaarbare wijze hetzelfde hiaat, zonder dat de naastliggende vakjes een vorm van overlap laten zien.
Juist daarom is niet eensluidend de bron van je problemen aan te wijzen. Ik heb niet over je schouders mee kunnen kijken wat / hoe je het allemaal uitvoert. Maar ik denk dat het zeker verstandig kan zijn om je ontwikkelvloeistof (NaOH) te verdunnen. In 1 seconde je PCB ontwikkelen is zeer riskant. Het gevaar van overontwikkelen is dan echt aanwezig. Dat resulteert in een blanko print. Te lang etsen idem dito. Juist daarom vroeg ik om foto's, om te zien waar het mis gaat.
TIP : zorg dat het ontwikkelen minimaal 10 seconden duurt. Dan heb je tenminste nog tijd om het printje snel uit de bak te hijsen en onder de koude kraan af te spoelen.

Mijn persoonlijke ervaring met printen over de houdbaarheidsdatum is dat de gehele laklaag werd weggevreten, incl. dat wat juist niet weg moest. Kortom, alsof er met een kaasschaaf de laklaag werd verwijderd. Aan het einde van het ontwikkelen zag ik de printbaantjes dan nog wel, maar de laklaag was dan erg dun. Resultaat : Alle weg te etsen vlakken worden goed wegge-etst, maar daarnaast ook miniscule putjes in de printbanen.

Met onregelmatige dikte van de koperfolie zie je vlakken zoals bij 40 t/m 55 ontstaan. Al kan een vuile glasplaat (belichtingskast) daar ook de oorzaak van zijn.
Wanneer je juist over de gehele print veel plekjes ziet, dan is je concentratie etsvloeistof waarschijnlijk te laag (soms zie je dan ook blauwige kristallen in de etsbak liggen).

Daarnaast heb ik ook wel eens met goedkope printjes (laklaag was paarskleurig) problemen gehad : onaanwijsbare kortsluitingen tussen printbaantjes onderling. Ik kon mijn ogen dan ook moeilijk geloven, toen ik na flink wat speurwerk onder een grote loeplamp, ragfijne draadverbindinkjes ontdekte. Om er zeker van te zijn, had ik nog een paar printjes gemaakt, waarbij hetzelfde probleem bleef optreden.
Dat was voor mij een reden om definitief over te stappen naar het duurdere Bungard-materiaal.

En verder kan ik alleen maar zeggen : zorg dat je materiaal niet te oud is. Dat geldt voor ontwikkelvloeistof, etsmiddel en printjes. Verkeerd bezuinigen kan je een hoop ergernis opleveren, en uiteindelijk ook veel geld kosten.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

oxurane dat is dus een exacte omschrijving van het probleem waar ik last van had.

De snelle prints die ik maakte was ook een onbekend merk, dat een erg korte belichtingstijd nodig had. Ik dacht zelf dat het bungard was omdat het ook hetzelfde beschermfolie erop had zitten, zelfs de kleur is exact(chinese kopie?), maar mijn dochter wist nog dat het één of andere aanbieding was.
Nu bungard laten komen en dat ging iedere keer mis, niet vreemd dus na jouw uitleg.
Van de week als ik tijd heb en de nieuwe platen binnen zijn maken we nog eens een serie teststrookjes vanaf 15sec en dan met dikke cijfers en een paar fijne baantjes, dan weten we het zeker, wat de tijd voor belichten zal worden.
Dank je wel.

Hier de nieuwe tijdstrips met Bungard printplaat;
http://www.xs4all.nl/~boyzpc/foto/tijdstrip_print%201a.jpg

http://www.xs4all.nl/~boyzpc/foto/tijdstrip_print%202a.jpg

http://www.xs4all.nl/~boyzpc/foto/tijdstrip_print%203a.jpg

We gaan maar een tijd van 70sec aanhouden.

Dat lijkt me een mooie, maar je ziet ook direct dat het niet zo nauw komt. 50 is goed, 140 ook nog.
Het ziet er trouwens wel naar uit dat je de zijkant van je belichtingsbak beter niet kunt gebruiken (rechts op de plaatjes).

Dan zou ik voor 90 sec ( ~ het gemiddelde) kiezen

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - RIP

Het ziet er trouwens wel naar uit dat je de zijkant van je belichtingsbak beter niet kunt gebruiken (rechts op de plaatjes).

?????

Je ziet misschien de afdruk van de knijpertjes op de print.

We hebben voor alle zekerheid gekozen voor 110sec, en dit is het resultaart na 20min in de etsbak;
http://www.xs4all.nl/~boyzpc/foto/printplaat01.jpg

De stripjes waren met een 8minuten in.

De stripjes zijn van een kleinere print die ik bij
mijnprintplaat.nl had gekocht.
De grote printplaat komt bij Conrad weg en het beschermingsfolie was moeilijk te verwijderen, bleven stukken van het zwarte plakmiddel op de print achter en er zaten grote lelijke vlekken op de print, ben echt bang dat daar een lading ouwe zooi ligt.
Zal nu plaat bestellen bij DickBest.

[Bericht gewijzigd door Boi op woensdag 9 maart 2011 18:03:19 (14%)

Ziet eruit alsof ze simpelweg te kort in de etsbak hebben gelegen.

Website -- Slopen is ook een kunst...

Nee er gebeurde gewoon niks meer na die 20min.
Je ziet wel het begin van kleine gaatjes die in de koperbanen beginnen te komen.
Volgende week nieuwe printplaat en dan gaan we gewoon voor 180sec.
Hoe groter de printbanen hoe langer de belichting lijkt het wel.

[Bericht gewijzigd door Boi op woensdag 9 maart 2011 18:08:06 (70%)

Het is niet zo dat hoe groter je vlakken zijn, hoe langer je moet belichten. Je belicht immers het stuk wat weg moet.

Ik blijf erbij dat je langer moet etsen. Je kunt zien dat op de stukken koper die weg moeten, het koper wel al een beetje weg is. Daar zit dus geen foto-resist meer.

Onderaan je foto is het koper weg en een paar cm daarboven ook. Terug in de etsbak die print!

Website -- Slopen is ook een kunst...

Oké, we hangen hem er morgen weer in, we zien wel wat er gebeurt.

Dat ziet er uitstekend geëtst uit (mooie randen!), alleen wat te kort. Omdat de vlakken koper wel keurig aangevroten zijn, is het geen probleem met de belichting, maar met het etsen.

Edit: zo zie je maar weer, ik heb geen ervaring met fotogevoelige printen. Even een stap overgeslagen. Het is nog altijd geen belichtingsprobleem, maar een ontwikkel- of etsprobleem.
De redenering van F_E doet dan een ontwikkelprobleem vermoeden.

[Bericht gewijzigd door Bert M op woensdag 9 maart 2011 23:17:20 (41%)

free_electron

Silicon Member

ontwikkelprpobleem.
je hebt een restant fotolak liggen en dat etst niet weg.

maak eens verse ontwikkelaar aan. zorg dat de kristallen mooi opgelost zijn. roer de fles vooraleer je uitgiet zodat je univeorme menging hebt.
en wrijf over je printplaat terwijlze in de ontwikkelaar ligt.
spoel ze af na ontwikkelen.
wanneer je ze in de etsbak steekt: na en tiental seconden moet je koper roze kleuren. als je glanzende vlekken ziet : daar ligt nog fotoresist : afspoelen en effe terug in de ontwikkelaar.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

@boi: is je belichtingsbak nog wel OK? Een van de buizen niet meer op sterkte?

Sine

Moderator

Ik heb iets vergelijkbaars gehad, daar bleek het aan het etsmiddel te liggen.

een nieuwe batch ontwikkelaar en een paar mislukte test printjes verder de etsbak maar eens leeg gemaakt en opnieuw gevuld met natriumpersulfaat ... probleem opgelost.

Op 9 maart 2011 18:06:10 schreef Boi:
Nee er gebeurde gewoon niks meer na die 20min.
Je ziet wel het begin van kleine gaatjes die in de koperbanen beginnen te komen.
Volgende week nieuwe printplaat en dan gaan we gewoon voor 180sec.
Hoe groter de printbanen hoe langer de belichting lijkt het wel.

Fout. Hij moet echt langer etsen.

Als er putjes in de baantjes gaan komen, is er iets niet helemaal ideaal met het belichten en zo. Ik heb voor mezelf besloten: "laat maar", en het probleem is vervolgens vanzelf overgegaan. Waarschijnlijk omdat ik nieuwe toner in de printer heb gedaan.

[edit] Ik zal nog even uitleggen waarom ik dit denk. Je ziet duidelijk dat er een verlopende dikte is in het overgebleven koper. Dat is aan de randen heel dun, en in het midden wat dikker. Kortom, het etsmiddel komt gewoon bij het koper wat geetst moet worden. Door stromingen (of juist niet) in je etsmiddel gaat het op sommige plekken soms harder dan op andere. Ik ets in zo'n geval gewoon door totdat daar waar het weg moet gewoon weg is. M'n record is 2 uur of zo. Inderdaad zie je dan nauwelijks wat gebeuren tijdens het etsen....

@hagdos hieronder: Inderdaad. Ik ets tegenwoordig met een behoorlijk "slappe" FeCl3 oplossing. Werkt langzaam maar naar tevredenheid. De temp maakt ook behoorlijk uit. Ik ets gewoon op kamertemperatuur. Niks moeilijk doen met verwarmingselementen. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het ziet er inderdaad uit alsof het niet lang genoeg geëtst is. Dat betekent ofwel dat het er langer in moet, of dat je etsmiddel is uitgewerkt na een bepaalde tijd.

We zullen zien als de andere platen er zijn.

Nee, etsmiddel is net nieuw, alleen de test strookjes en 2 van deze platen.

Lampen zijn prima hebben nog geen 4 branduren.

Net zoals de vorige keer alles op de zelfde manier gedaan, alleen nu nieuwe platen bij DickBest gekocht en zie het resultaat;
http://www.xs4all.nl/~boyzpc/foto/printplaat02.jpg

Ligt dus niet aan mij maar aan die ouwe meuk die we iedere keer bij Conrad kochten.
De Platen bij DickBest zagen er gewoon ook beter uit en glansten mooier, geen vlekken in de fotolaag en beschermfolie die zich gewoon(stevig) liet verwijderen zonder zwarte stukjes achter te laten op de plaat.

De vlekjes die je nu op de print ziet zitten komen van de flux spuitbus.

Bedankt allemaal voor jullie hulp en tips.

Die ziet er een pak strakker uit. Het is dus toch een fotolakprobleem. Dat kon je op je voorlaatste foto ook al zien: kijk maar eens in de rechterbovenhoek: daar zie je nog een licht gele waas rond dat cirkeltje van je printbevestiging.
Ook linksvanonder zie je die waas.
Nu je print koopt bij Dick heb je meteen een andere fotolak. Eentje die misschien verser is, maar ook misschien iets minder lang moet belicht of ontwikkeld worden. Daarmee dat het dan nu wel lukt.

Ik heb ook eens zo een soortgelijk probleem gehad met bedorven print. Dan ben je wel even zoek voor je alles terug lopende hebt.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

sorry maar als je een beligtingsstrook maakt en ontwikkelt en etst vindt je toch snel waar het probleem zit
net zoals hier het geval was

Op 12 maart 2011 17:28:43 schreef kombucha:
sorry maar als je een beligtingsstrook maakt en ontwikkelt en etst vindt je toch snel waar het probleem zit
net zoals hier het geval was

Dus niet!

Van "probeert te etsen met ontwikkelaar" naar perfecte printjes in 4 weken. Gaaf man!

Volgens mij heb je van die dunne cirkeltjes die bij mij in 90% van de gevallen gewoon (gedeeltelijk) wegetsen. Jou printjes zien er super strak uit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De rondjes zijn enkel geprint, de rest is nagezwart vandaar dat je hier en daar niet geheel rechte strakke lijnen ziet. Inkleuren gaat niet altijd geheel netjes binnen de lijntjes.