Logische Schakeling

Hallo, ik ben 11 jaar oud :-), en ik ben wat experimentjes aan
het doen met transistors. Ik weet dat je daar mee logische schakelingen kan maken(and, or, not, nand, nor). Hoe moet
ik dat maken? :-( Of is er een site die dat beschrijft?

sts9999999,

Logica kan je inderdaad opbouwen met discrete componenten, sommige kan je doen met dioden....

Kijk eens in een boekje basiselektronica over logische schakelingen en daar zul je de uitleg vinden...

Transistoren kan ook, maar is iets moeilijker...

Waarom neem je gewoon geen logische bouwstenen???

Assembler rules!

Misschien kan je eens kijken op http://electronics.howstuffworks.com
Je zal mss niet vinden hoe dit met transistors werkt, maar hier staan de beginselen... Vraag erna aan je ma om de 74-reeks of de 40-reeks van IC's te halen, ja natuurlijk alleen de poorten die je nodig hebt, je zal nooit hoger als 2€ in kostprijs komen...
Vriendelijke groet

Er zijn 10 soorten mensen, zij die binair kunnen tellen en zij die dat ni kunnen

Is er geen site waar schema's opstaan over logische
schakelingen met daarbij de benodigde onderdelen.
Is er een goed boek over?

Het hoeft niet alleen maar wet transistors te zijn. Het kan ook met andere onderdelen

Op http://mediatheek.thinkquest.nl/~lla167/parse.php?f=mainnl wordt de basis uitleg van verschilende onderdelen gegeven. Het mooie is dat dit allemaal in het nederlands is. Veel susces!

Hier ook wat informatie, alleen wel in het engels. Staan wel allerlei logica typen in met handige applets over hoe je zoiets inelkaar zet op een breadboard.

http://www.play-hookey.com/digital/experiments/

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Ik heb in een boekje een not schakeling gevonden.
Ik snap alleen niet hoe hij werkt.

code:


------------|------------------------------------A
|.............[1]
|.............[k] 
|.............[O]
|..............| 
|..............|
|...+.|-----|
|.....led......|
|...-.|..t1....c|....b
|.....|........()----- 100 k ohm -------------------B
|.....|........|
+.....|......e|
-.....|........|
|.....|........|
|.....|........|
|.....|........|
----------------

t1 = transistor bc548 type NPN
1 k O = Weerstand van 1 kilo ohmn
100 k ohm = Weerstand van 100 k ohmn
led = Een led
A= Punt a
B = punt b
. = betekent niks, anders werkt deze website niet goed

Als je geen stroom van a naar b laat gaan, brandt de led wel. Als je wel stroom van a naar b laat gaan brant de led niet. Het is dus een not schakeling?

Vraag het maar als ik het niet duidelijk hebt getekent

[mod edit] als je de ubb-code [ code ] gebuikt kan je schakelingen duidelijker tekenen. In dit geval helpt het helaas niet.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op woensdag 24 maart 2004 08:16:20

Zou je die tekening nog een keer kunnen maken ?
Ik herken er namelijk niks in !
Als het niet lukt in tekst, teken hem dan bijv. in paint.

Op 24 maart 2004 08:33:18 schreef Remko Struiksma:
Zou je die tekening nog een keer kunnen maken ?
Ik herken er namelijk niks in !
Als het niet lukt in tekst, teken hem dan bijv. in paint.

Doe ik straks, ik heb nu even geen tijd.
Nog een ander vraagje. Als ik stroom naar
de collector laat gaan. En van de emmitor naar een lampje.
En daarvandaan naar de - pool van de batterij. Als ik dan ook stroom naar de basis laat lopen(met 1 k ohm weerstand). Dan gaat het lampje branden.
Het lampje brand echter minder fel dan als ik het direct op de batterij aansluit.

Ik gebruik een 9 volt batterij

bijna ieder componenet dat je gebruikt. vooral diodes en transitoren enz. snoepen wat van je voltage weg.

stefan.

Op 24 maart 2004 18:39:56 schreef Stefan van I:
bijna ieder componenet dat je gebruikt. vooral diodes en transitoren enz. snoepen wat van je voltage weg.

stefan.

Is er niet een mogelijkheid om toch te lamp
volledig te laten branden.

Ik gebruik de volgende digen

batterij 9v
lamp 12v
transistor BC547

9V aan de ene kant op je lamp, de andere kant van de lamp aan de collector van de transistor, de emitter van de transistor aan de min van je 12V, dan een 4k7 weerstandje, of iets in de buurt aan de basis van de transistor en als je dan de spanning zet op de ene kant van je weerstand schakelt de transistor open en gaat je lamp branden. Let wel, die transistor kan max. 150mA schakelen volgens mij, de lamp zal hier wel overheen gaan.

Je lampje zou dan toch zeker bijna net zo fel moeten branden als gewoon op de batterij.

Misschien es zoeken in een boekje van elektuur 'elektronica, echt niet moeilijk'. daar zal waarsschijnlijk ook wel iets over instaan.

Greetz

Waar rook is is er.......geen componentje meer

9V aan de ene kant op je lamp, de andere kant van de lamp aan de collector van de transistor, de emitter van de transistor aan de min van je 12V, dan een 4k7 weerstandje, of iets in de buurt aan de basis van de transistor en als je dan de spanning zet op de ene kant van je weerstand schakelt de transistor open en gaat je lamp branden. Let wel, die transistor kan max. 150mA schakelen volgens mij, de lamp zal hier wel overheen gaan.

Je lampje zou dan toch zeker bijna net zo fel moeten branden als gewoon op de batterij.

Ja, dat werkt, hoe moet ik dat dan bij logische schakelingen zoals een and doen? Met 4 ingangen
stroom(9v) poort 1, poort 2 uitgang(9v)

[Bericht gewijzigd door sts999999 op donderdag 25 maart 2004 16:24:00

ben hier ook mee bezig geweest in een ander soort schakeling. Ik zal 'm aanpassen en hier ff posten...
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=4and.GIF
Op de plaats van de LED kun jij je lampje zetten en als alle 4 je ingangen hoog zijn dan moet 'ie het doen!!

Succes!!

EDIT: ik ga er wel van uit dat je een 12V IC hebt, zo niet dan zul je deze apart moeten voeden met bijv. 5V (3x 1,5V alkaline batt. werkt meestal ook wel...) tussen pin 14 en 7. Op de sugnaal pinenn moet je dan ook een 5V signaal aanbieden. Dan zie je meteen dat je met 5V systemen ook een 12V toepassing kunt schakelen... leve de tor!!

[Bericht gewijzigd door The Force op donderdag 25 maart 2004 16:47:11

May The Force be with you...

Op 25 maart 2004 16:36:08 schreef The Force:
ben hier ook mee bezig geweest in een ander soort schakeling. Ik zal 'm aanpassen en hier ff posten...
[afbeelding]
Op de plaats van de LED kun jij je lampje zetten en als alle 4 je ingangen hoog zijn dan moet 'ie het doen!!

Succes!!

EDIT: ik ga er wel van uit dat je een 12V IC hebt, zo niet dan zul je deze apart moeten voeden met bijv. 5V (3x 1,5V alkaline batt. werkt meestal ook wel...) tussen pin 14 en 7. Op de sugnaal pinenn moet je dan ook een 5V signaal aanbieden. Dan zie je meteen dat je met 5V systemen ook een 12V toepassing kunt schakelen... leve de tor!!

Ik werk met transistors. Ik wil een schakeling maken, die ik voor alles kan gebruiken, vandaar de verschillende poorten.

kun je wat specifieker zijn, een schakleing die je voor vanalles wilt gebruiken is niet zo helder. Teken eens wat ofzo dan kunnen we je allicht verder helpen...

May The Force be with you...

Wat ik zeker kan aanraden voor dit soort dingen is gewoon een electrodoos kopen. het liefst bij een electronica zaak en zoeen met breadboard. Als je interresse hebt maar geen electronica zaak in de buurt of je snapt niet precies wat ik bedoel dan wil ik wel wat bestelnummer of linkjes voor je opzoeken. Ik vindt zelf bouwdozen ideaal voor dit soort dingen omdat je dan de schakeling met uitleg krijgt en je altijd alle componenten hebt.

Kijk eens op: http://www.play-hookey.com/digital/electronics/
Hier staan een aantal schakelingen waarbij met transistoren en diodes logische poorten worden gemaakt.

Op 25 maart 2004 21:41:59 schreef Bliksem:
Wat ik zeker kan aanraden voor dit soort dingen is gewoon een electrodoos kopen. het liefst bij een electronica zaak en zoeen met breadboard. Als je interresse hebt maar geen electronica zaak in de buurt of je snapt niet precies wat ik bedoel dan wil ik wel wat bestelnummer of linkjes voor je opzoeken. Ik vindt zelf bouwdozen ideaal voor dit soort dingen omdat je dan de schakeling met uitleg krijgt en je altijd alle componenten hebt.

Ik heb zo'n doos.
Play Electronics van Mehano. Alleen de not schakeling is een beetje vaag. En het bordje waarop je het doet is te klein. Zijn er betere oplossingen. kan je me een link geven of moet ik gaan solderen.

:EDIT:Of heb je wat aan een test bordje. Dat heb ik gezien op deze site, want ik wil liever niet solderen. Als ik er wat aan heb, waar vindt ik dan uitleg over een testbordje.

(Ja ik weet het, iemand heeft me een IC al eerder aangeraden, maar ik dacht dat het niet handig was en ik snapte er niks van)
Kan ik anders een IC gebruiken. Welke heb ik dan precies nodig(ik wil ands, nots, ors). Ik snap er helemaal niks van. Heb ik dan ook weerstanden nodig?(ik werk met een 9 volt batterij) Zijn IC duur:EDIT:

[Bericht gewijzigd door sts999999 op zaterdag 27 maart 2004 15:57:53

Die ic's zijn niet zo duur hoor. Je kunt bv eens proberen met enkele uit de 74-reeks: 7400= 4 NAND poorten, 7402 = 4 NOR poorten...
Deze IC's werken wel op 5 V!
En ja, zo'n breadboard is wel heel wat handiger.

[Bericht gewijzigd door wietn op zaterdag 27 maart 2004 17:49:15

Waar rook is is er.......geen componentje meer

Op 27 maart 2004 17:47:59 schreef wietn:
Die ic's zijn niet zo duur hoor. Je kunt bv eens proberen met enkele uit de 74-reeks: 7400= 4 NAND poorten, 7402 = 4 NOR poorten...
Deze IC's werken wel op 5 V!
En ja, zo'n breadboard is wel heel wat handiger.

Wat is een breadboard? Hoe moet ik dat gebruiken. Is dat hetzelfde als een testbord. Welk type zou ik dan moeten kopen.

Over IC's. Zijn er ook not poorten. En ik zoek and en or poorten. Kan ik die NAND en NOR er ook voor gebruiken?

In de IC database staat niks over de 7402 als ik die zoek.

Op 28 maart 2004 09:09:25 schreef sts999999:

[...]

Wat is een breadboard? Hoe moet ik dat gebruiken. Is dat hetzelfde als een testbord. Welk type zou ik dan moeten kopen.

Over IC's. Zijn er ook not poorten. En ik zoek and en or poorten. Kan ik die NAND en NOR er ook voor gebruiken?

In de IC database staat niks over de 7402 als ik die zoek.

Breadboard is inderdaad hetzelfde als testboard. Die doos die jij hebt heb ik ook. was leuk voor de baiscs maar als 10 jarige snapte ik de wet van ohm compleet niet en die gebruiken ze jammer genoeg al heel snel heel veel.

Op www.velleman.be staan wel wat mooie kits. EL-3001 en EL-1301 zou ik aanraden. de eerste heb ik zelf ook. die heeft al een testbord erin zitten en 300 experimenten. die andere werkt met veertjes zoals je nu ook doet alleen zitten hier al alle componenten al op het bord en zijn ze al aangesloten op veertjes. Ze worden allebei op www.ace-systems.nl verkocht.

Er zijn inderdaad ook not poorten van ic's. Ik werk zelf meestal met de 40XX reeks. die staan ook in de ic database van deze site. Als ik me goed herinner is de HEF4049 een ic met 6 not poorten. Meestal worden not poorten invertors genoemd. zo staan ze dus ook in de database.

Op 28 maart 2004 20:44:59 schreef Bliksem:

[...]

Breadboard is inderdaad hetzelfde als testboard. Die doos die jij hebt heb ik ook. was leuk voor de baiscs maar als 10 jarige snapte ik de wet van ohm compleet niet en die gebruiken ze jammer genoeg al heel snel heel veel.

Op www.velleman.be staan wel wat mooie kits. EL-3001 en EL-1301 zou ik aanraden. de eerste heb ik zelf ook. die heeft al een testbord erin zitten en 300 experimenten. die andere werkt met veertjes zoals je nu ook doet alleen zitten hier al alle componenten al op het bord en zijn ze al aangesloten op veertjes. Ze worden allebei op www.ace-systems.nl verkocht.

Er zijn inderdaad ook not poorten van ic's. Ik werk zelf meestal met de 40XX reeks. die staan ook in de ic database van deze site. Als ik me goed herinner is de HEF4049 een ic met 6 not poorten. Meestal worden not poorten invertors genoemd. zo staan ze dus ook in de database.

Ik moet het wel zelf betalen :) dus ik zoek een goedkoope oplossing. Wat lijkt jouw het beste?
Een breadboard?

Wat voor een draadjes moet je op een ic aansluiten, bij de HEF4049, 7400 en de 7402. Wat voor een weerstanden moet ik dan hebben.(ik werk met een 9 volt batterij), hoe moet ik dat dan uitrekenen. Bestaat er een site die dat allemaal uitlegt