beginnen aan een robot

hallo mensjes :p

nadat ik me wat met games enzo heb beziggehouden, ben ik dit wat beu geraakt, en zoek ik iets nieuws.
ik ben bij toeval op deze site gekomen, toen ik wat zocht over een probleem met een autoradio, en ik vind het facenirend jullie bezig te horen.
nu zou ik willen een robot gaan maken. zelf heb ik wat kennis op mechanische en elektrisch vlak, maar niet met elektronica.
nu is mijn vraag, hoe begin ik best aan zoiets. programeren enzo kan ik niet ( enkel html :p) en val elektronica weet ik ook niets.
zelf ben ik 16 jaar, en zit in 5e jaar wetenschappen 6 u wiskunde, op vlak van mijn wiskundige kennis moet dat ook wel geen probleem zijn. ( in nl te vergelijken met vwo)
wie kan mij helpen ? (boeken, waar ik onderdelen kan vinden, programeren, etc )

mvg.
pieter

Hoi,,

Alleen al op dit forum is jou vraag al 100 keer eerder gesteld .

Velen hebben met vriend google en met het lezen van de info op diverse forum's heel veel starters info gevonden.

Voor beginners , Pic (Mickrochip) avr, arduino (Atmel) ,
Programmeer talen zijn er ook genoeg ,Basic en C worden veel gebruikt.
Een Pic programmeer cursus oa. hier www.picbasic.nl .

Info over Pic http://www.microchip.com/
Info over Avr http://www.avrprojects.net/
Info over Arduino http://www.arduino.cc/

Een compleet starters pakket voor Pic controllers kun je oa.kopen bij voti http://www.voti.nl/winkel/catalog.html .

[Bericht gewijzigd door bert!ne op dinsdag 5 april 2011 07:43:27 (10%)

Ik zou de robot met PIC's maken die kan je proggen in PICbasic, een makkelijk te leren taal. Alleen kost de compiler en IDE die je nodigt hebt wel tegen de €150.*

Zoek zeker eens op het forum!

Ik zou beginnen met een simpel boek over elektronica te lezen zoals elektronica voor dummies of elektronica echt niet moeilijk deel1,2,3,4.
Ik zou voor het beginnen met bouwen weten wat een diode, transistor en alle andere componenten doen. Dan zou ik daar kleine experimentjes mee doen en dan kan je beginnen met programmeren.

Veel succes!

Om wat ideetjes op te doen kan je naar men blog over mijn robot kijken
|
|
\ /

*Ik dacht dat er alternatieven op de markt waren, maar kan ze niet goed vinden.

[Bericht gewijzigd door LEDfan op dinsdag 5 april 2011 13:35:05 (12%)

ok, ik heb net gekeken en alle 3 de boeken zijn in de bib bescikbaar.
maar staat daar ook iets over het programeren in ?

Bij elektronica voor dummies staat er op het einde iets over een ( niet autonoom) rijdend plankje, en later iets over de basic stamp. Het nadeel van de basic stamp is dat als die overlijd je veel meer moet betalen dan bij een PIC/AVR. Normaal overlijd zo'n ding niet maar bij is er al één PIC (van de 4 die ik hier heb liggen)kapot.

Ik zou met PICbasic gaan werken, echt leuk en handig voor een robot te bouwen.

P.s. laat je niet onmoedige als een schakeling zo als een looplicht niet werkt, ik heb dit ooit proberen te maken en dat is nog niet gelukt. Een paar maanden later werk ik met PIC's en maak ik zo een looplicht.

Sommige mensen vinden analoge elektronica beter dan digitale, ik vind de digitale het beste.

ok, ik heb gedaan met elektronica voor dummies en heb het boek teruggedaan naar de bib.
nu heb ik enkele andere boeken mee, 2 van de 4 van elektronica niet zo moeilijk, en een val plantijn waarin staat hoe alles in theorie is ( hoe weerstanden enzo gemaakt zijn, transformator, dioden etc... )
maar nu is mijn vraag, waar kan ik veilig componenten kopen ? en deze betalen met wallie of paysafecard enzo. ik woon nogal afgelegen in belgie en weet in een straal van 20 km geen elektronicawinkel zijn, of toch geen deftige die goedkoop is :p
heb ook al een printplaat afgebroken en enkele weestanden en transformatoren + een diode afgehaald, maar breadbord of gaatjesprint heb ik niet en iets met je vingers samenhouden is niet zo handig. kun je die ook gewoon bestellen ?
en hoe lang is de levertijd ?

( sorry admins, maar het is verkeerde topic zoals in je regeltjes staat die je net gepost hebt... )

Als je even je mail adres op zichtbaar zet kunnen mensen je gemakkelijk contacteren en gaat het topic niet onnodig off-topic.
Anders mail je me maar even heb nog wel een paar dingen liggen.