je kan die ook vinden op je vinger!!
ja maar dan moet de versterker zeker voluit? als dat zo is dan houdt het op want halverwege gaat de subwoofer tegenstribbelen meer vermogen dan gaat hij stuk denk ik. het is een 12" 440 watt max 230 RMS
Op 23 maart 2004 16:04:21 schreef ledlover:
huh ??
Op 23 maart 2004 16:29:35 schreef hakselpiloot:
ja maar dan moet de versterker zeker voluit? als dat zo is dan houdt het op want halverwege gaat de subwoofer tegenstribbelen meer vermogen dan gaat hij stuk denk ik. het is een 12" 440 watt max 230 RMS
Voluit zou het interessantst zijn, maar 230 RMS is ook al veel.
dat is dus de subwoofer (speaker) die gaat vervormen bij hoge belasting. is gewoon aan het maximum
Special Member
speaker even afkoppelen en spanning meten. vervormt er ook nix. Krijg je misschien alleen DC componenten dus voor zekerheid ff factor 0.707 nemen.
die spanning kwadrateren en delen door de gewenste impedantie e je hebt je uitgangsvermogen
ik moet dus het voltage meten? en hoe weet je dan de amperes. (watt is toch volt * ampere? of zit ik mis)
Moderator
Op 24 maart 2004 09:23:50 schreef hakselpiloot:
ik moet dus het voltage meten? en hoe weet je dan de amperes. (watt is toch volt * ampere? of zit ik mis)
Helemaal goed, maar Watt is ook U²/R
vermogen is inderdaad spanning maal stroom ( P=U*I )
maar ook vermogen is ook de spanning in het kwadraad gedeeld door de weerstand ( P=U^2/R )
Om het even jouw taalgebruik te doen:
Spanning=Volt
Stroom=Ampere
Vermogen=Watt
net ff gemeten met een paar testnummers van internet. zit constant rond de 0,7 - 1 volt met uitschieters naar net boven de twee volt echter deze 'testnummers' zaten geen heel lang gerekte zuivere tonen in dus het kan vertekend zijn. ik weet niet of je hier iets aan hebt?
Dat zijn wel heel erg lage spanningen...
Daar is iets fout gegaan...
ja ik weet het ook niet die testnummers kan het daar aan liggen?
Special Member
gekke opm misschien, maar heb je EVT een oscilloscoop ergens?
trafootje ertussen en het moet wel kunnen
eehhh ik denk dat ik nog maar es ga meten (dom dom dom)
Osciloscope zou nog mooier zijn, maar die hebben de meeste hobbyisten niet.
Special Member
deze hobbyist wel (gekocht voor 90 GULDEN op school 20 Mhz hitachi beest dubbelstraals)
Maar je kan evt ook overwegen om een scopeje op je Pc te zetten van deze site scope op geluidskaart, let wel op, je spanning ma gniet te hoog worden. dus goede trafo ertussen
van 230 V naar 6 V ofzow, weet je zeker dat je niet te hoog komt.
nog eens gemeten nu wisselspanning. Hoogst gemeten waarde 50,7 volt gebrugd en 25,9 volt enkel dit lijkt er meer op misschien?
Belast met 4 ohm leverd dat 643 Watt gebrugd en 168 Watt enkel op.
Dat is veel, maar dit is open gemeten begrijp ik ?
Special Member
idd
dit lijkt er meer op
1 probleem dus, de uitgangsimpedantie is nogal laag. De spaning zal inzakken als er een belasting aanhangt.
je zou nu nl bij 4 ohm 642 W kunnen leveren. max
rms dus 454 W
Ziet er dus niet slecht uit
Misschien leren ze bij marqundt, maar vraag me af wat de spanning doet met speaker, maybe kun je dat ook meten??
dus even op een vaste stand en dan meten, speaker aankoppelen en weer meten, kunnen we de uitgansimpedantie bepalen. Moet je wel ff je impedatnei van jouw speaker opgeven
goed ik heb de fitnees voor vandaag dr wel op zitten, parkeerplaats is goed 200 meter lopen. gemeten onder belasting 4,2 stijgt na afkoppelen naar 5 - 5,2 sub is gebrugd aangesloten en heeft een impedantie van 4 ohm
Je hebt je versterker dus zo ingesteld dat er met luidspreker 4,2 Volt uit kwam en zonder luidspreker 5 tot 5,2 ?
Special Member
hehehe, de parking walk zit erop.
hij stijgt dus procentueel 25 % bij 4 ohm.
Als we ff een schetsje maken
code:
open klem:
----[====]----
Rinw 5.2V
----[====]----
----[====]----| 4.2 V
---
Rinw | | 4 ohm
---
----[====]----|
de berekening
5.2 - 4.2 = 1 V
de stroom weet je ook:
4.2 / 4 = 1.05 A
1 V / 1.05 A = 0.9523 ohm
dit is dus de inwendige impedantie van 2 eindtrappen. Voor 1 geld dus de helft hiervan. 0.45 ohm dus ongveer
je had open klem 50.7 V.
50.7 * (impedatnie speaker / (impedantie speaker + 0.9523)) = max uitgangs spanning
max uitgangsspanning * 0.707 = RMs uitgangs spanning
code:
voorbeeldje
50.7 * (4 / (4 + 0.9523)) = 50.7 * (4 / 4.9523) = 5 / 0.808 = 40.95 V
40.95(kwadraat) / 4 = 419 W max
40.95 * 0.707 = 28.95 V rms
28.95(kwadraat) / 4 = 210 W rms
uiteraard kun je deze berekeningen ook doen voor 1 eindtrap en andere impedanties
[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 24 maart 2004 10:58:25
en dat wil dan zeggen....?
hoeveel watt is hij dan max en rms? dan zijn we eruit of hij in de buurt komt van de fabrieksopgave nl 4*300 max 4*150 rms
Special Member
na de uitbreiding zou het duidelijk moeten zijn, vrees alleen dat de voeding beetje te zwak is om dus deze specs te halen, misschien dat freddy of evil aedolon hier iets meer over kunnen zeggen. Ben hier niet zo in thuis.
Wet echter wel dat de voeding waarschijnlijk de spelbreker is en deze zal dus ook je kwaliteit verzieken bij dergelijke hoge vermogens, want een voeding is het belangrijkste en duurste deel van een versterker.
end it geldt niet alleen voor auto versterkers
[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 24 maart 2004 11:00:55
dat kan wel kloppen ik heb voor de gein eens geprobeerd met twee subwoofers eraan maar dan geeft hij het wel op ja. de voeding gaat dan door de beveiliging. Maar als je "slechts" één woofer nodig hebt (waar laat je ze allemaal?!!!) dan voldoet de versterker goed en is eerder de subwoofer de zwakste schakel dan de versterker. bovendien moet één schakel de zwakste zijn en voor die 80 euro heb ik wel veel bass in de auto en dat is uiteindelijk waar het mij om gaat. Bij mij klinkt hij wel helder en strak.