beste leden,

ik heb hier een lichtcomputer staan, deze heeft een scart aansluiting zodat je op een schermpje kunt zien wat je aan het doen bent.
de lichtcomputer is een apparaat dat we bijzonder graag willen behouden!
het scherm is inmiddels kapot, en we willen dit graag vervangen met een mooie LCD monitor die we hier over hadden.
(het is een monitor en geen tv, ik kon geen LCD tv vinden die klein genoeg was om in onze ombouw te passen, daarnaast is een LCD tv met scart nog best duur).

de lichtcomputer heeft voor de video een scart en CGA aansluiting (bij nader onderzoek ondekte ik dat dit ook een SUB-D 9pin, of VGA 9pin wordt genoemd).

ik kocht dus een 9 pin -> 15 pin kabel, die niet werkt.
een snelle kijk op google verklaarde meteen waarom.

na wat verder zoeken kwam ik dit apparaat tegen:
http://www.popelectronics.nl/video-naar-vga-converter-c-14-p-1-pr-841.…

wat wil ik nu gaan doen?
ik wil een scart -> composiet stekker op de lichtcomputer aansluiten.
vervolgens de composiet aansluiten op de "video -> vga" converter.
(omdat de converter geen scart aansluiting heeft).
daarna een vga kabel van de converter naar de LCD monitor.

zal dit werken?

ik baseer mijn voorzichtigheid op een topic dat ik op dit forum vond: http://www.circuitsonline.net/forum/view/29193/1/scart+vga

graag hoor ik iets van jullie, want ik zit een klein beetje met de handen in het haar.

p.s. het oude scherm dat hierop aangesloten zat, was een doodgewone phillips beeldbuis tv van ongeveer 19 inch.

De converter die je beschrijft die heeft als ingangssignaal composiet video of Y/C nodig.

Het is wel belangrijk te weten of er op de SCART-aansluiting van de lichtcomputer ook daadwerkelijk composiet video en/of Y/C aanwezig is. Als de lichtcomputer alleen maar RGB-sgnaal uitgeeft via de SCART, dan heb je aan de genoemde converter helemaal niets.

In dat geval zou je eerst RGB naar Y/C moeten omzetten met weer een andere converter en dat betekent dat de kwaliteit van het eindresultaat alleen maar beroerder kan worden.

Als je lichtcomputer zowel composiet video als Y/C-signaal heeft, dan kan je het best het Y/C-signaal gebruiken omdat je daar een hogere kwaliteit mee kan behalen.

hoe kan ik dit controleren?

ik weet dat de oude monitor, gewoon een kleine tv was.
een simpele standaard tv, niets bijzonders.
(heeft zelfs nog even dienst gedaan als huiskamer tv).

de handleiding of technische specs van de lichtcomputer zijn allang weg, het apparaat is al zo'n 30 jaar oud (ruwe gok, zou meer kunnen zijn).
het was toentertijd het nieuwste van het nieuwste en heeft een gods-vermogen gekost.
vandaag de dag is zowel het merk als het type nergens meer te vinden.

hoe kan ik dan ontdekken wat voor soort signaal de scart geeft?

edit: kwaliteit is minder belangrijk. op het scherm wordt tekst net zo ruw en groot weergegeven als bij teletext pagina's. een hoge resolutie is dus niet nodig.

[Bericht gewijzigd door supervinnie40 op (13%)]

plaats hier een foto van de aansluitingen van de lichtcomputer,
kunnen we het ook zien.

Wat wil je zien aan een scart-aansluiting, noone? Dan weet je nog niet welke signalen dat ding stuurt.

ik kan vandaag geen foto meer maken, ik zal kijken of dit morgen kan.
misschien dat het helemaal geen nut heeft, maar misschien zien jullie toch wel iets.

(p.s. ik zal de foto moeten maken via een spiegel, omdat de lichtcomputer nog ingebouwd is).

Misschien is dit iets? Ik gebruik het voor arcade games: Video converter

@benadski, is dit niet eigenlijk hetzelfde als die video -> vag converter die ik in de eerste post noem??

gewoon een lcd tv met analoge ingang pakken.
er zijn fabrikanten zat ide lcd modules leveren met composite ingang.
die controller borden zijn meestal universeel.

Die van Konig zal misschien wel werken, maar als je een CGA uitgang hebt waarschijnlijk niet. Dat bordje van Jammaboards is CGA compatibel, en kan nog meer formaten aan.

@fee_electron, ik snap niet precies wat je daarmee bedoelt. teveel technische termen voor me.
edit: ik las niet goed... excuus.
een tv is een stuk duurder, en vaak ook te groot. een lcd tv van ongeveer 19" is al snel boven de 100 euro.
de converter is slechts 53 euro.

@benadski, de lichtcomputer heeft ook een scart aansluiting, dus ik kan kiezen tussen CGA en SCART.
de scart kan ik dan gemakkelijk omzetten in composiet, en die past dan weer in de converter.
het bord dat jij noemde heb ik nog niet gevonden in een nederlandse shop. (nog even verder zoeken).

[Bericht gewijzigd door supervinnie40 op (19%)]

@Supervinnie SCART is de aanduiding van een connector waarmee onderlinge verbindingen tussen apparatuur kunnenworden gemaakt dmv. composite video- (=AV), Y/C- en/of RGB-signalen.
Het gaat erom dat die computer van jou wel daadwerkelijk AV- en/of Y/C-signalen heeft. Als daar namelijk alleen RGB uitkomt, dan werkt het niet met het kastje dat jij noemde.

@free_electron Hoewel ik niet precies begrijp wat je met universele controllerboards bedoelt lijkt jouw oplossing mij ook één om over na te denken. Ik zou kijken naar een klein, simpel LCD-toestelletje. Die hebben vast allemaal SCART met AV, Y/C en RGB en je weet dan dat succes gegarandeerd is. En de prijs? Als je de kosten van de converter er vanaf trekt dan klinkt 'ie vast een stuk sympathieker

@benadski draagt ook een mooie oplossing aan, nl. van CGA naar VGA. Dit zal ongetwijfeld een strakker plaatje opleveren dan dat je krijgt vanaf de SCART-uitgang, want daar zijn alle signalen op de normering van CCIR (televisie-)signalen gebaseerd en daarvan is de resolutie lager dan van CGA.

@sonytech (en eigenlijk iedereen hier), zou het schade kunnen toebrengen aan 1 van de 2 apparaten als ik mijn idee gewoon zou proberen? ik weet namelijk niet of de verkeerde signalen iets kapot zouden kunnen maken.

zoals ik al had gezegd is een lcd tv-tje met scart best duur, vooral omdat hij vrij klein moet zijn. (ja, dat klinkt tegenstrijdig, maar ik ontdekte op marktplaats dat de kleinere duurder kunnen zijn dan sommige grotere...).
een gemiddelde lcd tv van (ongeveer) de juist afmetingen kosten al snel 100 euro.

heeft iemand enig idee of het idee ban benadski in nederland te krijgen is, en hoe groot de kans op succes is?
ik zit niet zo heel erg diep in de wereld van elektronica, jullie weten wellicht een goede winkel die ik niet ken.

als mensen aan kunnen geven welk idee de grootste kans op succes geeft, is het iets makkelijker voor mij. ik ken de technische termen namelijk niet zo goed.

p.s. zou een goedkoop standaard tv-tje gebouwd kunnen zijn om zowel Y/C als RGB signalen te verwerken?
of zouden deze zeer hoogstwaarschijnlijk alleen Y/C signalen kunnen verwerken?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (9%)]

Als je het kastje wil proberen dat jij noemt dan kan dat altijd, daar zal niks van stukgaan.

Het enige probleem waar je tegenaan kan lopen is dat jouw lichtcomputer op de SCART-plug geen composiet video of Y/C-signaal heeft en dan kan je je kastje terugbrengen want dan heb je daar niks aan. Of het succes heeft dat valt en staat dus met de wetenschap wat het uitgangssignaal van jouw lichtcomputer is.

Kan je eventueel kijken welke van de 20 aansluitingen van de SCART-plug in de kast van de lichtcomputer aangesloten zitten?

sorry, open maken is niet mogelijk. de kast is momenteel nog ingebouwd.is er een andere manier om te ontdekken wat voor signaal het geeft?

heb je geen ander toestel wat wel composiet video kan ontvangen?

ja, ik heb nog een kleine tv met scart aansluiting die er op aangesloten kan worden.
die tv is echter te groot om in de ombouw te passen waar het oude scherm in stond.

is er dan een manier om het signaal te testen met een werkend scherm?

ik wil echt die lcd gebruiken, omdat hij de juist kleur is, exact de juist afmeting en ook erg mooi staat.

Ja, als je een SCART-kabel hebt waarvan je de stekkers open kan maken, dan kan je dmv. een stukje draad even op een paar welgemikte plaatsen kortsluiting maken en daaruit afleiden welk signaal er op dat moment gebruikt wordt.

Ik zal er even een tekening van maken en die hier posten.

cool, dat kan ik wel doen.
ik ben behoorlijk handig, dus dat is geen enkel probleem.

ik kan de draden eventueel ook doormeten ofzo.

@TS. Zat er op dat oude philips tv'tje maar één scart aansluiting?
(CENELEC standard)
Dan is het vrij simpel: Indien bij het inschakelen de tv automatisch of dmv de ab op av-in gezet werd dan is altijd de composite video ingang aangeschakeld.
Voor het invoeren van rgb signalen had je nl altijd een extra handeling nodig om elke keer de rgb ingang van de scartplug te activeren met de ab want deze functie bleef nl niet in het "last channel memory" staan. De composite av-in functie echter wel.
Als je bij het inschakelen van het oude tv'tje niets hoefde te doen om het beeld van de lichtcomputer zichtbaar te maken dan is het hoogst aannemelijk dat de lichtcomputer via de composite video ingang aangesloten zat.
Mac.

@mcduff, ik kan het nog sterker vertellen. de lichtcomputer is zo gebouwd dat hij niet via een knop uitgezet hoeft te worden, hij is erop gebouwd om niet te leiden onder "de stekker eruit trekken".
hierdoor hebben wij een systeem ingebouwd waarbij alle apparatuur met 1 schakelaar wordt aan/uit gezet, dus ook de tv.

wanneer de schakelaar werd omgezet ging de lichtcomputer aan, en de tv ook. het scherm schakelde onmiddelijk en automatisch naar de scart, zelfs al had het hele systeem wekenlang geen stroom gehad.

(ik kan me niet herinneren dat ik ooit op een knopje heb hoeven te drukken...).

edit: de tv had inderdaad maar 1 scart aansluiting, de achterkant was zo klein dat er niet eens een tweede zou passen.

Op 6 juli 2011 19:51:08 schreef Sonytech:

@free_electron Hoewel ik niet precies begrijp wat je met universele controllerboards bedoelt lijkt jouw oplossing mij ook één om over na te denken. Ik zou kijken naar een klein, simpel LCD-toestelletje. Die hebben vast allemaal SCART met AV, Y/C en RGB en

je koopt gewoon een lcd panel vand e juiste grootte, steekt de flex connector in het universele controllerbord en vort met de geit.
er zijn fabrikanten zat ( seiko , sharp ) die dergelijke controllerbordjes maken.
die dingen zijn universeel. er is telkens een gans gamma lcd panels vorhanden in allerhande groottes.

Als je de SCART die achterin de TV gaat openmaakt en het beeld valt weg als je met een stukje draad de pennen 17 en 20 doorverbind, dan wordt er composiet video gebruikt:

http://lisman0.home.xs4all.nl/composite.jpg

Je kan dan ook nog proberen om op dezelfde manier de pennen 13 en 15 door te verbinden. Als dan het roodaandeel uit het beeld verdwijnt, dan wordt RGB gebruikt:

http://lisman0.home.xs4all.nl/rgb.jpg

schitterend... soms vraag ik me echt af hoe jullie al dit soort dingen weten. kan me niet voorstellen dat ze dit in schoolboeken zetten ;).

ik ga het morgen proberen, en zal dan meteen de resultaten plaatsen.

ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen, en heb jouw tekeningen zojuist in de praktijk uitgetest op een dvd speler en een oude beeldbuis tv (mijn slaapkamer set), en er gebeurde niets.

ik had de scart aangesloten, en ik kreeg meteen beeld.
vervolgens gewacht op een stukje beeld dat niet snel bewoog en de draadjes tegen elkaar gehouden.
geen effect.

daarna de andere configuratie geprobeerd, en op hetzelfde moment wederom geen effect.

ik heb het gedaan bij de scart die in de TV zat.
heb de draden doorgemeten.
en heb de nummers op mijn scart stekker vergeleken met die uit je tekening.

RGB = 15+13
COMP = 17+20

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (60%)]

Misschien was ik niet geheel compleet en duidelijk: Als de tv ooit één keer op av-in is gezet óf er wordt een spanning van 9,5-12 volt op schakel pen 8 van de scartplug aangeboden dan zal, als alles is uitgezet en weer aangezet, de scart ingang direct op composiet video in schakelen en zie je het beeld van de lichtcomputer.
Dat was wat ik bedoelde.
Mac.
Edit:
Die schakelspanning kan vanuit de lichtcomputer aangeboden worden via de scartkabel
maar als dat niet het geval is kan iemand de tv 'gemodificeerd' hebben om pin 8 van de scartplug al direct van 12 volt te voorzien zodat hij altijd op av-in aangaat.