Versterker ruist

Ik heb een versterker gebouwd met de TDA1519, en na alle scheldwoorden uit het scheldwoordenboek, en nog 1000 andere gebruikt te hebben, werkt hij :D.
Alleen nu ruist hij ontzettend, ik weet niet meer hoe het kan komen. Ik heb het schema gebruikt dat in de datasheet staat. Elk beetje hulp wordt zeer op prijs gesteld.

O ja, ik heb de signal ground en de power ground niet aan elkaar geknoopt, kan het hieraan liggen?

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

huh ? power ground is voeding voor IC ? en signal ground is input signal ?

Als je die niet doorverbind gaat het natuurlijk ruisen als een knetter :|

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

Bedankt voor de reactie, hoe komt het dan dat het gaat ruizen?

Edit: Ik heb ze nu verbonden, maar het ruizen blijft, het is echter een stuk minder geworden.

[Bericht gewijzigd door Tommyboy op 17 maart 2004 20:59:04

Wat voor voeding gebruik je? Bij een niet gestabiliseerde krijg je ook ruis. gewoon een grote elco (paar 1000 uF) doet wonderen in dat geval.

Het is ook zeer belangrijk dat je een afgeschermde kabel (gewoon kabel met tulp-stekkertjes) gebruikt anders gaat ie ook ruisen als een gek.

Ik heb een voeding met een 7812 gebruikt, en als input kabel een oud koptelefoonsnoer.
Kan het aan het snoer liggen?

Heb je die 7812 voldoende ontkoppeld? Waarmee voed je die?

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Jazeker.
Een koptelefoonsnoertje heeft drie draadjes. Een rode een witte en een blanke. Deze blanke moet om de andere draadjes heen zijn. Het kan zijn dat dit bij jou niet zo is, maar zeker wel bij speciaal signaal draad wat ik al zei.
Elk draadje reageert als een antenne. Jouw mogelijk eigen gemaakt antenne pakt elke zender die je maar kunt bedenken. Ook de 50Hz uit het net. Zet je pc-boxjes maar hard en je hoort het wel (Tenzij je hele dure heb ;).
Het blanke koper wat er helemaal omheen zit, neemt alle ruis op en sluit het kort met de massa (ground die jij niet aan had gesloten). Zo vangen de andere draadjes geen ruis en kan de versterker daardoor niet meer suizen of brommen.

Wat voor een ruis hoor je eigenlijk, echt ruis of is het gewoon een "brom" of "zoem" geluid?

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Ik hoor een echte 50hZ brom (weet ik 100% zeker, ik heb een andere luidspreker direct op een trafo aangesloten :P). De voeding is een kant-en-klare die ik ff open gemaakt heb, om te kijken hoe hij gestabiliseerd is. Ik heb mijn versterker op een accu aangesloten, en de ruis bleef, hier ligt het dus niet aan. Toen ook mijn MP3 speler gebruikt, inplaats van de koptelefoonuitgang van mijn stereo, en nog steeds ruis. Ik zal binnenkort ff de input-draad vervangen, kijken of het dan beter gaat.
Ik begin nu echt wanhopig te worden.

Op 17 maart 2004 23:17:52 schreef Tommyboy:
Ik hoor een echte 50hZ brom (weet ik 100% zeker, ik heb een andere luidspreker direct op een trafo aangesloten :P). De voeding is een kant-en-klare die ik ff open gemaakt heb, om te kijken hoe hij gestabiliseerd is. Ik heb mijn versterker op een accu aangesloten, en de ruis bleef, hier ligt het dus niet aan. Toen ook mijn MP3 speler gebruikt, inplaats van de koptelefoonuitgang van mijn stereo, en nog steeds ruis. Ik zal binnenkort ff de input-draad vervangen, kijken of het dan beter gaat.
Ik begin nu echt wanhopig te worden.

Ik heb weleens UTP kabel als ingangskabel gebruikt. ik dacht: die is ook afgeschermd dus what the hell. ruiste inderdaad ook als een gek maar geen 50Hz brom. maar dat kan bij jou natuurlijk anders zijn :)

UTP afgeschermd ? UNSHIELDED twisted pair...

iets dat ik ook gemaakt heb en beknopt uitlegt hoe fouten onderdrukt worden bij utp:

http://www.aesthetic.be/UTP.doc

[Bericht gewijzigd door Evil Aedolon op 18 maart 2004 18:17:56

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

Tijd om een versterker uit het raam te gooien :(
Ik heb het ingangssnoer ingewikkeld met aluminiumfolie, en dat aan de 0 gehangen. Nog staads ruist en knettert het :(
Na ff goed geluisterd te hebben, hoorde ik de 50 Hz brom, en nog meer ruis. Verder werkt hij goed (ik hoor er muziek doorheen). Ik zie het nu echt niet meer zitten ;(

OK, ik heb de versterker in de behuizing van een oude computervoeding gestopt, en deze op de 0 aangesloten, maar het hielp GEEN BAL! Ik vind het nu hoog tijd worden om dat ding uit het raam te gooien :(

Woon je ver van belgie ? als ik het kan fixen krijg ik dan een kusje ?

Ik woon in het hoge noorden van Nederland, en als je het had kunnen fixen, had je zelfs een beurt kunnen krijgen :P

Op 18 maart 2004 21:39:21 schreef Tommyboy:
en als je het had kunnen fixen, had je zelfs een beurt kunnen krijgen :P

Wel... dat is nu ook weer niet nodig

Op mijn kamer is de 50 Hz brom het ergste, in de woonkamer hoor je hem bijna niet, maar er zit wel nog wat andere ruis tussen. Hoe kan ik deze er het beste uit filteren, of tegengaan?

Hallo ik denk dat je geoon een probleem hebt met de opzet van jou schema.Als je helemaal niks aan de ingang hebt hangen heb je dan ook last van brom ruis? zoniet dan licht het aan de kabel zo ja moet je gaan zoeken in de elco`s die je gebruikt wat ook kunt doen is een weerstand van de ingang naar massa aanleggen probeer een 47 OHM weerstand mischien dat de verstekker de veel versterkt of zo. Ik heb wel een schema voor je als je wilt ik zou deze naar je toe kunnen mailen. Let wel op gebruik altijd afgeschermde kabel dus een kern met afgeschermde draad er om heen geen folie werkt niet echt lekker.

Groeten Harie

Hartelijk bedankt, ik zal het proberen met de weerstand. Als je dat schema zou kunnen mailen, heel graag, kan altijd van pas komen.