versterker zonder min(aarden) en raar geruis door mijn speaker

hey,,

ik heb een versterker ik zou echt even niet meer weten welke merk het is en hijs nogal oud, maar nu mijn probleem...

1. ik heb die versterker aangesloten met zo'n kabelset dus remote kabel,RCA-kabel,stroomkabel(2) + en - (aarden) maar wat ik nou niet snap in het begin had ik me versterker aangesloten en snapte ik die - niet dus hij ging nooit aan maar het rare nu ik haalde die - eraf en hij doet het gewoon is daar een verklaring voor??? en heb hem zelfs aantal keren opnieuw aan het uit gezet.

kabelset is trouwens 10mm2.

2. ik heb dat geruis van me dynamo door me 2 achterspeaker en voor geen last van, maar veel mensen vertellen dat het aan je RCA-kabel ligt die je dan met je remote en stroomkabel samen legt (aan 1 kant). ik heb al zo'n kassie voor die hogentonen weg te halen maar hij ruist nog steeds. dus heb ik hem nu aan de andere kant liggen van de auto. en nog steeds zelfde.. gisteren bij de autorai heb ik het gelijk even gevraagd van hoe en wat maar hij zegt dat het aan me aarding ligt.. dat ik een verkeerde plek heb gekozen..

sorry voor de spelling fouten.
en hoop dat jullie me kunnen helpen..
alvast bedankt

Waar had je die "-" op aangesloten?

Op je versterker heb je waarschijnlijk drie aansluitingen voor de voeding en het aan / uit schakelen. De +, de - en een rem of remote aansluiten.

Op de + moet de voedingskabel die je vanaf de accu hebt getrokken (rood) worden aangesloten, op de - moet de andere voedingskabel (zwart of blauw) waarvan je het andere uiteinde op een blank stuk metaal van de carrosserie aansluit en de remote moet worden aangesloten op de remote van je radio, vaak zit er in de line kabel een extra kabel verwerkt welke je hiervoor kunt gebruiken.

Dat de boel nu wel werkt komt waarschijnlijk doordat de versterker nu zijn - (aarde zoals jij het noemt) via de line-kabel van de radio afhaalt, dit kan resulteren in een verbrande massakabel aan de zijde van je radio als deze teveel vermogen te verwerken krijgt.

de rca kabel die van de radio naar de versterker loopt heeft ook een massa ( min ) en als deze ook aan het chassis hangt van de versterker heb je 2 verschillende circuits die elkaar beinvloeden . de - van de versterker op een stuk chassis aansluiten met een balk eronder , dus niet midden op een stuk plaatijzer met een houtschroef erdoor zonder de lak weg te halen op die plek .

bij de gordel zit een bout m8 of m10 deze is een goede min voor de versterker. je kunt er een rca scheider inzetten zodat je de mantelstromen kwijt bent van de rca kabel. ook wil het schelen als de versterker niet helemaal open hoeft om goed geluid te hebben , beter de autoradio laag hoeven zetten en de eindversterker open zetten , anders krijg je meer ruis bij een bijna open volumeregeling .

Op 18 april 2011 18:19:18 schreef Ruben_Lichtenvoorde:
Waar had je die "-" op aangesloten?

Op je versterker heb je waarschijnlijk drie aansluitingen voor de voeding en het aan / uit schakelen. De +, de - en een rem of remote aansluiten.

Op de + moet de voedingskabel die je vanaf de accu hebt getrokken (rood) worden aangesloten, op de - moet de andere voedingskabel (zwart of blauw) waarvan je het andere uiteinde op een blank stuk metaal van de carrosserie aansluit en de remote moet worden aangesloten op de remote van je radio, vaak zit er in de line kabel een extra kabel verwerkt welke je hiervoor kunt gebruiken.

Dat de boel nu wel werkt komt waarschijnlijk doordat de versterker nu zijn - (aarde zoals jij het noemt) via de line-kabel van de radio afhaalt, dit kan resulteren in een verbrande massakabel aan de zijde van je radio als deze teveel vermogen te verwerken krijgt.

die line-kabel bedoel je daar die emote kabel mee?
en inderdaad de kleuren zijn
Fase is rood 10mm2
massa is zwart/grijs 10mm2
emote is blauw 1,5mm2 <-- durf ik niet zeker van te zijn

en die - stond op de achterbanden veren :P

ik ga nu even die massapunt bij me gordel proberen
jullie horen het zo:)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (3%)]

Op 18 april 2011 19:09:02 schreef WeSza1992:
[...]

en die - stond op de achterbanden veren :P

Dat is niet de meest ideale plek verwacht ik, vaak zit er een rubber tussen de veerschotel en de carrosserie je moet het dan hebben van de 2/3/4 boutjes waarmee de veerschotel vastzit in de carrosserie die waarschijnlijk een zeer slecht contact maken.

als je goed wil aarden moet je een stuk chassis pakken en daar aan bevestigen (eerst even kaal schuren).

de line kabel is het signaal vanuit de autoradio . idd beter de massa aan het chassis maken dichtbij de versterker als dat je de massa samen met de plus helemaal naar voren brengt met 10mm2.

de TS zal niet meer reageren, hij gebruikte een dubbelaccount van een, wegens asociaal gedrag, ongewenst persoon.