LED VU meter doet niks

Hallo allemaal,

Ik heb zojuist de LED VU-meter gebouwd die onder schakelingen te vinden is op deze website.
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/59/audio/led-vu-meter.html

Ik heb de LM3915 gebruikt, 2 rode LED's, 1 oranje LED, 7 groene LED's en 1 1K Ohm weerstand. Ik heb de schakeling gebouwd op een breadboardje en aangesloten op zowel een 9V en een 12V voeding, maar op beide voedingen doet hij niks.

Ik heb op het moment alleen geen mooie foto's aangezien ik geen echt goede camera's heb liggen.
Overzicht schakeling
Ingezoomd op pins 2 tot 9

Ik heb ook voor test doeleinden pin 5 op de voedingslijn aangesloten om te kijken of hij het deed.

Kan iemand mij vertellen wat ik misschien verkeerd doe? Mochten er duidelijkere foto's moeten komen vraag het gerust, dan zal ik die proberen te maken.

Alvast bedankt,
Kenny.

Henry S.

Moderator

Ik zie veel overbodige verbindingen

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik doe dit soort werk met een IC en een breadboard voor het eerst dus misschien ben ik niet de beste in "cable-management".

Ik neem aan dat je de verbindingen bij de LED's bedoelt, dat die op de helft van het breadboard staan ipv direct op de voedingslijn?

Breadboards willen nog wel eens slechte verbindingen hebben door vuil op de contacten enzo. Een beetje rommelen aan de draden doet soms wonderen. Bij hogere frequenties wil het ook wel eens werken de draden plat op het board te drukken (maar dat is hier niet het geval denk ik).

Heb je wel voedingsspanning op je IC? Even gelijk op de pootjes meten.

gr,
Sander

Ik zal geen hoge frequenties gaan gebruiken (voor zover ik weet) :p, uiteindelijk zal hij moeten gaan werken op een Line-level signaal. Ik wil namelijk dat hij gaat werken op het geluid dat van een elektrisch instrument af komt, denk hierbij aan een basgitaar een elektrische gitaar, een elektrisch drumstel en een keyboard.

Maar ik heb de contacten op het breadboard nog niet gecontroleerd, dat zal ik nu even gaan doen.

Weet je zeker dat (op de foto) de onderste (horizontale) rij helemaal aan elkaar hangt? Bij mijn breadbord is dat opgebouwd uit 2 delen, zou je even kunnen meten met een multimeter.

Henry S.

Moderator

Op 6 juni 2011 11:48:27 schreef XDr4g0nX:
Ik neem aan dat je de verbindingen bij de LED's bedoelt, dat die op de helft van het breadboard staan ipv direct op de voedingslijn?

Nee, ik bedoel de onderste helft van het IC. En idd even controleren of de voedingsstrippen doorlopen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 6 juni 2011 12:02:08 schreef Red_Arrow:
Weet je zeker dat (op de foto) de onderste (horizontale) rij helemaal aan elkaar hangt? Bij mijn breadbord is dat opgebouwd uit 2 delen, zou je even kunnen meten met een multimeter.

Ik heb ze net even doorgemeten, en ik kom er nu achter dat de bovenste en onderste lijnen niet helemaal doorlopen maar uit 3 delen bestaan.

Op 6 juni 2011 12:17:03 schreef Henry S.:
[...]
Nee, ik bedoel de onderste helft van het IC. En idd even controleren of de voedingsstrippen doorlopen.

Dan ga ik als ik straks thuis ben de kabels nog een keertje nazien, want nu weet ik dat de stroom niet helemaal doorliep naar de achterste lijnen.

leime

Golden Member

En als je zorgt dat de lijnen wel doorlopen, werkt het dan wel?

Dat heb ik zojuist gedaan.
Nu werken de LED's wel, maar...allemaal tegelijkertijd zonder dat ik pin 5 heb aangesloten op een signaal.

Heb ik nu ergens een draadje te veel gelegd?
Herziene breadboard
Herziene aansluitingen

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 6 juni 2011 16:10:22 (20%)

Nu heb je wel een zwevende ingang, ik weet niet of dat ic daar mee om kan gaan, anders een 100K ofzo als pulldown.

Hoe bedoel je dat de ingang zweeft? Dat pin 5 compleet niet is aangesloten bedoel je?

Want als ik pin 5 op een audio signaal aansluit dan branden nog steeds alle LED's. Ik gebruik als signaal een dubbele 3,5mm kabel die ik in de koptelefoon uitgang van mijn laptop steek. Maar zelfs met het volume op 0% branden ze nog steeds allemaal.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 6 juni 2011 16:10:06 (24%)

Henry S.

Moderator

Op 6 juni 2011 15:52:22 schreef XDr4g0nX:
Want als ik pin 5 op een audio signaal aansluit dan branden nog steeds alle LED's. Ik gebruik als signaal een dubbele 3,5mm kabel die ik in de koptelefoon uitgang van mijn laptop steek. Maar zelfs met het volume op 0% branden ze nog steeds allemaal.

Zet pin5 eens aan de massa, dan moeten ze allemaal uitgaan.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 6 juni 2011 16:12:07 schreef Henry S.:
[...]
Zet pin5 eens aan de massa, dan moeten ze allemaal uitgaan.

Klopt, ze gaan inderdaad allemaal uit.
Maar hoe moet ik dut nu oplossen, want als ik een signaal op pin 5 zet dan blijven ze alsnog allemaal branden.
Moet er dan een grote variabele weerstand tussen het signaal en pin 5?

Het spijt me als ik misschien voor de hand liggende vragen stel, maar ik ben nog redelijk nieuw op elektronica gebied.

Arco

Special Member

Instelpotmeter aan pin 5 (voor schakeling zie P1 in dit schema.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 6 juni 2011 16:41:59 schreef Arco:
Instelpotmeter aan pin 5 (voor schakeling zie P1 in dit schema.)

Dan ga ik tussen het signaal en pin 5 een instelpotmeter plaatsen en dan kijken of hij het het doet naar wens, ergens deze week de elektronica boer maar weer bezoeken dan. :p

Nu heb aan pin 5 een instelpotmeter gehangen en die verbonden met het signaal en de aarde, maar nog steeds doet hij het niet. Geen enkele LED wil verlichten, ik heb een 100Ω potmeter gebruikt hiervoor.

Want als ik nu het signaal weg haal en die vervang door hem op op de voeding aan te sluiten dan kan ik wel de LED's geheel dimmen.

Is mijn audio signaal dan te sterk om te worden weergeven? Dat hij dus in feite continue voluit staat?

100 Ohm is te laag, dan blijven alle LEDs uit bij een zwak audiosignaal. Beter naar 10k gaan, dan werkt het waarschijnlijk wel goed.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op 8 juni 2011 13:51:53 schreef Benadski:
100 Ohm is te laag, dan blijven alle LEDs uit bij een zwak audiosignaal. Beter naar 10k gaan, dan werkt het waarschijnlijk wel goed.

Ik heb de 100Ω potmeter nu vervangen met een 10KΩ lineaire potmeter, nu gaan niet alle LED's tegelijk branden maar de eerste 4/5 LED's knipperen een beetje raar.

Ik kan hem wel helemaal uit zetten met de potmeter, maar als ik hem terugdraai (minder weerstand) dan beginnen ze weer te knipperen.

Wat o wat doe ik nu weer verkeerd?

Arco

Special Member

Wel een 'nette' voeding gebruikt, en de 2u2 aangesloten?
Zet er desnoods nog een grotere elco bij van 470 of 1000uF.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik gebruikte hiervoor telkens een 7,5V 200ma adapter die in een 12V sigarettenplug gaat (ik heb geen 12v plug los liggen nu), nu heb ik een 9V batterij gekocht en die aangesloten.

Met de 9V batterij blijft hij een stuk stabieler aan en knippert hij een stuk minder, maar nu branden slechts de 1e en 2e LED als de potmeter op minimale weerstand staat.

Is nu dan toch mijn audio signaal te zwak, dat hij niet genoeg kracht heeft om hem aan te sturen?

Edit:
Ik heb de 2,2uf condensator aangesloten op en voeding en die direct naar de aarde laten lopen (?zoals getoond in het schema?) maar daar is niet veel verschil bij, met condensator gaat de 1e LED een seconde eerder branden.
Andere condensators heb ik op het moment niet liggen, heb ik weer. :p

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 9 juni 2011 17:41:49 (12%)

Staat ie op dot mode? Dat is onbruikbaar voor audio, tenzij je er een opamp gelijkrichter met daarachter een integrator voor zet. Op bar mode heb je ook geen heel mooi oplichtende LEDs. De oorzaak is het audiosignaal zelf, dit is wisselspanning.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op 9 juni 2011 12:11:31 schreef Benadski:
Staat ie op dot mode? Dat is onbruikbaar voor audio, tenzij je er een opamp gelijkrichter met daarachter een integrator voor zet. Op bar mode heb je ook geen heel mooi oplichtende LEDs. De oorzaak is het audiosignaal zelf, dit is wisselspanning.

De LM3915 staat op bar mode, dus dan kan ik hem wel gebruiken voor audio toch?

En als ik het audiosignaal omzet naar gelijkspanning, doet hij het dan wel zoals ik wil? Ik zat even te zoeken en kwam uit op een "wave rectifier", dit zou met een paar diodes te behalen zijn? Zo ja, kunnen BAT85 of 1N4148 diodes dan gebruikt worden? (die heb ik toevallig nog liggen) En zou het dan werken zoals op dit plaatje is gebouwd?
http://sub.allaboutcircuits.com/images/03263.png

Alleen met een sterk signaal kan dat, lijnniveau audiosignaal gaat niet goed door de in verhouding hoge spanningsval van de diodes. Je moet actief gelijkrichten. Ik denk dat het tweede schema in die pdf voldoet. En daarna met een RC-tje integreren.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!