Crouzet plc digitaal ingang vraag

Alleen berichten met de trefwoorden “digitale voeding” worden getoond. Alle berichten tonen

Goededag

Sindskort heb ik de Crouzet CD 12 88 970 043 in huis, met 220 volt voeding, 8 digitale ingangen en 4 relais uitgangen.

Ik wil hiermee straks een kermismodel attractie mee aansturen, simpel gezegd rijd er een treintje van links naar rechts en weer omgekeert, aan het begin en einde zitten reedcontacten, deze moeten er voor zorgen dat het treintje via de plc en uiteindelijk relais omgepoolt wordt, dat gaat me qua programmeren ect wel lukken.

maar de vraag, hoe werkt de digitale ingangen nou precies, want daar kan ik, hoe gek ook klinkt niet gek veel informatie over inwinnen.

Volgens mij informatie die ik heb, zou je met een + 24 volt DC puls de digitale ingang kunnen aansturen en zo de relais open zetten.

maar hoe werkt die aansturing, bedoel als ik 24 volt op reedcontact zet of sterker direct even op de digitale ingang, werkt dit dan wel en hoe stel ik deze dan in? alleen een plus van een externe voeding kan dat wel werken dan? of kan iemand mij dit beter of op een andere manier werkend uitleggen?

schema die ik heb zit er zo uit:

http://www.webcentre.nl/plc.jpg

Alvast bedankt voor de informatie.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

OP een digitale ingang sluit je een schakelkontakt aan.
Wat dat is, het kan van alles zijn, een gewone (licht) schakelaar, een thermostaat, een drukknop, maar ook eindschakelaars.
Deze schakelaars sluit je aan een zijde aan op de voeding, de andere kant sluit j aan op de digitale ingang.
Wat je er dan verder mee doet, dan bepaal je in het programma wat je zelf maken moet.
Nu werk ik nooit met de crouzet, vanwege de afgrijselijke software, maar kijk je moduultje nog even na, meestal is de spanning voor de digitale ingangen gelijk aan de voedingsspanning. Dus zoals bij jou is deze dan 230 Volt.
Dus waar bij jou 24VDC staat moet dan 230 Volt staan.
Let wel dat je de voeding goed aan sluit, fase en Nul NIET verwisselen!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

ja dat klopt
op het plaatje is de 24 volt versie afgebeeld, maar hier heb ik 220 versie liggen.

Kortom aan deze heb ik niet veel? althans, als ik plus DC van 24 volt externe voeding wil halen dan heb ik de 24 volt versie nodig ipv deze 220 volt?

Want ik begrijp dat je deze kan schakelen bij 220 volt en niet met 24.

Toch? dan ga ik hem omruilen. althans als ik het goed begrepen heb.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik ben niet zo bekend met de crouzet, dus zelf goed kontroleren...
Je hebt ze voor 230 Volt, maak ook voor 12 en 24 Volt
Kijk ook of je wissel (AC) of gelijkspanning (DC) wilt hebben.
Deze crouzet heeft relaisuitgangen, daar kun je van alles mee schakelen, ook verschillende spanningen , 230V, 24 V AC of DC, en zelfs door elkaar, maakt niet uit.
De uitvoering met transistoruitgangen kan alleen je voedingsspanning (24V of 12V DC) doorgeven. Maximaal meestal 1 Amp.

Maar kijk de handboeken er nog even op na.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)