Philips EL6471 1kW buizen versteker

Hugo Welther

Moderator

Bron: Elektor News
http://www.elektor.nl/Uploads/Cache/2011/3/110316095340.0308_cropped-100-461-275--1-46.resized.200x0.jpg
De laatste 'mode' op audiogebied gaat niet zo zeer in de richting van DSP's, ultra-low-noise DAC's of 192 kHz/24 bit opnames, maar steeds meer naar buizenschakelingen. Een van de meest indrukwekkende audioschakelingen die we de laatste tijd hebben gezien, is geen splinternieuw ontwerp maar juist een oudje: Een versie van een van de grootste buizenversterkers die ooit zijn gemaakt, de Philips EL6471 uit 1955.

De EL6471 werd oorspronkelijk ontworpen voor gebruik in grote stadions en concertgebouwen. Er werd maar een beperkt aantal exemplaren gebouwd door Philips. De toegepaste eindbuizen zijn QB3/750 tetrodes die eigenlijk ontwikkeld waren voor toepassing in HF-zenders. Volgens de folder met de productomschrijving van de EL6471 waren er ook nog versies van 2 kW, 10 kW en 20 kW.

Philips EL6471 technische eigenschappen:
- 1000 watt klasse-B eindversterker
- Driver: 2 x EL34 (6CA7) als kathodevolger, DC-gekoppeld met de eindbuizen
- Symmetrische ingang
- Frequentiebreik 25...15.000 Hz +/- 1 dB
- Vermogensaansluiting: 3-fase (220/380V)
- Anodespanning: 3.200 V
- Anodestroom: 250 mA (volle uitsturing), 50 mA (ruststroom)
- Bouwjaar: 1955
- Afmtingen: 520 x 690 x 580 mm
- Gewicht: 142 kg per kanaal

Wat filmpjes:
http://www.youtube.com/watch?v=btSg2SX3lUs
http://www.youtube.com/watch?v=08sit9mSkBU
http://www.youtube.com/watch?v=M_rdZsZasVk

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Zo dat is nog eens een versterker!

Wat is het rendement? 25 %?

Wel mooi om te zien dat de gelijkrichters meteen werken als een soort VU meters.

Stralen die buizen niet veel UV en andere straling uit?

300 gram motivatie -> kop van de hamer!
Schimanski

Golden Member

Wat is het rendement? 25 %?

Er staat bij Klasse-B versterker. Rendement is dan zo'n 60%

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
fred101

Golden Member

Wat een beest, gaaf die kwikdampers erbij.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
bprosman

Golden Member

<zucht> Blijft mooi he , die geknoopte draadboompjes.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Hugo Welther

Moderator

Voor de liefhebbers, op de NVHR beurs in Driebergen 3 april 2011 werd een demo gegevens met deze versterker. Twee stuks, dus in stereo.
http://www.youtube.com/watch?v=rbmJd8Cu85U

Zet de PC boxen maar open.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

leuk meubelstuk....als er iemand 6 over heeft zet ik die in mijn woonkammer. 5.1 setje (2 is ook goed)

maartenbakker

Golden Member

En het was een mooi gezicht en geluid om ze in actie te zien. Alleen jammer dat de luidsprekers waarschijnlijk de beperkende factor waren, wat vooral duidelijk werd bij het opzetten van een CD'tje.

Let wel, ik heb hooguit 10 minuten geluisterd aangezien ik geen hulpje had om op de handel te letten. Vandaar ook het woordje waarschijnlijk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoi,

Het was een feest om deze versterkers in aktie te zien, en te horen.
De nadruk lag wel een beetje op hard draaien, dat vond ik persoonlijk niet nodig. Het geluid op zich viel me niet tegen.

Ik vond het vooral een prachtig stukje vakmanschap om te bekijken, ze zijn met de kap eraf mooier, dan met de kap erop...

Over vakmanschap gesproken, de versterkers van Jan van Beveren waren ook een lust voor het oog, prachtig gebouwd met controle en afregelmogelijkheden onder handbereik. Grote klasse!

Maar nu geraak ik een beetje off topic...

Groet,

Nico.

maartenbakker

Golden Member

Ik vind het erg jammer dat ik de versterkertentoonstelling in zijn geheel gemist heb. Notabene met versterkers opgebouwd uit Philips TV- en videorecorderonderdelen (ik heb de foto's van Piet Blaas wel bekeken, daar sta ik overigens ook nog op; je mag raden welke foto dat is). En inderdaad: mooi vakwerk die Philipsapparaten. Uit de tijd dat zulke dingen nog uit onverslijtbare onderdelen met de hand gebouwd werden...

@bprosman: Ik zit tussen handel die goed bij me past ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

je mag raden welke foto dat is

Vertel Vertel !!!!

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Goed om te zien dat mensen dit soort mastodonten op waarde schatten. Absoluut museumwaardig.

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.

Een fraaie combinatie van techniek en kunst wat mij betreft.
Die DCG4/1000's gaan flink tekeer op Bach's Toccata & Fugue :)

Wel een beetje een overdreven amp voor huiskamer gebruik, ik hou het voorlopig maar bij een 845SE, maar wel superstoer toch!

Sonytech

Overleden

x

[Bericht gewijzigd door Sonytech op zondag 20 juli 2014 18:25:33 (100%)

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Djeezes +1kW uit buizen :o alleen spijtig van de 3fase aansluiting en wat trekt dat ding bij vollast :p

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
maartenbakker

Golden Member

Ik heb dat wel ergens gelezen, maar als ik het heel ruw moet schatten zou ik zeggen minstens 4kW onder vollast.