avr dragon herkent ATmega's niet.

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

hallo

Een tijdje geleden heb ik via school een AVR dragon op de kop kunnen tikken. en daar ga ik maar eens wat mee doen.
ik wil er eigenlijk eerste een test progje in schieten (led aan, wachten, led uit, wachten, opnieuw).

Alleen zo ver kom ik al niet omdat ik de ATmega niet herkend krijg in AVR studio 4.

Hij herkent de AVR dragon wel (led 1 gaat uit, led 2 blijft groen).
hij is aangesloten met deze isp connector (de 6 pin):
http://www.elechouse.com/elechouse/images/product/Atmel%20AVRISP%20STK500%20USB%20ISP%20Programmer/avr_isp.jpg
gewoon miso aan de miso pin (pin 18)
VTG aan de voeding
SCK aan de sck pin (pin 19)
MOSI aan de mosi pin (pin 17)
/RES aan de reset (pin 1)
en gnd natuurlijk aan de voedings ground.

hij wordt gevoed vanuit de vcc en gnd header van de avr dragon (4,95v)

ik heb 2 ATmega's 328p en een 8 geprobeerd (dezelfde aansluitingen voor de programmer), maar als ik 'read signature' aanklik krijgt hij driemaal 0x00 terug (geen respons lijkt me) met natuurlijk de melding dat hij niet voldoet aan de aangegeven controller.

ik heb ook al een ander breadboard geprobeerd, maar dat helpt ook niet.

wat kan ik nu eens proberen?

edit:

zo te zien zit het in/rond de header kabel. als ik daar aan ga friemelen terwijl ik op de read knop blijf drukken wordt de derde waarde soms 0x3f, 0xff of een andere combinatie met 3 en f.

AVcc hangt aan de plus en AGND natuurlijk aan de ground

100nF over de voeding (net naast de atmega)
10uF over de voedingslijn

zo te zien geen los contact. als ik een van de draadjes uit het breadboard trek dan krijg ik een isp error met een verhaaltje of ik de controller wel heb aangesloten enzo.

dus duidelijk heeft hij wel een verbinding.
voeding uit de dragon of uit een adapter maakt geen verschil.

het lijkt erop (maar dat kan ook zomaar onzin zijn) dat hij zijn info naar de atmega krijgt, maar dat óf de atmega niks terug zegt, óf dat er iets fout gaat bij het terugzenden

edit:
probleem opgelost.

ik zat nog eens te googlen naar het probleem. daar vond ik iemand die ook een dragon had met atmega88 die hetzelfde deed.
de isp freq naar 125kHz zetten werkte daar.

en hier ook.

[Bericht gewijzigd door timberleek op maandag 21 maart 2011 20:08:55 (16%)