PCB belichten ("printen") met UV laser

Tidak Ada

Golden Member

"Nagloeien" zul je niet gauw vinden. Denk maar aan de nagloeitijd van een KSB met lange nalichttijd, dat is ook zo weg !

Of in het donker werken en gewoon foto papier gebruiken. Dat moet je ook ontwikkelen en fixeren (Als je de chemicaliën nog kunt krijgen. Eventueel heb ik recepten om ze zelf te meken).

Dat zwakke reageren op lasers komt natuurlijk voornamelijk omdat 405nm GEEN UV IS, maar violet! Helaas heb ik nog geen lasers kunnen vinden, die een kortere golflengte uitzenden (tenzij dure CO2-lasers).
Bovendien is een een fotografisch effect dat de gevoeligheid van een fotolaag bij korte belichting achteruit gaat, ook oal zou de totoale lichtenergier voldoende moeten zijn. Het licht dringt onvoldoende diep de emulsie binnen.

Ik meen te herinneren dat dat het "schwarzschield effect" wordt genoemd. helaas geeft de Nederlandse Wiki daar geen antwoord op.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 2 juli 2011 11:32:50 (26%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

zie onder

[Bericht gewijzigd door Joeri de Man op zaterdag 2 juli 2011 11:53:34 (37%)

LED there be light
Tidak Ada

Golden Member

Joeri, Ik bedoel natuurlijk niet die 5 nm, maar dacht dat de optimum gevoeligheid eigenlijk een stuk onder de 400nm ligt.
Graag even genuanceerd blijven !

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Tidak Ada, zoals je kan zien is dit een reactie die ik zelf een keer gekregen heb.

Maar ik zie nu hoe het verkeerd kan overkomen.

Waar ik op doelde is dat het voor printplaten dus niet uitmaakt. Maar jij doelde misschien op het nagloeieffect

LED there be light
EricP

mét CE

Ik val midden in een discussie die ik niet helemaal gelezen heb, dus wellicht is het onzin...

Je had vroeger van die pennen waarmee je eigendommen kon merken. Onder UV zie je dat oplichten. Geen idee welke golflengte je nodig hebt, maar wellicht kun je zo 'jouw' UV zichtbaar maken op papier. Makkelijk voor focussen en kijken hoe groot je puntje wordt.

Overigens is mijn voorzichtige inschatting dat je 'lang' bezig gaat zijn. Gebaseerd op dat je 'normaal' een bepaald vermogen voor een bepaald oppervlak hebt - en je dus in een bepaalde tijd een bepaalde hoeveelheid energie per cm2 op een belicht stuk kunt brengen. Nu moet dat allemaal uit dat hele kleine pennetje komen...

Wel een gaaf idee.

Oke ik heb resultaat maar ik krijg het niet op de foto. Scanner lukt.
Moet er wel bij vertellen dat de scanner niet in staat is om een scherp beeld te geven. De lijnen zijn niet rafelig. Ze zijn uit de hand getrokken. Dus de snelheid is niet constant. De draaihoek is ook niet constant. De stip is geen stip. Ik zie dus genoeg ruimte voor verbetering.

Het dikste lijntje is tussen de 2 en 3 seconden van de ene naar de andere kant.

Stukje pcb is 20 bij 19 mm

http://www.misterdeman.eu/co/printplaten/ManJ-Laserpcb-test1.jpg

[Bericht gewijzigd door Joeri de Man op zaterdag 2 juli 2011 12:42:25 (51%)

LED there be light

Ik zou nog een stapje terug doen en eerst proberen om een mooie stip te maken.

Kun je niet een kleine opstelling bouwen zodat de laser op een vast punt boven de printplaat zit. Vervolgens bouw je een timer schakeling waaarmee je de laser over een instelbare tijd kunt inschaken.

Dan kun je gaan onderzoeken welke combinatie van belichtings tijd, afstand tot printplaat en het soort lens de beste resultaten geeft

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford

FireIC je hebt natuurlijk helemaal gelijk.

Maar het ging me er even om of er hoop in zat :). En ja dat is er. Die stip is een akelig probleem. Komt misschien nog een keer goed.

LED there be light
Tidak Ada

Golden Member

Joeri,
Ja soms is geschreven taal toch niet zo duidelijk als je denkt. ;)

Ik heb ergens nog een paar lensjes van wegwerpcanmera's misschien is dat een idee?? Je kunt het misschein ook bij een foto afwerkpunt vragen of ze er een paar voor je hebben. De elektronenflitsertjes, die er in zitten kunnen misschien ook nog eens van pas komen...

Je zou een soort optische bank moeten maken, zoals voor natuurkunde demonstraties. Dan kun je naar hartelust experimentern om een kleine stip te krijgen. Misschien is het verstandig om een en ander eerst met een rode laser uit te proberen. Dan kun je eventueel ook de lensjes uit een CD-speler gebruiken (met wat geluk lukt dat dan ook nog met 405 nm. Zéker een adequate bescherm bril gebruiken; je hebt maar twee ogen om te verspillen !

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Tidak en anderen jullie hebben helemaal gelijk. Ik stop het onderzoek naar de ideale stip totdat ik een bril heb.

Heb nog 1 printje gedaan waarbij de lijnen nog fijner waren, maar die heb ik waarschijnlijk niet lang genoeg geëtst. De krassen zitten echt in het koper maar (net) niet door en door.

Ik vraag me trouwens wel af. Wat gebeurt er met de onbelichte fotolaag in de ontwikkelaar. Wordt die hard? en hoe lang duurt dat?

LED there be light
klein is fijn

Moderator

Op 3 juli 2011 00:07:54 schreef Joeri de Man:
Ik vraag me trouwens wel af. Wat gebeurt er met de onbelichte fotolaag in de ontwikkelaar.

Helemaal niets.

Oh... Maar sluit wel aan bij wat ik al ontdekte, ik kon meerdere keren belichten en ontwikkelen op het zelfde printje.

LED there be light

Op 1 juli 2011 21:59:20 schreef Joeri de Man:
Ik vraag me af wat de voordeel van een scanner is? Je zult dan de print er langs moeten halen. En je bereik blijft klein.

Er zijn scanners waarbij er voor 600DPI dus een sensor inzit die 8" * 600 DPI = 4800 pixels lang over 8" is.

Maar er zijn ook scanners waar optiek in zit zodat er maar een veel kleinere sensor nodig is. Ik heb een 5M pixels gekocht voor EUR10,- dus dat hoeft helemaal niet veel te kosten.

In de scanner heb je dan dus optiek die een lijn op mijn te scannen A4tje afbeeldt op een sensor van 1 of 2 cetimeter. Andersom werkt dat ook: je hoeft maar 1cm te kwispelen met je laser om de hele breedte van de print te bestrijken. De lol is ook dat de mechanica om de belichtingsunit/scanner te bewegen al aanwezig is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/