gereedschap kopen

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

Gewoon kopen op het moment dat je het nodig hebt... Anders zit je met spullen die je nooit gebruikt.

Anyway, je kunt niet zonder multimeter, breadboard, soldeerbout, tin en gaatjesprint (neem epoxy met eilandjes, dat andere spul stinkt en banen zijn niet altijd handig).

Componenten hangt af van wat je wil doen.

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.
High met Henk

Special Member

Op 15 mei 2011 20:49:54 schreef Lucky Luke:
[...]

Anyway, je kunt niet zonder multimeter, breadboard, soldeerbout, tin en gaatjesprint (neem epoxy met eilandjes, dat andere spul stinkt en banen zijn niet altijd handig).

Nou die broodplank heb ik nooit gebruikt, heb ze op rosmalen beide verkocht..

Gaatjesprint met eilandjes vind ik een ramp, 3 gaatjes in 1 baan is prima of alleen banen

Weerstand en condensator assorti is ook handig voor testjes
Goedkope oscilloscoop is ook al snel onmisbaar.
Paar BC547 en 557 en paar 2n3055's en 2955s
paar op-amps.

gewoon wat tips..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Daarom heb ik ook altijd wat pcb's liggen maar meestal pak ik liever nieuw. Op beurzen en bij leveranciers als Kent koop ik dan van die aanbiedingen. Af en toe vul ik het aan. Ik heb een stuk of 8 assortiment dozen. Een met torren ( klen) , ee met grote metal cans ( maar dat is vooral voor reparatie ) ik heb daarom ook veel oude types torren, zowe nieuw als gebruikt . Een doos spanningsregelaars en heel grote torren.
Een doos diodes, een doos zeners, twee dozen condensators ( pF en nF), een paar bakken elco's, doos ferriet, doos spoelen en RFCs, doos ristallen en filters. 4 raco kastjes met weerstanden en dingen als schakelaars.
Verder een lade met doosjes waarin ICs zitten gesorteerd ( os opamps, 555, timers, counters, optos en een hoop 74 logics)
Maar dat ligt aan je interesses. Ik gebruik zelden een breadboard maar soms zijn ze handig. Ik haat het om niet verder te kunnen en eerst onderdelen te moeyen bestellen. Ook wil ik nog wel eens bij twijfel bv twee torren kunnen vergelijken.

Gereedschap: goede tangen, die sandvic zijn de beste goedkope die ik tot nu toe gehad heb, op de zijknipper na, ik heb ook sinds een jaar een knippex zijknipper, dat had ik eeder moeten doen.
Een soldeerbout, nu lijkt een weller WS80/81 erg duur maar ooit koop je er een en dan vraag je jezelf af hoe je daarvoor ooit hebt kunnen solderen :-)
Multimeter, een goede en eventueel een tweede goedkope erbij. Bij twijfel kun je dan altijd een tweede meting doen om uit te sluiten dat het je meter is. Redelijk goed voor een beginner is grofweg 50-100 euro, daaronder is speegoed.
Een labvoeding is onmisbaar
Ik zou echt niet zonder scoop kunnen maar dat ligt aan je interesse.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch