[Regeneratieve ontvangers] Nieuwe gebruikersbepalingen radioamateurs.

In het Veron-blad Electron van mei las ik wat over de nieuwe gebruikersbepalingen voor radioamateurs. Daarin staat dat het voermogen op de antenneingang van je regeneratieve ontvanger niet hoger mag zijn dan -57 dBm en dat zulke ontvangers eigenlijk niet meer gebruikt mogen worden.

Nu gebruik ik geen regeneratieve ontvangers met buizen die op 200V werken, maar met transistoren.

Ik heb in mijn geval de lange draad antenne los van de regeneratieve ontvanger. De antenne is gekoppeld aan een aparte afstemkring die zo'n 5 cm vanaf de afstemspoel van de regeneratieve ontvanger staat, ook wel een Tuggle Tuner genoemd. Deze aparte antenne-afstemkring verbetert de selectiviteit van de ontvanger en staat op dezelfde frequentie afgestemd als die van de ontvanger. Doordat de spoel van de antenne-afstemkring op een paar cm afstand staat van de ontvangerspoel, is de antenne los gekoppeld. Deze afstand is ook te variëren naar gelang de gevoeligheid versus de selectiviteit.

Nu d.m.v. de Tuggle Tuner de antenne los gekoppeld is met mijn oscillerende ontvanger, kan het dan ook gebeuren dat er teveel vermogen op de antenne staat dan wettelijk is toegestaan? En als ik op de oscillerende regeneratieve ontvanger een sprietje van 1m lang heb aangesloten, zit ik dan ook boven de wettelijke norm wat is toegestaan?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

-57dBm is minder dan 1mV.

Met een 0V1 zit je daar altijd boven, met een 1V1 zal het nog steeds knap lastig zijn om daaronder te blijven.

Aan de andere kant, ik denk niet dat er in de praktijk nog veel mensen zijn die hier echt last van hebben, tenzij je dus inderdaad met een buizenapparaat voluit aan het loeien ben.
De eerstvolgende zendamateur zit al snel >1km verderop en dan blijft er niets van je stoorsignaaltje meer over.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Pfoe, ik zou eens moeten kijken wat mijn 0v1 doet als ik er DRM mee probeer te detecteren ;D
Waar maken ze zich druk over. Een extra leeg draaggolfje hier en daar doet minder kwaad dan 'n slecht ontworpen schakelende voeding (en die zijn er in overvloed, lijkt wel)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Pffff. Gewoon meten?

Ik persoonlijk vind het wel geslaagd dat ze deze bepaling weer terug hebben gebracht. Het heeft lang genoeg geduurd.
Een béétje elektronicus wìl ook niet dat zijn ontvanger straalt, en kan dat ook controleren en voorkomen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hugo Welther

Moderator

Omdat wij een actieve zelfbouw afdeling zijn, hebben we er gelijk maar een artikel aan gewijd: KLIK

Als remedie, uit QST een HF isolatietrap: KLIK

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Het beste lijkt mij dan om een tweekringer te bouwen met een afgestemde HF-versterker, of in mijn geval om een losse antenne afstemeenheid te gebruiken, ook wel Tuggle Tuner.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Henry S.

Moderator

In Benelux QRP club nieuwsbrief nummer 138 staat een artikel van Douwe PA0DKO over de nieuwe bepalingen:

http://www.uploadarchief.net/files/download/bqc-138.jpg

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Nou nou, schrik, paniek en daarna meteen verzet. :)

Maar nogmaals, het is geen nieuwe bepaling; hij is alleen weer in beeld.
Jaren lang stond dit ook in de voorwaarden, maar blijkbaar is dat niemand opgevallen. Toen ging het ook om nW's, net als nu.

Hoeveel is nu 2nW; hoeveel spanning zetten we dan op de antenne?
Een draadje van 15m lang zal op 80m misschien een impedantie van 5 - 250j ohm hebben. Om daarin 2nW te maken moet er dus 20uA lopen, en de spanning op de antenne zal dan dus 5mV bedragen.

Je zult moeten toegeven dat dat al een flinke spanning is. Daar moet je onder kunnen blijven.

En zou nu iemand het stoorvermogen gaan proberen te meten met een 50 ohm bolometer, dan zal de ontvangeringang hieraan heel slecht aangepast zijn. Hij meet dan dus veel MINDER vermogen dan je daarvoor nog aan je draadantenne stond af te leveren.

Op de middengolf omroepband is de situatie natuurlijk nog veel gunstiger voor de knutselaar. Daar moet je al echt WILLEN storen wil je er bovenuit komen.

Ik geloof niet dat deze eis (die we al een hele tijd gehad hebben, al doen sommigen alsof dat niet zo is) nu zo onredelijk is. Ik voor mij kan die Mexicaanse honden missen als kiespijn. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

In het tijdschrift "Eeveryday Practical Electronics" van augustus 2003 staat een regeneratieve ontvanger beschreven die gebruik maakt van een HF-voorversterker in gemeenschappelijke basisschakeling. De ingangskring is via een stopweerstandje van 47 Ohm direct aan de collector van de transistor van de HF-voorversterker gekoppeld. Is dit een goede schakeling om de antenne te scheiden van de ingangskring om te voorkomen dat de ontvanger stoort?

http://www.uploadarchief.net/files/download/ingangscircuitregen.gif

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
rob007

Yarr, Matey!

Wat een leuk schema Dawmast heb je hem ook kompleet met spoelgegevens?
Voor welke band is die geschikt?
.
Sorry voor off, nu snel weer on topic!
Om met het gejammer waar FET het over heeft maar even door te gaan,
Hoe zit het dan met die platte TVs die in Nederland verkocht worden die ook zo verschrikkelijk storen?
Ik heb het over de modellen die niet voor Nederland geschikt zijn, en toch hier verkocht worden.
En dan heb ik het nog niet eens over mijn buitenlandse buurman met aan die TV een schotel waarvan de schotel en coax
(ongewild weliswaar)als een soort antenne werken om die storing nog wat verder door de straat te stralen.
Worden daar ook nog strengere regels voor gemaakt?

VrGr RR.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

@Rob007:

Wat een leuk schema Dawmast heb je hem ook kompleet met spoelgegevens?
Voor welke band is die geschikt?

Dit is maar een deel van een regeneratieve ontvanger met een aparte Q-Multiplier en een aparte detector. Hier gaat het specifiek om het ingangsgedeelte rondom TR1 in relatie tot het voorkomen van ongewenste stoorstraling vanuit een regeneratieve ontvanger. Wil je deze ontvanger zelf bouwen, verwijs ik je naar http://www.elektronik-labor.de/HF/BEAST.html.

[Bericht gewijzigd door dawmast op maandag 30 januari 2012 18:51:57 (10%)

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Is dit een goede schakeling om de antenne te scheiden van de ingangskring om te voorkomen dat de ontvanger stoort?

Volgens de schrijver wel. Hij verklaart:

Die HF-Vorstufe mit Q1 ist in Basisschaltung aufgebaut und dient so (niederohmiger Eingang, hochohmiger Ausgang) zur rückwirkungsfreien Anpassung von Antenne und Schwingkreis.

De collectorimpedantie van de tor is erg hoog, zoals je inmiddels weet; en de collectorstroom wordt dus maar heel weinig beïnvloed door de collectorspanning. Dat geldt ook voor de emitterstroom, die immers praktisch gelijk is, en daardoor is de emitterspanning, veroorzaakt door de collectorspanning, maar klein.

Dit werkt natuurlijk alleen met een flink hoge beta (hfe). Met een LF torretje zoals de BC557 is de onderdrukking bij lage frequenties ruim 70dB, maar op 1.6MHz is het nog maar 50dB ; daarna wordt het snel slechter. Niettemin, met 50dB onderdrukking blijft er van bijvoorbeeld 1V oscillatorspanning maar 3mV op de emitter over.
Een BF324 torretje doet het beter: die redt de 50dB nog op 20MHz.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

ik kan aan het artikel van Douwe PA0DKO over rechtuitontvangers maar moeilijk kop of staart krijgen. Een rechtuitvanger met ontdemping is niet hetzelfde als een supperreg (het is niet de bedoeling dat deze eerste oscilleert, hij kan dat per toeval wel doen) soit.

Superregjes blijven mijn favorieten (net als voor ROB007) In feite zijn het mislukte zendertjes die af en toe afslaan...
De koppeling antenne versus eentrapssuperreg-antenne moet zo los zijn om invloed van de antenne op de ontvangstfrekwentie te vermijden en het gaat steeds om een korte (in funktie van de golflengte) antenne gaat die heel los gekoppeld is. Nog nooit een peilwagenbestuurder aan de deurbel gehad, en net daarvoor is er een superreg in dienst :-)
Wil je de superreg op een echte (afgestemde) antenne aansluiten dan is een voortrap een must voor de goede werking (onafhankelijkheid van de antenne) en tevens een bonus voor de gevoeligheid. Bij mijn weten is dit alzo sinds radiomensenheugenis. Misscheien was het tijd om het eens te herhalen en is het niet de bedoeling om oudermoord te plegen.

@Frederick E. Terman:

De collectorimpedantie van de tor is erg hoog, zoals je inmiddels weet; en de collectorstroom wordt dus maar heel weinig beïnvloed door de collectorspanning. Dat geldt ook voor de emitterstroom, die immers praktisch gelijk is, en daardoor is de emitterspanning, veroorzaakt door de collectorspanning, maar klein.

Dit werkt natuurlijk alleen met een flink hoge beta (hfe). Met een LF torretje zoals de BC557 is de onderdrukking bij lage frequenties ruim 70dB, maar op 1.6MHz is het nog maar 50dB ; daarna wordt het snel slechter. Niettemin, met 50dB onderdrukking blijft er van bijvoorbeeld 1V oscillatorspanning maar 3mV op de emitter over.
Een BF324 torretje doet het beter: die redt de 50dB nog op 20MHz.

Dus ik kan het beste een PNP HF-tor als de BF324 voor deze ingangsschakeling gebruiken, uiteraard wel de basisweerstanden aanpassen voor een lineaire instelling . Het lijkt mij dat een BC557b door zijn relatief hoge inwendige parasitaire basis-collector capaciteit t.o.v. die van een HF-tor de hoogste ontvangstfrequentie met volledig uitgedraaide draaicondensator flink naar beneden trekt, waardoor de ontvanger niet meer goed in de band staat.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat valt wel mee. Voor de BF324 tussen de 1 en 2 pF (afhankelijk van de impedantie die je aan de emitter aanbiedt, en voor de BC557 tussen de 5 en 9 pF.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rob007

Yarr, Matey!

Dankjewel Dawmast!
We dwalen natuurlijk een beetje af en ik vind eerlijk gezegd ontvangertjes praat ook veel leuker,
maar om dus nog eens terug te kommen op die enkele zelfbouw ontvanger die zou kunnen storen.
vind ik het spijkers zoeken op laag water en ik hoop dat er iemand is die ook eens tegengas geeft.
Want de persoon die dit allemaal verzonnen heeft zou dan eerst eens naar die andere groep met stoor bronnen moeten kijken,
Maar eerlijk gezegd ben ik bang dat daar niet veel aan gedaan word! (zou het met geld te maken hebben?)

VrGr RR.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Frederick E. Terman

Honourable Member

Storingsbronnen: hele hordes stralende superreg ontvangertjes van goedkope afstandsbedieningen.
Hoog tijd dat ze daar eens wat van durven te zeggen. :)

@Kris: jouw voorbeelden, inderdaad.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op donderdag 2 februari 2012 09:34:25 (11%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

FEt, wordt supperreg echt nog zo verkocht door fabrikantenvan zenders/ontvangers? heb je een voorbeeld? (ik denk aan draadloze deurbellen,230 op afstand aan/uit etc..)

groeten

Kris

In mijn zelfgebouwde kofferradio heb ik nu een eenvoudige HF-voorversterker toegepast om de sprietantenne te scheiden van de Q-Multiplier. Deze versterker is gebaseerd op het QST-artikel op http://www.pi4raz.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=2396&It…. Alleen gebruik ik geen smoorspoel, omdat die ongewenste eigenresonatie effecten kan geven. Daarvoor in de plaats hangt de ingangskring L1/C1 van de ontvanger aan de collector van T1. Stopweerstand R1 voorkomt parasitaire oscilaties van de HF-trap. De Ice wordt bepaald door de weerstand R5, omdat vanwege de eenvoud de basis van T1 aan massa ligt. L2 voorkomt dat sterke signalen van nabijgelegen FM-zenders ongewenste intermodulatieproblemen veroorzaken.

Is dit een goede HF-voorversterker om in rechtuit- en superhets te gebruiken?

http://www.uploadarchief.net/files/download/rf-preamp.gif

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Hoi Dawmast,

Ja die versterker kan je prima gebruiken om een goede scheiding te krijgen...

Overigens deze nieuwe bepalingen zijn wel wat overdreven in mijn ogen want als ik een PC aanzet dan heb ik zoveel storing dat ontvangst van FM of AM zenders in dezelfde ruimte gewoon onmogelijk wordt.
Een door mij gebouwde superreg ontvanger stoort minder sterk.
In Zwitserland gelden al jaren nog scherpere regelgeving voor het bouwen van regeneratieve of superreg ontvangers.
Sowieso is een superreg met afstembare voortrap vele malen betrouwbaarder dan een exemplaar welke dit niet heeft want ze slaan nogal eens af als je de antenne per ongeluk verschuift of weerlegt.
Als ik geen HF tor kan vinden dan maak ik met een BC tor een antenne trap, gewoon het ding flink op zijn staart trappen en de uitgang via de collector via een koppelspoel in de superreg kring laten lopen.
De ingang voorzie ik dan van hele kleine C'tjes en een potmeter zodat ik de sterkte van de antenne en daardoor uitgezonden signalen op goed niveau kan afregelen.
De zweem van stoorsignalen neemt gelijk af en het ontvangst wordt beter en minder vervormd.
Bij goede afregeling van zowel HF als superreg trap hoor ik de oscillator een keer voorbij komen.
Dergelijke superreg ontvangers kwamen zelfs onder de 25 Khz aan bandbreedte uit, tevens stijgt ook de quenchfrekwentie bij het gebruik van een HF voortrap.
Ontwerp 5.04 van Philips werkte op gegeven moment op een quench frekwentie van 138 Khz i.p.v de normale 50 Khz.
Draaide ik de frekwentie daarboven dan had ik een synchrodyne ontvanger te pakken..leuk maar veel minder gevoelig.
Gewoon opgebouwd uit BC transistoren.

Groetjes:Ramon

Wanneer je dit voorversterkertje in GBS in een gebied met sterke FM-zenders gebruikt, kan er interferentie door deze sterke signalen plaatsvinden. Deze sterke FM-signalen mengen met zichzelf in de voorversterker en de mengproducten daarvan vallen dan in de kortegolfband van je rechtuitontvanger. Dit is te horen aan krakerige ontvangst van sterke FM-zenders op plekken in de band waar zij absoluut niet thuishoren. Om dit probleem te verminderen, sluit je i.p.v. L2 in het schema hierboven een stopweerstandje van 100 Ohm aan tussen de sprietantenne en de ingang aan de emitter van het voorversterkertje. Dit weerstandje vormt samen met de parasitaire emitter-basiscapaciteit van de transistor in GBS een laagdoorlaatfilter.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
mel

Golden Member

Er wordt tegenwoordig zo veel rommel verkocht, al of niet bewust hf afstralend, dat het storingsniveau overal al hoog ligt.
Een stralende superreg ontvanger zal niet eens opvallen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik heb het hier niet over een superreg, maar over een gewone regeneratieve kortegolf ontvanger met regelbare terugkoppeling, voorzien van een HF-voorversterkertje in GBS.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.