Samsung LE26A457C1D wisselt inputs

Teruggekomen van vakantie, 3 weken lang de televisie van netstroom en antenne af gehad.
Sluit hem terug aan, maar nu heeft hij flinke kuren.

Ik kan hem aanzetten en heel even tv kijken, alles werkt gewoon. Dan begint hij spontaan van input te wisselen (Analoog ant -> Ext1 -> Ext2 -> DVB) en reageert hij niet meer op de afstandsbediening. Beeld en geluid van de geselecteerde input zijn prima in orde.
Soms doet hij dit meteen, soms pas na een uur. Voor de vakantie was er niks aan de hand.

Winkel gebeld, Samsung gebeld. Televisie is 2 jaar en 3 maanden oud, dus geen garantie vindt Samsung. Ze willen eventueel wel coulance toepassen, maar mijn praktijkervaring betekent een rekening van >100 euro. Men moet mij nog steeds terugbellen met definitief oordeel mbt coulance/garantie, dat zou men nu 2 weken geleden gedaan hebben volgens de belofte. Zelf gebeld met Samsungs reparatiedienst, maar zij beweren nu van niets te weten en kunnen mij niet helpen buiten een normale reparatie.
Daar kan ik me heel erg boos om maken, maar lost mijn probleem niet op.
Heb de TV zelf maar open gemaakt om eerst zelf e.e.a. te controleren. Wegbrengen kan altijd nog als ik er echt niet uit kom.

Gegevens:
Samsung LE26A456 C1D
Voedingsprint: BN44-00214A
Signal panel: BN41-00981B

Service manual: http://varanius.ru/download_10585.html

Alle elco's zien er goed uit, heb de voedingsspanningen op zowel voedingsprint als signal panel gecontroleerd, allen zijn goed en rimpelvrij.

Er is dus een verband tussen het niet luisteren naar de afstandsbediening en het spontaan zelf wisselen van zenders.
De TV staat nu op mijn werktafel, dus storing van een lichtbron uit de kamer kan het niet zijn.

Iemand bekend met de klacht? Waar moet ik beginnen met zoeken?

bjokal

Golden Member

koppel het printje met de bedieningstoetsen eens los als hij in de klacht gaat.
Het kan zijn dat 1 van de plastic knopjes gaar is en naar binnen staat, of dat 1 van de schakelaartjes zelf niet goed meer is.

Dat is zo het eerste wat in mij opkomt wat beide klachten, switchen van input en geen reactie op A.B., kan veroorzaken.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

en stop de ab ook eens onder de bankkussens als het gebeurt , diezelfde knop kan daar ook weleens kuren hebben .

en als test ook het oogje van de tv voor de ab eens afplakken , dit kan een bijwerking zijn van een warmtebron als een spaarlamp of ander ding met straling . wat met de vakantie bijv is gedraaid en daarom pas nu problemen geeft.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Voor de zekerheid heb ik de batterijen uit de afstandsbediening gehaald, dan heeft die geen invloed meer. Verder enkel licht door het raam, andere apparatuur uitgeschakeld. Wel ben ik er achter dat de bedieningstoetsen op de TV het ook niet goed doen, dus e.e.a. lijkt wel gelinkt aan elkaar.

Heb het bedieningstoetsen-printje er uit gehaald en helemaal nagemeten. Dat lijkt goed te zijn, alleen reageert de TV niet op de knoppen. De aan/uit-toets doet wat hij moet doen. De menu-toets werkt ook, maar de input-toets er boven werkt ook als menu-toets. De rest doet niets.
Het toetsenprintje meet goed, maar in de aansturing ernaartoe lijkt iets mis te gaan, ik weet nog niet waarom.

Er zijn drie aansluitingen: KEY1, KEY2, GND.
GND ligt goed aan massa, KEY1 en KEY2 hebben elk drie of vier toetsen met een weerstand in serie naar massa. Afhankelijk van de weerstandswaarde weet de TV dan wat hij moet doen. Ongeveer zoiets:

code:

--- src       7k5                  |+5V
GND---o o---------/\/\/\---              _ 
                          |              ^
      --- menu     3k3    |              |
GND---o o---------/\/\/\-------- KEY1----- rustspanning 3,3V
                          |            | |
      ---  on/off   0     |            = _
GND---o o---------/\/\/\---            | ^
                                       | |GND 

--- VOL+     7k5                   |+5V
GND---o o---------/\/\/\---              _ 
                          |              ^
      --- VOL-     18k    |              |
GND---o o---------/\/\/\-------- KEY2----- rustspanning 3,3V
                          |            | |
      ---  CH+      0     |            = _
GND---o o---------/\/\/\---            | ^
                                       | |GND 
      ---  CH-      3k3   |            
GND---o o---------/\/\/\---            

De +5V is netjes +5V, wanneer geen knop is ingedrukt meet ik 3,3V op de KEY-lijnen tov massa.
Alleen de MENU-toets en de ON/OFF-toetsen werken, de rest doet het niet of doet vreemd.
Dit zit via het IR-receiverprintje aangesloten op het signal board.

Ben er nog niet uit hoe de schakeling op het signal board zit, maar het lijkt mij dat dit fungeert als een weerstandsdeling en dat de processor die analoge waarde inleest en daarop de betreffende functie uitvoert. Ik moet de andere helft van de weerstandsdeler nog vinden, en de referentiespanning controleren. Wellicht is met een van deze twee iets mis, ik weet het nog niet.

Wellicht is dit een vaker voorkomende fout?

maartenbakker

Golden Member

Heb je het toestel al laten spelen met losgekoppeld toestenbordje? Weliswaar kan de bovenste helft van de spanningsdeler stuk zijn, of de processor zelf of iets in die buurt, maar de symptomen zijn ook wel typerend voor lekkende toetsen of een dergelijk probleem.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 23 juli 2011 17:37:02 (60%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb nu het toestel een paar avonden laten spelen zonder het toetsenbordje aangesloten. Het probleem is tot nu toe nog niet teruggekomen, een lekkende schakelaar zou dan dus best wel eens de oorzaak kunnen zijn!
Erg vreemd eigenlijk, want die toetsen gebruiken we nooit omdat het toestel hoog aan de muur hangt. Ik denk dat het aantal malen indrukken op twee handen te tellen is...

Ik ga maar eens zoeken of ik ergens passende schakelaars of een nieuw printje kan vinden / bestellen.

Heb alle schakelaars opengemaakt en met IPA gereinigd, maar nog steed was er een lek van 13 kOhm te meten over de schakelaars op KEY1.
Parallel aan de schakelaars staan CS01 en DS01, blijkt dat DS01 (rechtsboven op de foto) dit lek veroorzaakt. Ik heb DS01 verwijderd en nu werkt de bediening weer zoals het hoort. Plaats ik DS01 terug, dan zijn de problemen terug.
De oorzaak lijkt dus gevonden.

Dit boardje staat echter niet in de servicemanual. Linksboven op de foto staan CS02 en DS02, ik ga ervan uit dat deze hetzelfde zullen zijn als CS01 en DS01. Wat voor component is het? Gewoon een condensator net als CS01? Moet ik hem überhaupt vervangen, of kan ik hem net zo goed weglaten?

http://img824.imageshack.us/img824/235/le26a457ds01.jpg

Anoniem

Het is een zener, ter statische beveiliging, (vergelijk met de andere).. 5Volt o.i.d...

Heeft een zener niet altijd een streep oid als markering voor kathode/anode? Die zit er niet op namelijk. Het ziet er precies uit als een condensator in 0603-vorm, maar dan 2x zo hoog, zoals sommige 1uF condensators.
Alleen niet bruinig zoals meestal, maar groen/grijsachtig...

Kan het een varistor zijn?

maartenbakker

Golden Member

Het positienummer vindt dat het diodes zijn, dus wellicht TVS gevalletjes. Een voltje of 6 wellicht? Je kan aan DS02 meten. Overigens een tip om na het repareren het vloeimiddel op te ruimen met wat alcohol of dergelijke. Dit kan ook kruippaden geven.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 30 juli 2011 02:55:34 (34%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Maarten, ja dat komt iid ook voor, onder het smd component even door krassen/reinigen..

Het bleken inderdaad bidirectionele TVS diodes. Gisteren nieuwe besteld en vandaag geplaatst.
TV werkt weer als vanouds!

Hallo Buzz,
ik heb je topic via een zoekmachine gevonden, en heb exact hetzelfde voor!
Kan je even laten weten wat er moet vervangen worden en waar ik daaraan kan geraken?
Mijn man is superhandig dus dat kan hij wel, ik weet alleen niet juist wat we nodig hebben of waar het te vinden..

Op het printplaatje van de toetsen zitten twee beveiligingsdiodes, wanneer je de stekker van dit printje losmaakt dan moet de tv weer normaal op de zender blijven. Weet niet of de afstandsbediening op dezelfde stekker zit, dat zou kunnen. Dan doet die het ook even niet meer natuurlijk. Je kan ook de protectie diodes er af solderen en kijken of hij het dan weer doet. Daarna wel nieuwe monteren, ze beschermen rechtstreeks de processor. Gaat die kapot (statische ontlading bijvoorbeeld) dan zijn de kosten erg hoog.

Hartelijk bedankt!! We gaan dit proberen!