Ik heb zelf nooit zoiets gebouwd hoor, maar ik kan natuurlijk altijd meedenken over mogelijke oplossingen.
Ik denk dat je vooral niet moet proberen een bepaalde spanning aan de uitgang te krijgen; dit gaat toch niet lukken, en op die manier is het waarschijnlijk heel lastig om de stroom onder controle te houden. Ik denk dat je er beter een stroombron van kunt maken, die ofwel probeert een blokvormige stroom te leveren in fase met het net, of een sinusvormige stroom, die de spanning volgt. Een boostconverter is in principe altijd een stroombron, waar je gewoonlijk een regeling bij maakt om er een stroombron van te maken.
Eilandbedrijf voorkomen lijkt me altijd lastig; om te beginnen zou je het ding kunnen afschakelen wanneer de spanning te ver inzakt; aangenomen dat er op je eiland nog een redelijke belasting bestaat (veel meer dan de inverter kan leveren), zal dat snel gebeuren. Dan heb je natuurlijk alsnog het risico dat het ding door blijft gaan wanneer er weinig tot geen belasting is. Bij het ontbreken van enige belasting zal de spanning snel oplopen (ik zou, bij een boostconverter, een condensator aan de uitgang zetten om dit in toom te houden). Bij een overspanning kun je het ding dan ook uitschakelen.
Dan blijft er toch een klein window over, waarbij de spanning, met de geleverde stroom, binnen de normale grenzen blijft.
Door de proberen de frequentie aan te passen, of even niets leveren en de spanning meten, lijken me beide manieren om de "stugheid" van het net vast te stellen.
Uiteindelijk is er, denk ik, altijd een gevaar dat er meerdere inverters samen op een eiland zitten, die elkaar in leven houden. Ik zie niet in hoe dat goed te beveiligen is.